Antecedents and Consequences of Brand Loyalty - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Antecedents and Consequences of Brand Loyalty

Abstrakt

The objective of this paper is to review, systematize, and summarize empirical research on the antecedents and consequences of brand loyalty. The literature review has identified five categories of antecedents to brand loyalty associated with consumer, brand, social, corporate and relational factors. The type of loyalty formed varies according to the combination of various antecedents, with premium loyalty being considered the most desirable. Apart from summarizing the literature on brand loyalty, this review has practical implications for marketing managers. Customer expectations at each stage of the customer decision process must be understood, and therefore combined with the various antecedents to incite premium loyalty. Managers must apply not just behavioural but also affective components in their marketing strategies to achieve optimal results.

Autorzy (3)

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 20 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Copyright (2017 Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur)

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Handel Wewnętrzny strony 200 - 212,
ISSN: 0438-5403
Język:
angielski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
Gupta S., Schivinski B., Brzozowska-Woś M.: Antecedents and Consequences of Brand Loyalty// Handel Wewnętrzny. -., iss. 5 (370) (2017), s.200-212
Bibliografia: test
  1. Aaker D.A. (1991), Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name, Free Press, London.
  2. Aksoy L., Keiningham T.L., Buoye A., Larivière B., Williams L., Wilson I. (2015), Does loyalty span domains? Examining the relationship between consumer loyalty, other loyalties and happiness, "Journal of Business Research", No. 68(12). otwiera się w nowej karcie
  3. American Marketing Association (2012), Dictionary. Brand loyalty, https://www.ama.org/resources/ Pages/Dictionary.aspx?dLetter=B&dLetter=B [access: 26.01.2017]. otwiera się w nowej karcie
  4. Amoako G.K., Dzogbenuku R.K., Doe J.K. (2016), How Service Experience Leads to Brand Loyalty : Perspective from the Telecom Sector in Ghana, "IUP Journal of Brand Management", No. 13(2). otwiera się w nowej karcie
  5. Andrine B., Solem A. (2016), Influences of customer participation and customer brand engagement on brand loyalty, "Journal of Consumer Marketing", No. 33(5).
  6. Aspara J. (2009), Stock ownership as a motivation of brand-loyal and brand-supportive behaviors, "Journal of Consumer Marketing", No. 26(6). otwiera się w nowej karcie
  7. Bandyopadhyay S., Martell M. (2007), Does attitudinal loyalty influence behavioral loyalty? A the- oretical and empirical study, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 14(1). otwiera się w nowej karcie
  8. Belk R.W. (1988), Possessions and the Extended Self, "Journal Of Consumer Research", No. 15(2). otwiera się w nowej karcie
  9. Biedenbach G., Bengtsson M., Marell A. (2015), Brand equity, satisfaction, and switching costs, "Marketing Intelligence & Planning", No. 33(2). otwiera się w nowej karcie
  10. Blut M., Frennea C.M., Mittal V., Mothersbaugh D.L. (2015), How procedural, financial and relatio- nal switching costs affect customer satisfaction, repurchase intentions, and repurchase behavior: A meta-analysis, "International Journal of Research in Marketing", No. 32(2). otwiera się w nowej karcie
  11. Bolton L.E., Mattila A.S. (2015), How does corporate social responsibility affect consumer response to service failure in buyer-seller relationships?, "Journal of Retailing", No. 91(1). otwiera się w nowej karcie
  12. Bowen J.T., McCain S.-L.C. (2015), Transitioning loyalty programs: A commentary on "the relation- ship between customer loyalty and customer satisfaction", "International Journal of Contempora- ry Hospitality Management", No. 27(3). otwiera się w nowej karcie
  13. Brexendorf T.O. Mühlmeier S., Tomczak T., Eisend M. (2010), The impact of sales encounters on brand loyalty. "Journal of Business Research", No. 63(11). otwiera się w nowej karcie
  14. Brown T.J., Dacin P.A. (1997), The company and the product: corporate association and con- sumer product responses, "Journal of Marketing", No. 61(1). otwiera się w nowej karcie
  15. Cardinale S., Nguyen B., Melewar T.C. (2016), Place-based brand experience, place attachment and loyalty, "Marketing Intelligence & Planning", No. 34(3). otwiera się w nowej karcie
  16. Casidy R., Wymer W. (2016), Linking prestige perception with consumption experience, loyalty, and WOM, "Marketing Intelligence & Planning", No. 34(4). otwiera się w nowej karcie
  17. Casidy R., Wymer W. (2015), The impact of brand strength on satisfaction, loyalty and WOM: An em- pirical examination in the higher education sector, "Journal of Brand Management", No. 22(2). otwiera się w nowej karcie
  18. Chaudhuri A., Holbrook M.B. (2001), The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: The role of brand loyalty, "Journal of Marketing", No. 65(2). otwiera się w nowej karcie
  19. Che H., Seetharaman P.B. (2009), "Speed of Replacement": Modeling Brand Loyalty Using Last- -Move Data, "Journal of Marketing Research", No. 46(4). otwiera się w nowej karcie
  20. Coelho do Vale R., Matos P.V. (2017), Private labels importance across different store loyalty stages: a multilevel approach, "International Journal of Retail & Distribution Management", No. 45(1).
  21. Cossío-Silva, F.-J., Revilla-Camacho M.Á., Vega-Vázquez M., Palacios-Florencio B. (2016), Value co-creation and customer loyalty, "Journal of Business Research", No. 69(5). otwiera się w nowej karcie
  22. Dawes J., Meyer-Waarden L., Driesener C. (2015), Has brand loyalty declined? A longitudinal analysis of repeat purchase behavior in the UK and the USA, "Journal of Business Research", No. 68(2). otwiera się w nowej karcie
  23. Demirbag-Kaplan M., Yildirim C., Gulden S., Aktan D. (2015), I love to hate you: Loyalty for disliked brands and the role of nostalgia, "Journal of Brand Management", No. 22(2). otwiera się w nowej karcie
  24. Diallo M.F., Coutelle-Brillet P., Rivière A., Zielke S. (2010), How Do Price Perceptions of Different Brand Types Affect Shopping Value and Store Loyalty?, "Psychology & Marketing", No. 32(12). otwiera się w nowej karcie
  25. Dick S., Basu K. (1994), Customer Loyalty: Toward an Integrated Conceptual Framework, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 22(2). otwiera się w nowej karcie
  26. Edelman D.C. (2010), Branding in The Digital Age, "Harvard Business Review", No. 88(12). otwiera się w nowej karcie
  27. El-Manstrly D. (2016), Enhancing customer loyalty: critical switching cost factors, "Journal of Se- rvice Management", No. 27(2). otwiera się w nowej karcie
  28. Elbedweihy A.M., Jayawardhena C., Elsharnouby M.H., Elsharnouby T.H.(2016), Customer rela- tionship building: The role of brand attractiveness and consumer-brand identification, "Journal of Business Research", No. 69(8). otwiera się w nowej karcie
  29. Elsäßer M., Wirtz B.W. (2017), Rational and emotional factors of customer satisfaction and brand loyalty in a business-to-business setting, "Journal of Business & Industrial Marketing", No. 32(1). otwiera się w nowej karcie
  30. Empen J., Loy J.-P., Weiss C. (2015), Price promotions and brand loyalty: Empirical evidence for the German ready-to-eat cereal market, "European Journal of Marketing", No. 49(5/6). otwiera się w nowej karcie
  31. Fatma M., Khan I., Rahman Z. (2016), How does corporate association influence consumer brand loy- alty ? Mediating role of brand identification, "Journal of Product & Brand Management", No. 25(7). otwiera się w nowej karcie
  32. Fishbein M., Ajzen I. (1975), Belief, Attitude, Intention and Behaviour: An Introduction to Theory and Research, Reading, Mass: Addision-Wesley, http://people.umass.edu/aizen/f&a1975.html [access: 27.10.2016].
  33. Gounaris S., Stathakopoulos V. (2004), Antecedents and consequences of brand loyalty: An empirical study, "Journal of Brand Management", No. 11(4). otwiera się w nowej karcie
  34. Haryanto J.O., Moutinho L., Coelho A. (2016), Is brand loyalty really present in the children's market? A comparative study from Indonesia, Portugal, and Brazil, "Journal of Business Research", 69(10). otwiera się w nowej karcie
  35. He H., Li Y., Harris L. (2012), Social identity perspective on brand loyalty. "Journal of Business Research", No. 65(5). otwiera się w nowej karcie
  36. Hollebeek L.L.D., Glynn M.M.S., Brodie R.J.R. (2014), Consumer brand engagement in social media: Conceptualization, scale development and validation, "Journal of Interactive Marketing",No. 28(2). otwiera się w nowej karcie
  37. Huang Y.-A., Lin C., Phau I. (2015), Idol attachment and human brand loyalty, "European Journal of Marketing", No. 49(7-8). otwiera się w nowej karcie
  38. Hultman M., Skarmeas D., Oghazi P., Beheshti H.M (2015), Achieving tourist loyalty through desti- nation personality, satisfaction, and identification, "Journal of Business Research", No. 68(11). otwiera się w nowej karcie
  39. Ipek I., Askin N., Ilter B. (2016), Private label usage and store loyalty: The moderating impact of shopping value, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 31. otwiera się w nowej karcie
  40. Jensen M., Drozdenko R. (2008), The changing price of brand loyalty under perceived time pressure, "Journal of Product & Brand Management", No. 17(2). otwiera się w nowej karcie
  41. Jones R., Kim Y.K. (2011), Single-brand retailers: Building brand loyalty in the off-line environment, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 18(4). otwiera się w nowej karcie
  42. Jorgensen F., Mathisen T.A., Pedersen H. (2016), Brand loyalty among Norwegian car owners, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 31. otwiera się w nowej karcie
  43. Kabiraj S., Shanmugan J. (2011), Development of a conceptual framework for brand loyalty: A Euro- -Mediterranean perspective, "Journal of Brand Management", No. 18(4/5). otwiera się w nowej karcie
  44. Kaynak E., Salman G.G., Tatoglu E. (2008), An integrative framework linking brand associations and brand loyalty in professional sports, "Journal of Brand Management", No. 15(5). otwiera się w nowej karcie
  45. Kim D., Lee S.Y., Bu K., Lee S. (2009), Do VIP Programs Always Work Well? The Moderating Role of Loyalty, "Psychology & Marketing", No. 26(7). otwiera się w nowej karcie
  46. Kim G.S., Lee G.Y., Park K. (2010), A Cross-National Investigation on How Ethical Consumers Build Loyalty Toward Fair Trade Brands, "Journal of Business Ethics", No. 96(4). otwiera się w nowej karcie
  47. Kim J., Morris J.D., Swait J. (2008), Antecedents of True Brand Loyalty, "Journal of Advertising", No. 37(2). otwiera się w nowej karcie
  48. Kotler Ph., Armstrong G. (2015), Principles of marketing, 16 th ed. Pearson Education, London. Krystallis A., Chrysochou, P. (2014), The effects of service brand dimensions on brand loyalty, "Jour- nal of Retailing and Consumer Services", No. 21(2).
  49. Lam S.Y., Shankar V. (2014), Asymmetries in the effects of drivers of brand loyalty between early and late adopters and across technology generations, "Journal of Interactive Marketing", No. 28(1). otwiera się w nowej karcie
  50. Larivière B., Keiningham T.L., Aksoy L., Yalçin A., Morgeson III F.V., Mithas S. (2016), Modeling heterogeneity in the satisfaction, loyalty intention, and shareholder value linkage: a cross-indus- try analysis at the customer and firm levels, "Journal of Marketing Research", No. 53(1). otwiera się w nowej karcie
  51. Leckie C., Nyadzayo M.W., Johnson L.W. (2016), Antecedents of consumer brand engagement and brand loyalty, "Journal of Marketing Management", No. 32(5-6). otwiera się w nowej karcie
  52. Lopes E.L., da Silva M.A. (2015), The effect of justice in the history of loyalty: A study in failure recovery in the retail context, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 24. otwiera się w nowej karcie
  53. Love E., Staton M., Rotman J.D. (2016), Loyalty as a matter of principle : the influence of standards of judgment on customer loyalty, "Marketing Letters", No. 27(4). otwiera się w nowej karcie
  54. Lu J., Xu Y. (2015), Chinese young consumers' brand loyalty toward sportswear products: a perspec- tive of self-congruity, "Journal of Product & Brand Management", No. 24(4). otwiera się w nowej karcie
  55. Mabkhot H.A., Salleh S.M.D., Shaari H. (2016), The antecedents of automobile brand loyalty: Evidence from Malaysian, "International Review of Management and Marketing", No. 6(3). otwiera się w nowej karcie
  56. Maity M., Gupta S. (2016), Mediating effect of Loyalty Program Membership on the relationship between advertising effectiveness and brand loyalty, "Journal of Marketing Theory and Practice", No. 24(4). otwiera się w nowej karcie
  57. Nagar K. (2014), An empirical investigation into the influence of green advertising on brand loyalty, "Journal of Services Research", No. 13(2).
  58. Oliver R.L. (1999), Whence Consumer Loyalty?, "Journal of Marketing", No. 63. otwiera się w nowej karcie
  59. Palacios-Marques D., Maria G., Carrilero A. (2016), The use of customer-centric philosophy in hotels to improve customer loyalty, "Journal of Business & Industrial Marketing", No. 31(3). otwiera się w nowej karcie
  60. Palmer A., Bejou D. (2016), Retrospective : service failure and loyalty : an exploratory empirical study of airline customers, "Journal of Services Marketing", No. 30(5). otwiera się w nowej karcie
  61. Pappu R., Quester P.G. (2016), How does brand innovativeness affect brand loyalty?, "European Journal of Marketing", No. 50(1/2). otwiera się w nowej karcie
  62. Pare V., Dawes J. (2012), The persistence of excess brand loyalty over multiple years, "Marketing Letters", No. 23(1). otwiera się w nowej karcie
  63. Patterson P. (2016), Retrospective : tracking the impact of communications effectiveness on client sat- isfaction , trust and loyalty in professional services, "Journal of Services Marketing", No. 30(5). otwiera się w nowej karcie
  64. Pedeliento G., Andreini D., Bergamaschi M., Salo J. (2016), Brand and product attachment in an industrial context: The effects on brand loyalty, "Industrial Marketing Management", No. 53. otwiera się w nowej karcie
  65. Podoshen J.S. (2008), The African American consumer revisited: brand loyalty, word-of-mouth and the effects of the black experience, "Journal of Consumer Marketing", No. 25(4).
  66. Podoshen J.S., Andrzejewski S. (2012), An Examination of the Relationships Between Materialism, Conspicuous Consumption, Impulse Buying, and Brand Loyalty, "Journal of Marketing Theory and Practice", No. 20(3). otwiera się w nowej karcie
  67. Puligadda S., Ross W.T., Chen J., Howlett E. (2012), When loyalties clash purchase behavior when a preferred brand is stocked out: The tradeoff between brand and store loyalty, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 19(6). otwiera się w nowej karcie
  68. Raïes K., Mühlbacher H., Gavard-Perret M.L. (2015), Consumption community commitment: Newbies' and longstanding members' brand engagement and loyalty, "Journal of Business Research", No. 68(12). otwiera się w nowej karcie
  69. Ramaseshan B., Stein A. (2014), Connecting the dots between brand experience and brand loyalty: The mediating role of brand personality and brand relationships, "Journal of Brand Management", No. 21(7/8). otwiera się w nowej karcie
  70. Ramaswami S.N., Arunachalam S. (2016), Divided attitudinal loyalty and customer value : role of dealers in an indirect channel, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 44. otwiera się w nowej karcie
  71. Rauyruen P., Miller K.E. (2007), Relationship quality as a predictor of B2B customer loyalty, "Journal of Business Research", No. 60(1). otwiera się w nowej karcie
  72. Revilla-Camacho M.Á., Vega-Vázquez M., Cossío-Silva F.J. (2015), Customer participation and citi- zenship behavior effects on turnover intention, "Journal of Business Research", No. 68(7). otwiera się w nowej karcie
  73. Romaniuk J., Nenycz-Thiel M. (2013), Behavioral brand loyalty and consumer brand associations, "Journal of Business Research", No. 66(1). otwiera się w nowej karcie
  74. Ruane L., Wallace E. (2015), Brand tribalism and self-expressive brands: social influences and brand outcomes, "Journal of Product & Brand Management", No. 24(4). otwiera się w nowej karcie
  75. Rubio N., Oubiña J., Gómez-Suárez M. (2015), Understanding brand loyalty of the store brand's customer base, "Journal of Product & Brand Management", No. 24(7). otwiera się w nowej karcie
  76. Saleem S., Rahman S.U., Omar R.M. (2015), Conceptualizing and Measuring Perceived Quality, Brand Awareness, and Brand Image Composition of Brand Loyalty, "International Journal of Marketing Studies", No. 7(1). otwiera się w nowej karcie
  77. Sirakaya-Turk E., Ekinci Y., Martin D. (2015), The efficacy of shopping value in predicting destina- tion loyalty, "Journal of Business Research", No. 68(9). otwiera się w nowej karcie
  78. Srivastava M., Kaul D. (2016), Exploring the link between customer experience -loyalty -consumer spend, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 31. otwiera się w nowej karcie
  79. Thompson F., Newman A., Liu M. (2014), The moderating effect of individual level collectivist values on brand loyalty, "Journal of Business Research", No. 67.
  80. Thompson S., Sinha R.K. (2008), Brand Communities and New Product Adoption:The Influence and Limits of Oppositional Loyalty, "Journal of Marketing", No. 72(6). otwiera się w nowej karcie
  81. Veloutsou C. (2015), Brand evaluation, satisfaction and trust as predictors of brand loyalty: the mediator-moderator effect of brand relationships, "Journal of Consumer Marketing", No. 32(6). otwiera się w nowej karcie
  82. de Villiers R. (2015), Consumer brand enmeshment: Typography and complexity modeling of consumer brand engagement and brand loyalty enactments, "Journal of Business Research", No. 68(9). otwiera się w nowej karcie
  83. Watson G.F., Beck J.T., Henderson C.M., Palmatier R.W. (2015), Building, measuring, and profiting from customer loyalty, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 43(6). otwiera się w nowej karcie
  84. Yeh C.H., Wang Y.S., Yieh K. (2016), Predicting smartphone brand loyalty: Consumer value and consumer-brand identification perspectives, "International Journal of Information Management", No. 36(3). otwiera się w nowej karcie
  85. Źródła i konsekwencje lojalności wobec marki otwiera się w nowej karcie
  86. Streszczenie Celem artykułu jest dokonanie przeglądu, usystematyzowanie i podsumowanie badań empirycznych dotyczących źródeł i konsekwencji lojalności wobec marki. Przegląd literatury pozwolił zidentyfikować pięć kategorii czynników poprzedza- jących lojalność wobec marki związanych z: konsumentem, marką, społecznością, firmą i relacjami. Typ lojalności kształtuje się w zależności od kombinacji różnych czynników poprzedzających, przy czym najwyższy poziom lojalności (premium) jest uważany za najbardziej pożądany. Oprócz podsumowania literatury dotyczącej lo- jalności wobec marki, przegląd ten ma praktyczne konsekwencje dla menedżerów marketingu. Oczekiwania klientów na każdym etapie procesu decyzyjnego muszą handel_wew_5-2017.indd 210 2017-11-13 12:13:25 otwiera się w nowej karcie
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 116 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi