Ulepszenie systemu etykietowania opon UE w zakresie hałasu i oporów toczenia - Projekt - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Ulepszenie systemu etykietowania opon UE w zakresie hałasu i oporów toczenia

Głównym celem tego projektu jest usprawnienie procedury znakowania opon UE oporem toczenia i hałasem. Kilka badań wykazało brak reprezentatywności podanych wartości etykiet opon i zachowania opon na prawdziwych drogach. ELANORE to wspólny projekt Politechniki Gdańskiej i EKKOM w Polsce i SINTEF w Norwegii. Projekt jest podzielony na 5 pakietów roboczych (WP): Celem WP1 jest sprawdzenie, jak reprezentatywna jest metoda określona w regulaminie EKG ONZ nr 117 w porównaniu z wynikami pomiarów na rzeczywistych drogach. Prace zostaną wykonane przez przetestowanie opon zgodnie z Reg.117 na urządzeniach bębnowych i porównanie wyników z wynikami testów drogowych. WP2 zbada reprezentatywność badanej powierzchni określoną w przepisie w porównaniu z osiągami opon na rzeczywistych nawierzchniach. Odbędzie się to w ramach drobnego Round Robin Test na kilku wybranych powierzchniach testowych ISO w Europie, z wykorzystaniem pojazdu testowego i wybranych opon testowych używanych w WP1 oraz pomiarów drogi opon na polskich i norweskich drogach. WP3 zaproponuje praktyczną metodę pomiaru oporów toczenia, która lepiej koreluje z pomiarami na rzeczywistych drogach. Opracowana zostanie optymalna replika nawierzchni drogi do testów bębnowych i zaproponowana zostanie ulepszona procedura badania oznakowania efektywności paliwowej opon. Celem WP4 jest zaproponowanie ulepszonej metody pomiaru hałasu opon / drogi do etykietowania. Zostanie to wykonane przy użyciu zmodernizowanej przyczepy CPX zarówno na torach testowych ISO, jak i na prawdziwych drogach w Norwegii i Polsce oraz poprzez pomiary bębna na powierzchniach replik. Celem WP5 jest oszacowanie wpływu na środowisko proponowanych ulepszonych unijnych procedur znakowania opon w odniesieniu do oporów toczenia i hałasu. Wyniki projektu zostaną rozpowszechnione poprzez artykuły naukowe, seminaria i konferencje, a także za pośrednictwem tematycznych kanałów telewizyjnych.

Informacje szczegółowe

Akronim projektu:
ELANORE
Program finansujący:
Fundusze norweskie i EOG - Program Badania Stosowane
Instytucja:
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) (The National Centre for Research and Development)
Porozumienie:
NOR/POLNOR/ELANORE/0001/2019-00 z dnia 2020-09-10
Okres realizacji:
2020-09-01 - 2024-02-28
Kierownik projektu:
prof. dr hab. inż. Jerzy Ejsmont
Członkowie zespołu:
Realizowany w:
Katedra Konstrukcji Maszyn i Pojazdów
Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie:
  • EKKOM (Polska)
  • SINTEF (Norwegia)
Wartość projektu:
5 422 225.00 PLN
Typ zgłoszenia:
Międzynarodowy Program Badawczy
Pochodzenie:
Projekt zagraniczny/międzynarodowy
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

Filtry

wszystkich: 2

  • Kategoria

  • Rok

  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Projektów

Rok 2022

Rok 2021

  • Selected Aspects of Pavement Texture Influence on Tire Rolling Resistance
    Publikacja

    Tire rolling resistance has a significant influence on fuel consumption in cars and trucks and on CO2 emissions. Rolling resistance depends on the tire construction, pavement texture and stiffness, as well as environmental and traffic conditions. This article presents a pilot study on the impact of pavement texture on the rolling resistance of passenger car tires. Reasons why Mean Profile Depth is not a good descriptor of pavement...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

wyświetlono 661 razy