CSR – A FASHION OR REAL COMMITMENT? THE CASE OF POLISH LISTED COMPANIES - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

CSR – A FASHION OR REAL COMMITMENT? THE CASE OF POLISH LISTED COMPANIES

Abstrakt

This article, without claiming to be the ultimate reference, aims at assessing the social commitment of the large and solid financially, listed on the Warsaw Stock Exchange (WSE), Polish companies, on the eve of the implementation of the EU directive on disclosure of non-financial and diversity information (2014/95/EU). The selected companies seem perfect to form a vanguard of CSR in Poland, but the results of the analysis indicate that despite the existing efforts for CSR standardization and better implementation, the situation in Poland is not so optimistic. The limited attention paid to CSR norms as well as CSR reporting under Polish law means also that foreign companies seeking access to Polish capital market generally will not face serious constraints in terms of regulations regarding sustainable development. The EU directive will certainly change this situation but there is a visible need for continuing education of companies in this field.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 47 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska strony 347 - 362,
ISSN: 1641-3466
Język:
angielski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
Popowska M.: CSR – A FASHION OR REAL COMMITMENT? THE CASE OF POLISH LISTED COMPANIES // Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska. -., nr. 105 (2017), s.347-362
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.29119/1641-3466.2017.105.26
Bibliografia: test
  1. . 2050: The New Agenda for Business in Poland, Executive Summary, 2012, http://odpowiedzialnybiznes.pl/english/, 12.11.2016. otwiera się w nowej karcie
  2. Bechert S., Gorynia-Pfeffer N.: Polsko-niemieckie przedsiębiorstwa oraz wymagania ich Stakeholder. Rekomendacje na temat społecznej odpowiedzialności biznesu. RKW Kompetenzzentrum, Klarman Druck, Kelkheim 2008.
  3. Bowen H.R.: Social responsibilities of the businessman. Harper & Brothers, New York 1953. otwiera się w nowej karcie
  4. Carroll A.: Corporate Social Responsibility, Evolution of a Definitional Construct. University of Georgia, 1999. otwiera się w nowej karcie
  5. Elms H.: Corporate (and stakeholder) responsibility in Central and Eastern Europe. "International Journal of Emerging Markets", Vol. 1, No. 3, 2006. otwiera się w nowej karcie
  6. European Commission. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. European Commission, Brussels 2011. otwiera się w nowej karcie
  7. Visser W.: CSR 2.0: Transforming Corporate Sustainability and Responsibility. Springer Science & Business Media, 2013.
  8. Carroll A.: Corporate Social Responsibility, Evolution of a Definitional Construct, University of Georgia, 1999, p. 10. otwiera się w nowej karcie
  9. Gjølberg M.: The Origin of Corporate Social Responsibility: Global Forces or National Legacies? "Socio-Economic Review", Vol. 7, No. 4, 2009. otwiera się w nowej karcie
  10. Global Compact (2012). From Ten Principles of the UN Global Compact, https://www.unglobalcompact.org/what-is-gc/mission/principles, 15.10.2015. otwiera się w nowej karcie
  11. International Organization for Standardization (2015). ISO, http://www.iso.org/iso/home/ about.htm, 12.10.2015. otwiera się w nowej karcie
  12. Jackson G., Apostolakou A.: Corporate social responsibility in Western Europe: an institutional mirror or substitute? "Journal of Business Ethics", Vol. 94(3), 2010. otwiera się w nowej karcie
  13. Kinderman D.P.: Why Do Some Countries Get CSR Sooner and in Greater Quantity, than Others? The Political Economy of Corporate Responsibility and the Rise of Market Liberalism Across the OECD: 1977-2007 (April 4, 2011). WZB Discussion Paper No. SP III 2009-301, https://ssrn.com/abstract=1802467, http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1802467. otwiera się w nowej karcie
  14. Kitzmueller M., Shimshack J.: Economic Perspectives on Corporate Social Responsibility. "Journal of Economic Literature", Vol. 50, No. 1, 2012. otwiera się w nowej karcie
  15. Krukowska M.: CSR obowiązkowy (tylko) w raportach. Forbes Poland, 2014, April 28, http://csr.forbes.pl/czy-firmy-rzeczywiscie-beda-rozliczane-za-csr-,artykuly,174996,1,1. html, 30.08.2015.
  16. Polski Komitet Normalizacyjny, ISO 26000, 2015, http://www.pkn.pl/iso-26000, 19.09.2015.
  17. Popowska M.: CSR in Polish SMEs -from perception to infatuation. Examples of socially engaged firms from the Pomeranian Region. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, s. Organizacja i Zarządzanie, nr 68, 2016. otwiera się w nowej karcie
  18. Report "Responsible Business in Poland 2015. Good Practices", Forum Odpowiedzialnego Biznesu, http://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/report-responsible- business-in-poland-2015-english-summary/, 24.11.2015. otwiera się w nowej karcie
  19. Responsible Business Forum, Regulamin przyznawania Narody "Ludzie, którzy zmieniają biznes", 16.09.2015. otwiera się w nowej karcie
  20. Rok B.: Odpowiedzialny Biznes w nieodpowiedzialnym świecie. Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa 2004.
  21. Tench R., Sun W., Brian J.: Corporate Social Irresponsibility: A Challenging Concept. Emerald Group Publishing Limited, 2012. otwiera się w nowej karcie
  22. Visser W.: CSR 2.0: Transforming Corporate Sustainability and Responsibility. Springer Science & Business Media, 2013.
  23. Warsaw Stock Exchange (2015), Company Evaluation Criteria, http://www.odpowie dzialni.gpw.pl/company_evaluation_criteria, 05.09.2016.
  24. Martis Consulting and GPW (2014), Raport: CSR ważny dla spółek, http://www.proto.pl/ aktualnosci/raport-gpw-i-martis-consulting-csr-wazny-dla-spolek, 22.10.2016.
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 42 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi