CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA POPULARNOŚĆ LEŚNYCH TEATRÓW PLENEROWYCH OBRĘBU DAWNYCH ZIEM CESARSTWA NIEMIECKIEGO
Abstrakt
Niniejszy artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki wpłynęły na popularność i sukces teatrów plenerowych zlokalizowanych w obszarach leśnych, na terenie dawnych ziem cesarstwa niemieckiego. Głównym przedmiotem rozważań są dwa teatry: Teatr Leśny w Gdańsku Wrzeszczu oraz Opera Leśna w Sopocie. Obiekty te zostają skonfrontowane z teatrem pod gołym niebem Freilichtbühne w Mülheim an der Ruhr, sceną leśną Waldbühne w Berlinie oraz teatrem ludowym Le Théâtre du Peuple w Bussang. Artykuł przedstawia sytuację polityczną panującą w okresie powstania ww. teatrów plenerowych oraz jej wpływ na rozwój tych obiektów. Ukazany zostaje związek czasu wdrożenia nowości technicznych do omawianych teatrów z ich popularnością. Przedstawia się także wpływ dostępności transportu zbiorowego do wybranych teatrów oraz dodatkowych funkcji pełnionych przez miasta/wsie, w których obiekty te zostały zlokalizowane. Za pomocą metody analizy porównawczej i logicznej argumentacji określono czynniki odpowiedzialne stan i funkcjonowanie leśnych teatrów plenerowych w czasach obecnych.
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury
nr XXXIV,
wydanie 64(4/II/2017),
strony 159 - 182,
ISSN: 2300-5130 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2017
- Opis bibliograficzny:
- Szuta A.: CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA POPULARNOŚĆ LEŚNYCH TEATRÓW PLENEROWYCH OBRĘBU DAWNYCH ZIEM CESARSTWA NIEMIECKIEGO// Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury. -Vol. XXXIV., iss. 64(4/II/2017) (2017), s.159-182
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.7862/rb.2017.238
- Bibliografia: test
-
- Anselm H.: Theatre in Europe Under German Occupation, Routledge, 2017.
- Błażejewski M.: Śpiewacy sopockiej Waldoper w nagraniach płytowych, s. 106-112, nr XIX, Rocznik Sopocki, 2006.
- Bożyk E.: Historia Architektury Budynku Teatralnego i techniki sceny w teatrze europej- skim, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Kraków 1956.
- Braun K.: Przestrzeń teatralna. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.
- Byrski M. K.: Teatr najantyczniejszy, Tom 18, s. 11-47, nr 1-2 (69-70) "Pamiętnik Tea- tralny: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce teatru, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 1969.
- Jacobeit W.: Concerning the Traditiona Understanding of "Folk Culture" in the German Democratic Republic. A Scholarly -Historical Retrospective. no. 1 (1991): 67-94, Asian Folklore Studies 50, 1999. otwiera się w nowej karcie
- Kot T.: Kurier Sopocki, Copyright Kuryer Sopocki, 2013. http://www.dawnysopot.pl/Kuryer_Sopocki_Sopot_1939_1945.pdf [dostęp: 03.03.2017].
- Kozień -Woźniak M.: Teatry interferencji. Współczesna architektura teatralna a niefor- malna przestrzeń teatru, Wydawnictwo PK Kraków 2015.
- Kruger L.: The national stage: Theatre and cultural legitimation in England, France, and America, The University of Chicago Press, USA 1992.
- Leveratto J.-M. LE THÉÂTRE DU PEUPLE DE BUSSANG Histoire et sociologie d'une innovation, s. 5-19 Vingtième Siècle. Revue d'histoire, Presses de Sciences Po (P.F.N.S.P.) 2004/3 no 83. otwiera się w nowej karcie
- Levin H.: Anti-Semitism in German 'Volk' Culture: Propaganda through the Pen and Screen, Earlham Historical Journal, Fall 2014 Edition.
- London J.: Theatre Under the Nazise, Manchester University Press 2000.
- Mamuszka F.: Bedeker Sopocki. Wydawnictwo Morskie Gdańsk, Gdańsk 1981.
- Rolland R.: Le théâtre du peuple préface de Chantal Meyer-Plantureux, Bruksela, 2003.
- Sas-Bojarska A.: Park w metropolii -perspektywy i paradoksy. s. 175-192 Biuletyn KPZK, PAN, Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, No 259/2015.
- Sobiecka A.: Ujarzmienie pejzażu, czyli o możliwościach teatru plenerowego. Tom 9, s. 251-261 Świat Tekstów. Rocznik Słupski, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomor- skiej w Słupsku, 2011.
- Szerszeń J.: Śródmieście jako obszar kultury. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa -Łódź 1987.
- Tarkowska A.: Sopot między wojnami. Opowieść o życiu miasta 1918-1939, Księżny Młyn Dom Wydawniczy, Łódź 2011.
- A. Szuta otwiera się w nowej karcie
- Werner E.: Theatergebäude. 1. Geschichtliche Entwicklung, Tom 1, VEB Verlag Tech- nik Berlin, 1954.
- Van Maanen H., Wilmer S.E.: Theatre Worlds in Motion, Structures, Politics and De- velopments in the Countries of Western Europe. Amsterdam -Atlanta, GA, 1998.
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 144 razy