Abstrakt
The paper presents practical application of an electronic nose technique for fast and efficient discrimination between authentic and fake perfume samples. Two self-built electronic nose prototypes equipped with a set of semiconductor sensors were employed for that purpose. Additionally 10 volunteers took part in sensory analysis. The following perfumes and their fake counterparts were analysed: Dior – Fahrenheit, Eisenberg – J’ose, YSL – La nuit de L’homme, 7 Loewe and Spice Bomb. The investigations were carried out using headspace of the aqueous solutions. Data analysis utilized multidimensional techniques: PCA, LDA, k-NN. The obtained results confirmed legitimacy of the electronic nose technique as an alternative to the sensory analysis as far as determination of authenticity of perfume is concerned.
Cytowania
-
3 6
CrossRef
-
0
Web of Science
-
3 9
Scopus
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuł w czasopiśmie wyróżnionym w JCR
- Opublikowano w:
-
MEASUREMENT SCIENCE & TECHNOLOGY
nr 26,
wydanie 12,
strony 1 - 11,
ISSN: 0957-0233 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2015
- Opis bibliograficzny:
- Gębicki J., Szulczyński B., Kamiński M.: Determination of authenticity of brand perfume using electronic nose prototypes// MEASUREMENT SCIENCE & TECHNOLOGY. -Vol. 26, iss. 12 (2015), s.1-11
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1088/0957-0233/26/12/125103
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 236 razy