Ulepszenie systemu etykietowania opon UE w zakresie hałasu i oporów toczenia - Projekt - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Ulepszenie systemu etykietowania opon UE w zakresie hałasu i oporów toczenia

Głównym celem tego projektu jest usprawnienie procedury znakowania opon UE oporem toczenia i hałasem. Kilka badań wykazało brak reprezentatywności podanych wartości etykiet opon i zachowania opon na prawdziwych drogach. ELANORE to wspólny projekt Politechniki Gdańskiej i EKKOM w Polsce i SINTEF w Norwegii. Projekt jest podzielony na 5 pakietów roboczych (WP): Celem WP1 jest sprawdzenie, jak reprezentatywna jest metoda określona w regulaminie EKG ONZ nr 117 w porównaniu z wynikami pomiarów na rzeczywistych drogach. Prace zostaną wykonane przez przetestowanie opon zgodnie z Reg.117 na urządzeniach bębnowych i porównanie wyników z wynikami testów drogowych. WP2 zbada reprezentatywność badanej powierzchni określoną w przepisie w porównaniu z osiągami opon na rzeczywistych nawierzchniach. Odbędzie się to w ramach drobnego Round Robin Test na kilku wybranych powierzchniach testowych ISO w Europie, z wykorzystaniem pojazdu testowego i wybranych opon testowych używanych w WP1 oraz pomiarów drogi opon na polskich i norweskich drogach. WP3 zaproponuje praktyczną metodę pomiaru oporów toczenia, która lepiej koreluje z pomiarami na rzeczywistych drogach. Opracowana zostanie optymalna replika nawierzchni drogi do testów bębnowych i zaproponowana zostanie ulepszona procedura badania oznakowania efektywności paliwowej opon. Celem WP4 jest zaproponowanie ulepszonej metody pomiaru hałasu opon / drogi do etykietowania. Zostanie to wykonane przy użyciu zmodernizowanej przyczepy CPX zarówno na torach testowych ISO, jak i na prawdziwych drogach w Norwegii i Polsce oraz poprzez pomiary bębna na powierzchniach replik. Celem WP5 jest oszacowanie wpływu na środowisko proponowanych ulepszonych unijnych procedur znakowania opon w odniesieniu do oporów toczenia i hałasu. Wyniki projektu zostaną rozpowszechnione poprzez artykuły naukowe, seminaria i konferencje, a także za pośrednictwem tematycznych kanałów telewizyjnych.

Informacje szczegółowe

Akronim projektu:
ELANORE
Program finansujący:
Fundusze norweskie i EOG - Program Badania Stosowane
Instytucja:
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) (The National Centre for Research and Development)
Porozumienie:
NOR/POLNOR/ELANORE/0001/2019-00 z dnia 2020-09-10
Okres realizacji:
2020-09-01 - 2024-02-28
Kierownik projektu:
prof. dr hab. inż. Jerzy Ejsmont
Członkowie zespołu:
Realizowany w:
Katedra Konstrukcji Maszyn i Pojazdów
Instytucje zewnętrzne
biorące udział w projekcie:
  • EKKOM (Polska)
  • SINTEF (Norwegia)
Wartość projektu:
5 422 225.00 PLN
Typ zgłoszenia:
Międzynarodowy Program Badawczy
Pochodzenie:
Projekt zagraniczny/międzynarodowy
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

Filtry

wszystkich: 6

  • Kategoria

  • Rok

  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Projektów

Rok 2023

  • Modeling the effect of electric vehicles on noise levels in the vicinity of rural road sections
    Publikacja

    - Archives of Civil Engineering - Rok 2023

    Numerous European countries experience a steady increase in the share of electric (EV) and hybrid electric (HEV) vehicles in the traffic stream. These vehicles, often referred to as low- or zero-emission vehicles, significantly reduce air pollution in the road environment. They also have a positive effect on noise levels in city centers and in the surroundings of low-speed roads. Nevertheless, issues related to modeling noise from...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Representativity of ISO test track surface based on controlled pass-by measurements
    Publikacja

    - Rok 2023

    Within the Polish-Norwegian research project ELANORE, a limited Round Robin Test has been performed on four ISO tracks in Northern Europe. The basic objective of the project is to improve the EU directive on labelling of tyres for noise and rolling resistance. This directive is based on the measurement procedures proscribed in the UNECE Reg.117. Measurements on 3 ISO tracks were performed in 2021 and presented at InterNoise 2022....

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

Rok 2022

  • TEMPERATURE INFLUENCE ON TIRE ROLLING RESISTANCE MEASUREMENTS QUALITY

    Global warming makes it necessary to reduce energy consumption, which in the case of motor vehicles, is connected, among other things, with reduction of resistive forces acting on a vehicle during its motion. One of the most important components of those forces is rolling resistance, which is very difficult to measure, especially in road conditions. The article deals with issues related to the influence of the thermal state of...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Tyre/road noise measurements on ISO tracks according to the UNECE Regulation 117
    Publikacja

    - Rok 2022

    Within the Polish-Norwegian research project ELANORE, a limited Round Robin Test has been performed on 3 ISO tracks in Northern Europe. The basic objective of the project is to improve the EU directive on labelling of tyres for noise and rolling resistance, and this directive is based on the measurement procedures defined in the UN ECE Reg.117. The same test car, test tyres and measurement equipment as well as personnel were used...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Tyre/road noise measurements on ISO tracks using the modified CPX method
    Publikacja

    - Rok 2022

    Tyre rolling noise test method specified in the UNECE Regulation 117 is directly used in the Tyre Labelling Directive. Noise level specified on EU Tyre Label of each new tyre available on the European market was determined based on vehicle coast-by noise measurements performed on the standard reference road surface proscribed in the ISO 10844:2014. Available data from investigations by the vehicle and tyre industry and results...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

Rok 2021

  • Selected Aspects of Pavement Texture Influence on Tire Rolling Resistance
    Publikacja

    Tire rolling resistance has a significant influence on fuel consumption in cars and trucks and on CO2 emissions. Rolling resistance depends on the tire construction, pavement texture and stiffness, as well as environmental and traffic conditions. This article presents a pilot study on the impact of pavement texture on the rolling resistance of passenger car tires. Reasons why Mean Profile Depth is not a good descriptor of pavement...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

wyświetlono 719 razy