Acoustic Emission Monitoring of Structural Elements of a Ship for Detection of Fatigue and Corrosion Damages - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Acoustic Emission Monitoring of Structural Elements of a Ship for Detection of Fatigue and Corrosion Damages

Abstrakt

Uszkodzenia korozyjne i pęknięcia zmęczeniowe są głównymi przyczynami defektów strukturalnych we wszystkich środkach transportu takich jak statki, cysterny drogowe i kolejowe. Oba typy degradacji tzn. degradacja materiału i konstrukcji są przedmiotem badań przeprowadzanych w projekcie badawczym VII Programu Ramowego Unii Europejskiej o nazwie ''Monitorowanie efektywnych kosztów korozji i zmęczenia w środkach transportu'' (akronim CORFAT) SCP7-GA-2008-218637 (www.corfat.eu ). Prezentowany referat opisuje część badań wykonanych w tym projekcie, odnoszących się do Emisji Akustycznej (EA). Badania EA podstawowe przeprowadzono w warunkach laboratoryjnych (korozyjne i zmęczeniowe) jak również w warunkach rzeczywistych na statkach podczas rejsów w morzu. Metoda badania EA umożliwia nam monitorowanie propagacji pęknięć zmęczeniowych i aktywnych źródeł korozji w oparciu o przeprowadzone badania laboratoryjne zmęczeniowe i korozyjne. Badania zmęczeniowe były przeprowadzone na dużych próbkach zginanych lub rozciąganych. Badania korozyjne były również przeprowadzone na dużych i małych próbkach w agresywnym środowisku korozyjnym. Dla porównania badania były przeprowadzone również w cieczy, aby zbadać różnice pomiędzy propagacją fal EA w cieczy i w materiale bezpośrednio kontaktującym się z tą cieczą. Przygotowano i przeprowadzono pomiary na statkach wykorzystując nowo zaprojektowane oprzyrządowanie EA, które zostało wykonane w ramach projektu przez jednego z partnerów. Dane zarejestrowane podczas pomiarów tła odzwierciedlały różne typy statków jak również różne stany środowiska (stan morza, pogoda). Próby na statkach były przeprowadzane z wykorzystaniem źródeł korozji i zmęczenia. Dane zgromadzone podczas wszystkich prób zostały włączone do bazy danych i zostały użyte w analizie rozpoznawania wzorców w celu oddzielenia sygnałów odnoszących się do korozji lub zmęczenia od szumu tła. Między innymi w projekcie ustalono procedury badań, wytyczne aplikacyjne do zastosowania podczas monitoringu, ocenę danych i uzupełniających inspekcji. Te wyniki są nowymi zapobiegawczymi rodzajami utrzymania i inspekcji statków jako jednego ze środków transportu.

Autorzy (4)

Cytuj jako

Pełna treść

pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Aktywność konferencyjna
Typ:
publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
Tytuł wydania:
30th European Conference on Acoustic Emission Testing & 7th International Conference on Acoustic Emission strony 1 - 13
Język:
angielski
Rok wydania:
2012
Opis bibliograficzny:
Baran I., Nowak M., Jagenbrein A., Bugłacki H.: Acoustic Emission Monitoring of Structural Elements of a Ship for Detection of Fatigue and Corrosion Damages// 30th European Conference on Acoustic Emission Testing & 7th International Conference on Acoustic Emission / : , 2012, s.1-13
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 121 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi