Future Skills and Education in a Computerized World - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Future Skills and Education in a Computerized World

Abstrakt

As computerization of Western economies has advanced, the supply of the demand for routine cognitive tasks and routine manual tasks has fallen. Computerization has increased labour input of nonroutine cognitive tasks which has favourized high educated workers. Similarly, there is clear evidence of an increase in demand for high skilled workforce which originates from poor machine performance of nonroutine manual tasks. Given the latest technological development, such skills as critical thinking, complex cognitive skills and novel ideation are those areas where people still outperform computers today. In Poland, a decline in demand for tertiary education has been observed during the recent years notwithstanding good returns to investment in education that are the highest among the OECD countries. The question is, what should the role of tertiary education be in the automatized world? How to develop or educate those skills in which people excel computers given mass education? The purpose of this article is to highlight demand for future skills in regard to actual technological changes and to present chosen macroeconomic data that characterizes the situation of tertiary education with a focus on Poland. Finally, a suggestion for further research is presented.

Cytuj jako

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Przedsiębiorczość i Zarządzanie nr XVIII, strony 33 - 42,
ISSN: 1733-2486
Język:
angielski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
Kutrzeba F.: Future Skills and Education in a Computerized World// Przedsiębiorczość i Zarządzanie. -Vol. XVIII., nr. 10/II (2017), s.33-42
Bibliografia: test
  1. Barber M., Donnelly K., Rizvi S. (2013), An Avalanche is Coming. Higher education and the revolu- tion ahead, Institute for Public Policy Research. otwiera się w nowej karcie
  2. Behar A. (2016), The endogenous skill bias of technical change and wage inequality in developing countries, Taylor & Francis [online], http://dx.doi.org/10.1080/09638199.2016.1193887, access date: 02.06.2017. otwiera się w nowej karcie
  3. Block J., Sandner P. (2009), Necessity and Opportunity Entrepreneurs and Their Duration in Self-employment: Evidence from German Micro Data, "J Ind Compet Trade", Vol. 9, No. 117, DOI:10.1007/s10842-007-0029-3. otwiera się w nowej karcie
  4. Brynjolfsson E., McAfee A. (2014), The Second Machine Age, W.W. Norton & Company.
  5. Budría S., Moro-Egido A. (2014), Overqualification, skill mismatches and wages in private sector employment in Europe, Vol. 20, No, 3, pp. 457-483, DOI: 10.3846/20294913.2014.883341. otwiera się w nowej karcie
  6. Buczak A. (2016), Czy nauka obroni się sama...? Czyli współczesny marketing w szkolnictwie, "Prace naukowe WSZiP", No. 37(1), ISSN 2450-3878.
  7. Communication from the commission -Europe 2020 [online], http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/ COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20 version.pdf, access date: 31.5.2017. otwiera się w nowej karcie
  8. Davidsson P., Honig B. (2003), The role of social and human capital among nascent entrepreneurs. "Journal of Business Venturing", Vol. 18, Iss. 3, pp. 301-331. otwiera się w nowej karcie
  9. Duszczyk M., Matuszczyk K. (2015), A one-way ticket? Migration in Europe from the perspective of CEE countries, Central and Eastern Europe Development Institute, Warsaw.
  10. Golding C. (2011), Educating for critical thinking: thought encouraging questions in a commu- nity of inquiry, "Higher Education Research & Development", Vol. 30, No. 3, pp. 357-370, DOI: 10.1080/07294360.2010.499144. otwiera się w nowej karcie
  11. Gould M., Howson A. (2015), Piaget's Stages of Cognitive Development, "Research Starters: Soci- ology" [online]. otwiera się w nowej karcie
  12. Jaimovich N., Siu N.H. (2012), The Trend is the Cycle: Job Polarization and Jobless Recoveries, No. w 18334, National Bureau of Economic Research. otwiera się w nowej karcie
  13. Kiersztyn A. (2011), Racjonalne inwestycje czy złudne nadzieje: Nadwyżka wykształcenia na pol- skim rynku pracy, "Polityka Społeczna", No. 1.
  14. Kocór M. (2015), Niedopasowanie Kompetencyjne, Polski Rynek Pracy -wyzwania i kierunek dzia- łań, wg Badania Kapitału Ludzkiego w Polsce, 2010-2015, PARP, Warszawa-Kraków.
  15. Kuhn D. (1999), A developmental model of critical thinking. "Educational Researcher", Vol. 28(2), pp. 16-25, 46. otwiera się w nowej karcie
  16. Maguire P., Pitceathly C. (2002), Key communication skills and how to acquire them, BMJ, pp. 325-697. otwiera się w nowej karcie
  17. Manyika J., Chui M., Miremadi M., Bughin J., George K., Willmott P., Dewhurst M. (2017), Harnessing automation for a future that works, McKinsey Global Institute -Report. otwiera się w nowej karcie
  18. Nonaka I., Toyoma R. (2003), The knowledge-creating theory revisited: knowledge creation as a synthesizing process, "Knowledge Management Research & Practice", Vol. 1, pp. 2-10. otwiera się w nowej karcie
  19. Pacharopoulos G., Patrinos H. A. (2004), Returns to Investment in Education: A Further Update, "Education Economics", Vol. 12, No. 2, August. otwiera się w nowej karcie
  20. Pacharopoulos G., Patrinos H.A. (2010), Returns to investment in education: a further update, otwiera się w nowej karcie
  21. Francis & Taylor [online], http://dx.doi.org.taylor-francis.han.bg.pg.edu.pl/10.1080/0964529042 000239140, access date: 30.05.2017. otwiera się w nowej karcie
  22. Parviainen P., Federley M., Grenman K., Seisto A. (2017), Competences and employment in digital transformation, Publications of the Government´s analysis, assessment and research activities, Vol. 24. otwiera się w nowej karcie
  23. Perry W.G. (1970), Forms of intellectual and ethical development in the college years, Holt, Rinehart & Winston, New York.
  24. Piaget J. (1929), The child's conception of the world, Harcourt, Brace Jovanovich, New York. otwiera się w nowej karcie
  25. Piaget J. (1965), The moral judgment of the child, The Free Press, New York.
  26. Sojkin B., Bartkowiak P., Skuza A. (2012), Determinants of higher education choices and student satisfaction: the case of Poland, "High Educ", Vol. 63, p. 565. DOI:10.1007/s10734-011-9459-2. otwiera się w nowej karcie
  27. Stiglitz J. (2004), Information and the Change in the Paradigm in Economics, Part 2, "The American Economist", Vol. 48, No. 1 (Spring), Sage Publications Inc, pp. 17-49. otwiera się w nowej karcie
  28. Sulkowski L., Zawadzki M. (2016), Corporate university: a critical approach, University of Social Sciences Publishing House, ISSN 1733-2486, Vol. XVII, Iss. 1, Part 2, pp. 111-130. otwiera się w nowej karcie
  29. Temple J. (2002), Growth effects of education and social capital in the OECD countries, "Historical Social Research", Vol. 27, No. 4, pp. 5-46. otwiera się w nowej karcie
  30. Violante G. (2008), Skill-biased technical change, The New Palgrave Dictionary of Economics, Second Edition. otwiera się w nowej karcie
  31. Wenger E., McDermot R., Snyder W. (2002), A Guide to Managing Knowledge -Communities of Practice, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 112 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi