Abstrakt
The objective of this paper is to review, systematize, and summarize empirical research on the antecedents and consequences of brand loyalty. The literature review has identified five categories of antecedents to brand loyalty associated with consumer, brand, social, corporate and relational factors. The type of loyalty formed varies according to the combination of various antecedents, with premium loyalty being considered the most desirable. Apart from summarizing the literature on brand loyalty, this review has practical implications for marketing managers. Customer expectations at each stage of the customer decision process must be understood, and therefore combined with the various antecedents to incite premium loyalty. Managers must apply not just behavioural but also affective components in their marketing strategies to achieve optimal results.
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- Copyright (2017 Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur)
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Handel Wewnętrzny
strony 200 - 212,
ISSN: 0438-5403 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2017
- Opis bibliograficzny:
- Gupta S., Schivinski B., Brzozowska-Woś M.: Antecedents and Consequences of Brand Loyalty// Handel Wewnętrzny. -., iss. 5 (370) (2017), s.200-212
- Bibliografia: test
-
- Aaker D.A. (1991), Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name, Free Press, London.
- Aksoy L., Keiningham T.L., Buoye A., Larivière B., Williams L., Wilson I. (2015), Does loyalty span domains? Examining the relationship between consumer loyalty, other loyalties and happiness, "Journal of Business Research", No. 68(12). otwiera się w nowej karcie
- American Marketing Association (2012), Dictionary. Brand loyalty, https://www.ama.org/resources/ Pages/Dictionary.aspx?dLetter=B&dLetter=B [access: 26.01.2017]. otwiera się w nowej karcie
- Amoako G.K., Dzogbenuku R.K., Doe J.K. (2016), How Service Experience Leads to Brand Loyalty : Perspective from the Telecom Sector in Ghana, "IUP Journal of Brand Management", No. 13(2). otwiera się w nowej karcie
- Andrine B., Solem A. (2016), Influences of customer participation and customer brand engagement on brand loyalty, "Journal of Consumer Marketing", No. 33(5).
- Aspara J. (2009), Stock ownership as a motivation of brand-loyal and brand-supportive behaviors, "Journal of Consumer Marketing", No. 26(6). otwiera się w nowej karcie
- Bandyopadhyay S., Martell M. (2007), Does attitudinal loyalty influence behavioral loyalty? A the- oretical and empirical study, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 14(1). otwiera się w nowej karcie
- Belk R.W. (1988), Possessions and the Extended Self, "Journal Of Consumer Research", No. 15(2). otwiera się w nowej karcie
- Biedenbach G., Bengtsson M., Marell A. (2015), Brand equity, satisfaction, and switching costs, "Marketing Intelligence & Planning", No. 33(2). otwiera się w nowej karcie
- Blut M., Frennea C.M., Mittal V., Mothersbaugh D.L. (2015), How procedural, financial and relatio- nal switching costs affect customer satisfaction, repurchase intentions, and repurchase behavior: A meta-analysis, "International Journal of Research in Marketing", No. 32(2). otwiera się w nowej karcie
- Bolton L.E., Mattila A.S. (2015), How does corporate social responsibility affect consumer response to service failure in buyer-seller relationships?, "Journal of Retailing", No. 91(1). otwiera się w nowej karcie
- Bowen J.T., McCain S.-L.C. (2015), Transitioning loyalty programs: A commentary on "the relation- ship between customer loyalty and customer satisfaction", "International Journal of Contempora- ry Hospitality Management", No. 27(3). otwiera się w nowej karcie
- Brexendorf T.O. Mühlmeier S., Tomczak T., Eisend M. (2010), The impact of sales encounters on brand loyalty. "Journal of Business Research", No. 63(11). otwiera się w nowej karcie
- Brown T.J., Dacin P.A. (1997), The company and the product: corporate association and con- sumer product responses, "Journal of Marketing", No. 61(1). otwiera się w nowej karcie
- Cardinale S., Nguyen B., Melewar T.C. (2016), Place-based brand experience, place attachment and loyalty, "Marketing Intelligence & Planning", No. 34(3). otwiera się w nowej karcie
- Casidy R., Wymer W. (2016), Linking prestige perception with consumption experience, loyalty, and WOM, "Marketing Intelligence & Planning", No. 34(4). otwiera się w nowej karcie
- Casidy R., Wymer W. (2015), The impact of brand strength on satisfaction, loyalty and WOM: An em- pirical examination in the higher education sector, "Journal of Brand Management", No. 22(2). otwiera się w nowej karcie
- Chaudhuri A., Holbrook M.B. (2001), The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: The role of brand loyalty, "Journal of Marketing", No. 65(2). otwiera się w nowej karcie
- Che H., Seetharaman P.B. (2009), "Speed of Replacement": Modeling Brand Loyalty Using Last- -Move Data, "Journal of Marketing Research", No. 46(4). otwiera się w nowej karcie
- Coelho do Vale R., Matos P.V. (2017), Private labels importance across different store loyalty stages: a multilevel approach, "International Journal of Retail & Distribution Management", No. 45(1).
- Cossío-Silva, F.-J., Revilla-Camacho M.Á., Vega-Vázquez M., Palacios-Florencio B. (2016), Value co-creation and customer loyalty, "Journal of Business Research", No. 69(5). otwiera się w nowej karcie
- Dawes J., Meyer-Waarden L., Driesener C. (2015), Has brand loyalty declined? A longitudinal analysis of repeat purchase behavior in the UK and the USA, "Journal of Business Research", No. 68(2). otwiera się w nowej karcie
- Demirbag-Kaplan M., Yildirim C., Gulden S., Aktan D. (2015), I love to hate you: Loyalty for disliked brands and the role of nostalgia, "Journal of Brand Management", No. 22(2). otwiera się w nowej karcie
- Diallo M.F., Coutelle-Brillet P., Rivière A., Zielke S. (2010), How Do Price Perceptions of Different Brand Types Affect Shopping Value and Store Loyalty?, "Psychology & Marketing", No. 32(12). otwiera się w nowej karcie
- Dick S., Basu K. (1994), Customer Loyalty: Toward an Integrated Conceptual Framework, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 22(2). otwiera się w nowej karcie
- Edelman D.C. (2010), Branding in The Digital Age, "Harvard Business Review", No. 88(12). otwiera się w nowej karcie
- El-Manstrly D. (2016), Enhancing customer loyalty: critical switching cost factors, "Journal of Se- rvice Management", No. 27(2). otwiera się w nowej karcie
- Elbedweihy A.M., Jayawardhena C., Elsharnouby M.H., Elsharnouby T.H.(2016), Customer rela- tionship building: The role of brand attractiveness and consumer-brand identification, "Journal of Business Research", No. 69(8). otwiera się w nowej karcie
- Elsäßer M., Wirtz B.W. (2017), Rational and emotional factors of customer satisfaction and brand loyalty in a business-to-business setting, "Journal of Business & Industrial Marketing", No. 32(1). otwiera się w nowej karcie
- Empen J., Loy J.-P., Weiss C. (2015), Price promotions and brand loyalty: Empirical evidence for the German ready-to-eat cereal market, "European Journal of Marketing", No. 49(5/6). otwiera się w nowej karcie
- Fatma M., Khan I., Rahman Z. (2016), How does corporate association influence consumer brand loy- alty ? Mediating role of brand identification, "Journal of Product & Brand Management", No. 25(7). otwiera się w nowej karcie
- Fishbein M., Ajzen I. (1975), Belief, Attitude, Intention and Behaviour: An Introduction to Theory and Research, Reading, Mass: Addision-Wesley, http://people.umass.edu/aizen/f&a1975.html [access: 27.10.2016].
- Gounaris S., Stathakopoulos V. (2004), Antecedents and consequences of brand loyalty: An empirical study, "Journal of Brand Management", No. 11(4). otwiera się w nowej karcie
- Haryanto J.O., Moutinho L., Coelho A. (2016), Is brand loyalty really present in the children's market? A comparative study from Indonesia, Portugal, and Brazil, "Journal of Business Research", 69(10). otwiera się w nowej karcie
- He H., Li Y., Harris L. (2012), Social identity perspective on brand loyalty. "Journal of Business Research", No. 65(5). otwiera się w nowej karcie
- Hollebeek L.L.D., Glynn M.M.S., Brodie R.J.R. (2014), Consumer brand engagement in social media: Conceptualization, scale development and validation, "Journal of Interactive Marketing",No. 28(2). otwiera się w nowej karcie
- Huang Y.-A., Lin C., Phau I. (2015), Idol attachment and human brand loyalty, "European Journal of Marketing", No. 49(7-8). otwiera się w nowej karcie
- Hultman M., Skarmeas D., Oghazi P., Beheshti H.M (2015), Achieving tourist loyalty through desti- nation personality, satisfaction, and identification, "Journal of Business Research", No. 68(11). otwiera się w nowej karcie
- Ipek I., Askin N., Ilter B. (2016), Private label usage and store loyalty: The moderating impact of shopping value, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 31. otwiera się w nowej karcie
- Jensen M., Drozdenko R. (2008), The changing price of brand loyalty under perceived time pressure, "Journal of Product & Brand Management", No. 17(2). otwiera się w nowej karcie
- Jones R., Kim Y.K. (2011), Single-brand retailers: Building brand loyalty in the off-line environment, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 18(4). otwiera się w nowej karcie
- Jorgensen F., Mathisen T.A., Pedersen H. (2016), Brand loyalty among Norwegian car owners, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 31. otwiera się w nowej karcie
- Kabiraj S., Shanmugan J. (2011), Development of a conceptual framework for brand loyalty: A Euro- -Mediterranean perspective, "Journal of Brand Management", No. 18(4/5). otwiera się w nowej karcie
- Kaynak E., Salman G.G., Tatoglu E. (2008), An integrative framework linking brand associations and brand loyalty in professional sports, "Journal of Brand Management", No. 15(5). otwiera się w nowej karcie
- Kim D., Lee S.Y., Bu K., Lee S. (2009), Do VIP Programs Always Work Well? The Moderating Role of Loyalty, "Psychology & Marketing", No. 26(7). otwiera się w nowej karcie
- Kim G.S., Lee G.Y., Park K. (2010), A Cross-National Investigation on How Ethical Consumers Build Loyalty Toward Fair Trade Brands, "Journal of Business Ethics", No. 96(4). otwiera się w nowej karcie
- Kim J., Morris J.D., Swait J. (2008), Antecedents of True Brand Loyalty, "Journal of Advertising", No. 37(2). otwiera się w nowej karcie
- Kotler Ph., Armstrong G. (2015), Principles of marketing, 16 th ed. Pearson Education, London. Krystallis A., Chrysochou, P. (2014), The effects of service brand dimensions on brand loyalty, "Jour- nal of Retailing and Consumer Services", No. 21(2).
- Lam S.Y., Shankar V. (2014), Asymmetries in the effects of drivers of brand loyalty between early and late adopters and across technology generations, "Journal of Interactive Marketing", No. 28(1). otwiera się w nowej karcie
- Larivière B., Keiningham T.L., Aksoy L., Yalçin A., Morgeson III F.V., Mithas S. (2016), Modeling heterogeneity in the satisfaction, loyalty intention, and shareholder value linkage: a cross-indus- try analysis at the customer and firm levels, "Journal of Marketing Research", No. 53(1). otwiera się w nowej karcie
- Leckie C., Nyadzayo M.W., Johnson L.W. (2016), Antecedents of consumer brand engagement and brand loyalty, "Journal of Marketing Management", No. 32(5-6). otwiera się w nowej karcie
- Lopes E.L., da Silva M.A. (2015), The effect of justice in the history of loyalty: A study in failure recovery in the retail context, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 24. otwiera się w nowej karcie
- Love E., Staton M., Rotman J.D. (2016), Loyalty as a matter of principle : the influence of standards of judgment on customer loyalty, "Marketing Letters", No. 27(4). otwiera się w nowej karcie
- Lu J., Xu Y. (2015), Chinese young consumers' brand loyalty toward sportswear products: a perspec- tive of self-congruity, "Journal of Product & Brand Management", No. 24(4). otwiera się w nowej karcie
- Mabkhot H.A., Salleh S.M.D., Shaari H. (2016), The antecedents of automobile brand loyalty: Evidence from Malaysian, "International Review of Management and Marketing", No. 6(3). otwiera się w nowej karcie
- Maity M., Gupta S. (2016), Mediating effect of Loyalty Program Membership on the relationship between advertising effectiveness and brand loyalty, "Journal of Marketing Theory and Practice", No. 24(4). otwiera się w nowej karcie
- Nagar K. (2014), An empirical investigation into the influence of green advertising on brand loyalty, "Journal of Services Research", No. 13(2).
- Oliver R.L. (1999), Whence Consumer Loyalty?, "Journal of Marketing", No. 63. otwiera się w nowej karcie
- Palacios-Marques D., Maria G., Carrilero A. (2016), The use of customer-centric philosophy in hotels to improve customer loyalty, "Journal of Business & Industrial Marketing", No. 31(3). otwiera się w nowej karcie
- Palmer A., Bejou D. (2016), Retrospective : service failure and loyalty : an exploratory empirical study of airline customers, "Journal of Services Marketing", No. 30(5). otwiera się w nowej karcie
- Pappu R., Quester P.G. (2016), How does brand innovativeness affect brand loyalty?, "European Journal of Marketing", No. 50(1/2). otwiera się w nowej karcie
- Pare V., Dawes J. (2012), The persistence of excess brand loyalty over multiple years, "Marketing Letters", No. 23(1). otwiera się w nowej karcie
- Patterson P. (2016), Retrospective : tracking the impact of communications effectiveness on client sat- isfaction , trust and loyalty in professional services, "Journal of Services Marketing", No. 30(5). otwiera się w nowej karcie
- Pedeliento G., Andreini D., Bergamaschi M., Salo J. (2016), Brand and product attachment in an industrial context: The effects on brand loyalty, "Industrial Marketing Management", No. 53. otwiera się w nowej karcie
- Podoshen J.S. (2008), The African American consumer revisited: brand loyalty, word-of-mouth and the effects of the black experience, "Journal of Consumer Marketing", No. 25(4).
- Podoshen J.S., Andrzejewski S. (2012), An Examination of the Relationships Between Materialism, Conspicuous Consumption, Impulse Buying, and Brand Loyalty, "Journal of Marketing Theory and Practice", No. 20(3). otwiera się w nowej karcie
- Puligadda S., Ross W.T., Chen J., Howlett E. (2012), When loyalties clash purchase behavior when a preferred brand is stocked out: The tradeoff between brand and store loyalty, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 19(6). otwiera się w nowej karcie
- Raïes K., Mühlbacher H., Gavard-Perret M.L. (2015), Consumption community commitment: Newbies' and longstanding members' brand engagement and loyalty, "Journal of Business Research", No. 68(12). otwiera się w nowej karcie
- Ramaseshan B., Stein A. (2014), Connecting the dots between brand experience and brand loyalty: The mediating role of brand personality and brand relationships, "Journal of Brand Management", No. 21(7/8). otwiera się w nowej karcie
- Ramaswami S.N., Arunachalam S. (2016), Divided attitudinal loyalty and customer value : role of dealers in an indirect channel, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 44. otwiera się w nowej karcie
- Rauyruen P., Miller K.E. (2007), Relationship quality as a predictor of B2B customer loyalty, "Journal of Business Research", No. 60(1). otwiera się w nowej karcie
- Revilla-Camacho M.Á., Vega-Vázquez M., Cossío-Silva F.J. (2015), Customer participation and citi- zenship behavior effects on turnover intention, "Journal of Business Research", No. 68(7). otwiera się w nowej karcie
- Romaniuk J., Nenycz-Thiel M. (2013), Behavioral brand loyalty and consumer brand associations, "Journal of Business Research", No. 66(1). otwiera się w nowej karcie
- Ruane L., Wallace E. (2015), Brand tribalism and self-expressive brands: social influences and brand outcomes, "Journal of Product & Brand Management", No. 24(4). otwiera się w nowej karcie
- Rubio N., Oubiña J., Gómez-Suárez M. (2015), Understanding brand loyalty of the store brand's customer base, "Journal of Product & Brand Management", No. 24(7). otwiera się w nowej karcie
- Saleem S., Rahman S.U., Omar R.M. (2015), Conceptualizing and Measuring Perceived Quality, Brand Awareness, and Brand Image Composition of Brand Loyalty, "International Journal of Marketing Studies", No. 7(1). otwiera się w nowej karcie
- Sirakaya-Turk E., Ekinci Y., Martin D. (2015), The efficacy of shopping value in predicting destina- tion loyalty, "Journal of Business Research", No. 68(9). otwiera się w nowej karcie
- Srivastava M., Kaul D. (2016), Exploring the link between customer experience -loyalty -consumer spend, "Journal of Retailing and Consumer Services", No. 31. otwiera się w nowej karcie
- Thompson F., Newman A., Liu M. (2014), The moderating effect of individual level collectivist values on brand loyalty, "Journal of Business Research", No. 67.
- Thompson S., Sinha R.K. (2008), Brand Communities and New Product Adoption:The Influence and Limits of Oppositional Loyalty, "Journal of Marketing", No. 72(6). otwiera się w nowej karcie
- Veloutsou C. (2015), Brand evaluation, satisfaction and trust as predictors of brand loyalty: the mediator-moderator effect of brand relationships, "Journal of Consumer Marketing", No. 32(6). otwiera się w nowej karcie
- de Villiers R. (2015), Consumer brand enmeshment: Typography and complexity modeling of consumer brand engagement and brand loyalty enactments, "Journal of Business Research", No. 68(9). otwiera się w nowej karcie
- Watson G.F., Beck J.T., Henderson C.M., Palmatier R.W. (2015), Building, measuring, and profiting from customer loyalty, "Journal of the Academy of Marketing Science", No. 43(6). otwiera się w nowej karcie
- Yeh C.H., Wang Y.S., Yieh K. (2016), Predicting smartphone brand loyalty: Consumer value and consumer-brand identification perspectives, "International Journal of Information Management", No. 36(3). otwiera się w nowej karcie
- Źródła i konsekwencje lojalności wobec marki otwiera się w nowej karcie
- Streszczenie Celem artykułu jest dokonanie przeglądu, usystematyzowanie i podsumowanie badań empirycznych dotyczących źródeł i konsekwencji lojalności wobec marki. Przegląd literatury pozwolił zidentyfikować pięć kategorii czynników poprzedza- jących lojalność wobec marki związanych z: konsumentem, marką, społecznością, firmą i relacjami. Typ lojalności kształtuje się w zależności od kombinacji różnych czynników poprzedzających, przy czym najwyższy poziom lojalności (premium) jest uważany za najbardziej pożądany. Oprócz podsumowania literatury dotyczącej lo- jalności wobec marki, przegląd ten ma praktyczne konsekwencje dla menedżerów marketingu. Oczekiwania klientów na każdym etapie procesu decyzyjnego muszą handel_wew_5-2017.indd 210 2017-11-13 12:13:25 otwiera się w nowej karcie
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 116 razy