Architektoniczne tożsamości miasta portowego - na przykładach Gdańska i Gdyni oraz Hamburga i Altony - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Architektoniczne tożsamości miasta portowego - na przykładach Gdańska i Gdyni oraz Hamburga i Altony

Abstrakt

Harbour cities of Northern Europe, especially those growing in the circle of influence of Hanseatic League, were formed in a way, which allows to identify them as the cities of a specific identity considering architecture and urban planning. Industrial revolution of 19-th and early 20-th century brought the radical change in the field of spatial development of the cities. Economical, political, cultural influences, also social needs initiated new concepts and ideas of the city and architecture. Particularly during the interwar time the new epoch, called Modernism begun. Modernizm is commonly recognized as cosmopolitan and international architectural movement. In fact, within this movement has grown a many different ideas, streams or styles, sometimes representing clear political declaration, which in fact allowed to create different architectural identities of the cities. In April and May 2011, in Gdynia the international exhibition "Gustav Oelsner - Light, Air and Color" was presented. Exhibition was dedicated to the achievements and work of the city architect of city Altona Gustav Oelsner. Altona was a harbour city, which during the ages was growing at the side of the great neighbour - Hamburg. Presentation of the exhibition in Gdynia is not a coincidence. The historical context of the development of city Gdynia at the side of a large port city Gdansk became an inspiration to pose the questions not only of historical nature, but also the questions about future architecture, and future identity of these cities.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 277 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN nr 180, strony 71 - 85,
ISSN: 0079-3507
Język:
polski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
Macikowski B.: Architektoniczne tożsamości miasta portowego - na przykładach Gdańska i Gdyni oraz Hamburga i Altony// Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN. -Vol. 180., (2017), s.71-85
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.24425/118604
Bibliografia: test
  1. Kostrzewska M., Miasto europejskie na przestrzeni dziejów, Akapit-DTP, Gdańsk, 2013, s. 172-174.
  2. Kostrzewska M., Faces of Modernism -Urban Planning of Social Housing Estates in Gdansk and Hamburg-Altona, 3rd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2016, Architecture and Design, Wiedeń 2016, s. 265-272.
  3. Michelis P., Der Architekt Gustav Oelsner. Licht, Luft und Farbe fuer Altona an der Elbe, Doelling und Galitz Verlag, Hamburg, 2008. otwiera się w nowej karcie
  4. Sołtysik M.J., Gdynia miasto dwudziestolecia międzywojennego -urbanistyka i architektura, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993, s.100
  5. Sołtysik M.J., Na styku dwóch epok. Architektura gdyńskich kamienic okresu międzywojennego, Wyd. Alter Ego Sławomir Kitowski, Gdynia, Poland, 2003, s. 177, otwiera się w nowej karcie
  6. Szymański W., Architekt Adolf Bielefeldt 1876-1934, Wyd. Muzeum Historyczne Miasta Gdańska, Muzeum Sopotu, Gdańsk, Poland 2003 pp 86-105
  7. Tołłoczko Z., T., In: horto latericio, Wydawnictwo Naukowe DWN, PAN Kraków, 2000, s. 15-16.
  8. Timm Ch., Gustav Oelsner und das Neue Altona. Kommunale Architektur und Stadtplanung in der Weimarer Republik, Ernst Kabel Verlag, Hamburg 1984. Spis ilustracji: Fot. 1 -F. Hoeger -Chillehaus(1922-24), Hamburg -elewacja (Fot. autor)
  9. Fot. 2 -F. Hoeger -Chillehaus(1922-24), Hamburg -detal architektoniczny przyziemia (Fot. autor) otwiera się w nowej karcie
  10. Fot. 3 -H. Gerson, O. Gerson -Sprinkenhof (1927-43), Hamburg -detal architektoniczny elewacji (Fot. autor) otwiera się w nowej karcie
  11. Fot. 4 -G. Oelsner -osiedle przy Helmhotzstrasse i Bunsenstrasse (1927-28), Altona -fragment elewacji klinkierowej (Fot. autor) otwiera się w nowej karcie
  12. Fot. 5 -G. Oelsner -osiedle przy Helmhotzstrasse i Bunsenstrasse (1927-28), Altona -detal elewacji klinkierowej (Fot. autor) otwiera się w nowej karcie
  13. Fot. 6 -A. Bielefeldt -budynek d. Kasy Chorych (1926-28), Gdańsk -elewacja frontowa (Fot. autor) otwiera się w nowej karcie
  14. Fot. 7 -A. Bielefeldt -budynek d. Kasy Chorych (1926-28), Gdańsk -detal elewacji (Fot. autor) otwiera się w nowej karcie
  15. Fot. 8 -R. Piotrkowski -budynek ZUPU, obecnie U.M. Gdyni (1934-36), Gdynia -elewacja od ul. otwiera się w nowej karcie
  16. Maja (Fot. autor) otwiera się w nowej karcie
  17. Fot. 9 -S. Ziołowski -budynek Banku Gospodarstwa Krajowego (1935-37), Gdynia -elewacja od ul. 3 Maja (Fot. autor) Fot. 10 -widok współczesny HafenCity i portu w Hamburgu (Fot. autor) otwiera się w nowej karcie
  18. Fot. 11 -widok współczesny terenów nadwodnych Altony oraz portu w Hamburgu (Fot. autor) otwiera się w nowej karcie
  19. Fot. 12 -widok współczesnego frontu wodnego Gdyni ze Skweru Kościuszki (fot. A.Orchowska) Fot. 13 -arch. W. Targowski -Budynek ECS (2014), Gdańsk -(Fot. Artur Andrzej ) otwiera się w nowej karcie
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 187 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi