Dostępna Szkoła - innowacyjne rozwiązania w kreowaniu przyjaznej przestrzeni edukacyjnej z uwzględnieniem potrzeb uczniów oraz otoczenia
W ramach projektu przewiduje się opracowanie modelu Dostępnej Szkoły, Wypracowanie dla ok. 100 szkół indywidualnych planów poprawy dostępności i przetestowanie innowacji wśród minimum 30 grantobiorców w całej Polsce - Jednostek Samorządu Lokalnego obejmując wsparciem min. 90 szkół.
Głównym zadaniem PG wspólnie z Liderem jest wypracowanie Modelu Dostępniej Szkoły (M DS) (zad. 1), Polegać ono będzie na wypracowaniu założeń Modelu i tzw. dojrzałości szkoły do pełnienia roli placówki włączającej opartej na idei projektowania uniwersalnego, w tym wskazania metodologi nauczania uczniów z niepełnosprawnościami.
Dostępność w projekcie rozumiana jest jako dostęp do form i narzędzi nauczania zgodnych z potrzebami uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz dostęp do specjalistycznej wiedzy, kompetencji i umiejętności nauczycieli oraz specjalistów podnoszących kwalifikacje w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych. To również dostępność do szkoły w aspekcie transportowym, architektonicznym, dostosowania przestrzeni szkolnej dla osób (uczniów, rodziców i nauczycieli) z różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Model wypracowywany będzie w gronie ekspertów z zakresu architektury, pedagogiki, dostępności cyfrowej, zarządzania szkołą i in. Następie w zadaniu 2 po naborze szkół do projektu (90) opracowany zostanie IPPD, co wymagać będzie wykonania audytów dostępności w obszarze infrastruktury, wyposażenia technicznego szkoły i przygotowanie wstępne uczestników poprzez szkolenia dla organów prowadzących i zarządzających szkołami.
Jako zadanie trzecie przewiduje się wsparcie merytoryczno-techniczne podczas wdrażania IPPD w poszczególnych szkołach w okresie trwania projektu. Ten etap ma potwierdzić podniesienie lub min. utrzymanie poziomu dojrzałości dojrzałości szkoły . Ostatnim zadaniem ma być monitoring wdrażania IPPD i zastosowanych innowacji oraz upowszechnianie modelu Dostępnej Szkoły.
Realizacja projektu dla PG i jej pracowników ma wypracowanie modelowych rozwiązań w zakresie stosowania projektowania uniwersalnego, jako innowacyjnych rozwiązań i przetestowania ich w praktyce, Zebrane doświadczenia mogą uczynić PG instytucją ekspercką w obszarze dostępnej architektury i przestrzeni cyfrowej, co będzie miało istotne znaczenie dla pozyskiwania innych grantów przewidzianych w programie rządowym Dostępność Plus.
Informacje szczegółowe
- Akronim projektu:
- Edukacja+
- Program finansujący:
- Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
- Instytucja:
- Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju
- Porozumienie:
- POWR.04.01.00-00-DS10/19 z dnia 2019-12-30
- Okres realizacji:
- 2019-11-01 - 2023-12-31
- Kierownik zespołu badawczego:
- dr hab. inż. arch. Marek Wysocki
- Członkowie zespołu:
-
- pracownik merytoryczny zadanie 1, 2,4 mgr inż. arch. Joanna Maria Kowalewska
- Realizowany w:
- Katedra Technicznych Podstaw Projektowania Architektonicznego
- Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie: -
- Rzeszowska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. w Rzeszowie (Polska)
- Stowarzyszenie Młodych Lubuszan (Polska)
- Wartość projektu:
- 49 997 749.78 PLN
- Typ zgłoszenia:
- Fundusze Europejskie [w tym Fundusze Strukturalne]
- Pochodzenie:
- Projekt krajowy
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 308 razy