Abstrakt
The first part of this paper provides a review of the state of knowledge of the dynamic behaviour of railway bridges under moving loads. Particular attention is paid to developments in modelling railway bridge loading and dynamic vehicle-span (structure) interaction. The most important aspects determining the advancements in this area of knowledge are identified. The contemporary techniques for defining bridge span finite element models used in dynamic analyses are also discussed. The second, practical part of this paper presents the results of numerical simulations of the passage of load along the bridge structure. The railway loads are represented by a series of concentrated forces and a series of single-mass oscillators. Vibration of the bridge span centre and of vehicle mass depending on the speed of travel are considered. The loading parameters were adopted to represent a real railway vehicle – EN57 electrical multiple unit. The structure’s parameters were adopted on the basis of a 30 m long load-relieving span. In both cases modal identification techniques were used to obtain all the required dynamic parameters of the span under analysis on the basis of experimental data.
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
7
Scopus
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
-
otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Roads and Bridges - Drogi i Mosty
nr 17,
strony 299 - 316,
ISSN: 1643-1618 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2018
- Opis bibliograficzny:
- Szafrański M.: Dynamic analysis of the railway bridge span under moving loads// Drogi i Mosty. -Vol. 17., nr. 4 (2018), s.299-316
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.7409/rabdim.018.019
- Bibliografia: test
-
- Towpik K.: Infrastruktura transportu kolejowego. Oficy- na Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, wyd. II, Warszawa, 2009
- Kry³ow A.N.: Über die erzwungenen Schwingungen von gleichförmigen elastischen Stäben. Mathematische An- nalen, 61, 2, 1905, 211-234
- Timoshenko S.P.: Forced vibration of prismatic bars. Izvestiya Kievskogo Politekhnicheskogo Instituta, 59, 1908, 163-203 otwiera się w nowej karcie
- Fryba L.: Vibration of Solids and Structures under Moving Loads. Thomas Telford, London, 1972 otwiera się w nowej karcie
- Saller H.: Einfluss bewegter Last auf Eisenbahnoberbau und Brücken. Wiesbaden Kreidel, Berlin, 1921
- Jeffcott H.H.: On the vibration of beams under the ac- tion of moving loads. Philosophical Magazine, Series 7, 8, 48, 1929, 66-97 otwiera się w nowej karcie
- Naleszkiewicz J.: Z dynamiki belki mostowej. Archi- wum Mechaniki Stosowanej, Vol. 2, 1953, 517-544 otwiera się w nowej karcie
- Akin J.E., Mofid M.: Numerical solution for response of beam with moving mass. Journal of Structural Engine- ering, ASCE, 115, 1, 1989, 120-131 otwiera się w nowej karcie
- Michaltsos G.T., Sophianopoulos D., Kounadis A.N.: The effect of a moving mass and other parameters on the dynamic response of a simply supported beam. Journal of Sounds and Vibrations, 191, 3, 1996, 357-362 otwiera się w nowej karcie
- K¹czkowski Z.: O drganiach belki mostowej pod wp³y- wem przesuwaj¹cych siê obci¹¿eñ. Zeszyty Naukowe Politechniki OEl¹skiej, Budownictwo, Z. 20, 201, 1967, 9-20 otwiera się w nowej karcie
- Langer J.: Studium dynamiki przês³a mostowego obci¹- ¿onego ruchomym pojazdem. Archiwum In¿ynierii L¹dowej, 19, 2, 1973, 255-262
- Yang Y.B., Lin C.W.: Vehicle-bridge interaction and potential application. Journal of Sounds and Vibration, 284, 1-2, 2005, 205-226 otwiera się w nowej karcie
- Szczeoeniak W., Ataman M., Zbiciak A.: Drgania belki sprê¿ystej wywo³ane ruchomym, liniowym oscylato- rem jednomasowym. Roads and Bridges -Drogi i Mo- sty, 1, 2, 2002, 53-83
- Klasztorny M.: Analiza drgañ belki mostowej prze- nosz¹cej jednorodny strumieñ obci¹¿eñ ruchomych.
- Archiwum In¿ynierii L¹dowej, 36, 3, 1990, 207-227
- Klasztorny M., Langer J.: Warianty sformu³owania i ana- liza równañ równowagi dynamicznej konstrukcji mosto- wych poddanych dzia³aniu strumieni obci¹¿eñ iner- cyjnych. Archiwum In¿ynierii L¹dowej, 36, 1-2, 1990, 3-18
- Fryba L.: A Rough assessment of railway bridges for high-speed trains. Engineering Structures, 23, 5, 2001, 548-556 otwiera się w nowej karcie
- Li J., Su M.: The resonant vibration for a simply sup- ported girder bridge under high-speed trains. Journal of Sounds and Vibration, 224, 5, 1999, 897-915 otwiera się w nowej karcie
- Xia H., Zhang N., Guo W.W.: Analysis of resonance mechanism and conditions of train-bridge system. Jour- nal of Sounds and Vibration, 297, 3-5, 2006, 810-822 otwiera się w nowej karcie
- Yang Y.B., Yau J.D., Hsu L.C.: Vibration of simple beam due to trains moving at high speed. Engineering Structures, 19, 11, 1997, 936-944 otwiera się w nowej karcie
- Gao M.M., Pan J.Y.: Coupling vibration analysis for train-track-bridge system. Proceedings of the 6 th Euro- pean Conference on Structural Dynamics "EURODYN 2005", Millpress, 2005, Rotterdam, 1069-1075
- Klasztorny M.: Analiza dynamiczna belkowych mostów zespolonych na CMK w warunkach zwiêkszonych prêd- kooeci poci¹gów (160 -250) km/h. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 2, 3, 2003, 73-93
- Wu Y.S., Yang Y.B.: Steady-state response and riding comfort of trains moving over a series of simply sup- ported bridges. Engineering Structures, 25, 2, 2003, 251-265 otwiera się w nowej karcie
- Klasztorny M.: Dynamika mostów belkowych obci¹- ¿onych poci¹gami szybkobie¿nymi. WNT, Warszawa, 2005
- Xia H., Xu Y.L., Chan T.H.T.: Dynamic interaction of long suspension bridges with running trains. Journal of Sounds and Vibration, 268, 2, 2000, 263-280 otwiera się w nowej karcie
- Zhang Q.L., Vrouwenvelder A., Wardenier J.: Numeri- cal simulation of train-bridge interactive dynamics. Computer and Structures, 79, 10, 2001, 1059-1075 otwiera się w nowej karcie
- Paiãxo A., Fortunato E., Calçada R.: The effect of dif- ferential settlements on the dynamic response of the train-track system: A numerical study. Engineering Structures, 88, 2015, 216-224 otwiera się w nowej karcie
- Bryja D., Ho³ubowski R., Gisterek I.: Railroad vehicle modelling in probabilistic vibration analysis of a rail- way bridge with randomly fluctuating track ballast stiffness. Proceedings of The 9 th International Confer- ence on Structural Dynamics "EURODYN 2014", Porto, Portugal, 2014, 2737-2744 otwiera się w nowej karcie
- Podworna M.: Dynamic response of steel-concrete composite bridges loaded by high-speed train. Struc- tural Engineering and Mechanics, 62, 2, 2017, 179-196 otwiera się w nowej karcie
- Gou H., Zhou W., Yang Ch., Yi B., Pu Q.: Dynamic re- sponse of a long-span concrete-filled steel tube tie arch bridge and the riding comfort of monorial trains. Applied Sciences, 8, 4, 2018, 1-22 otwiera się w nowej karcie
- Apanas L., Sturzbecher K.: Analiza dynamiczna krato- wego wiaduktu kolejowego w zwi¹zku z dostosowa- niem do przejazdu poci¹gów z du¿ymi prêdkooeciami.
- Archiwum Instytutu In¿ynierii L¹dowej, Wydawnic- two Politechniki Poznañskiej, 5, 2009, 9-33 otwiera się w nowej karcie
- Ribeiro D., Calcada R., Delgado R.: Dynamic analysis of Alcácer do Sal railway bridge. Proceedings of the 6 th European Conference on Structural Dynamics "EURODYN 2005", Millpress, 2005, Rotterdam, 1661-1667 otwiera się w nowej karcie
- Oleszek R., Radomski W.: Dynamic analysis of an exi- sting arch railway bridge according to Eurocodes. Ar- chives of Civil Engineering, LXII, 4/I, 2016, 99-117 otwiera się w nowej karcie
- Zobel H., Zbiciak A., Oleszek R., Michalczyk R., Mossakowski P.: Numerical identification of the dy- namic characteristics of a steel-concrete railway bridge. Roads and Bridges -Drogi i Mosty, 13, 3, 2014, 189-215, DOI: 10.7409/rabdim.014.018 otwiera się w nowej karcie
- Szafrañski M.,¯ó³towski K.: Modelowanie konstrukcji mostów pod k¹tem dynamicznym. Seminarium "Mo- sty Kolejowe", Warszawa -Jachranka, 2013, 101-115
- ¯ó³towski K., Kozakiewicz A., Romaszkiewicz T., Sza- frañski M., Madaj A., Falkiewicz R., Raduszkiewicz K., Redzimski K.: Przebudowa mostu kolejowego przez rzekê Pilicê z przystosowaniem do du¿ych prêdkooeci.
- Archiwum Instytutu In¿ynierii L¹dowej, Wydawnic- two Politechniki Poznañskiej, 8, 2010, 289-299 otwiera się w nowej karcie
- Calcada R., Cunha A., Delgado R.: Dynamic analysis of metallic arch railway bridge. Journal of Bridge Engi- neering, 7, 4, 2002, 214-222 otwiera się w nowej karcie
- ¯ó³towski K., Szafrañski M., Kozakiewicz A.: Zastoso- wanie istniej¹cych przêse³ odci¹¿aj¹cych typu mosto- wego dla prêdkooeci eksploatacyjnych do 60 km/h. Mosty, 2, 2013, 24-27
- Juang J.N., Pappa R.S.: An eigensystem realization al- gorithm for modal parameter identification and model reduction. Journal of Guidance, Control and Dynamics, 8, 5, 1985, 620-627 otwiera się w nowej karcie
- Bendat J., Piersol A.: Engineering applications of cor- relation and spectral analysis. John Wiley & Sons, Inc., 1980
- Szafrañski M.: Dynamika mostu kolejowego ma³ej roz- piêtooeci pod obci¹¿eniem ruchomym. Materia³y konfe- rencyjne 64. Konferencji Naukowej Komitetu In¿ynierii L¹dowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB "KRYNICA 2018", Krynica Zdrój, 2018, 281-282
- Juang J.N.: Applied system identification. Englewood Clifs, Prentice-Hall PTR, New Jersey, Inc., 1994
- Szafrañski M.: Vibration of the bridge under moving singular loads -theoretical formulation and numerical solution. Journal of Applied Mathematics and Compu- tational Mechanics, 15, 1, 2016, 169-180 otwiera się w nowej karcie
- Szafrañski M.: Oddzia³ywania taboru na mosty kolejo- we przy zmiennych parametrach ruchu. Rozprawa dok- torska, Politechnika Gdañska, Gdañsk, 2014
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 146 razy