Abstrakt
As computerization of Western economies has advanced, the supply of the demand for routine cognitive tasks and routine manual tasks has fallen. Computerization has increased labour input of nonroutine cognitive tasks which has favourized high educated workers. Similarly, there is clear evidence of an increase in demand for high skilled workforce which originates from poor machine performance of nonroutine manual tasks. Given the latest technological development, such skills as critical thinking, complex cognitive skills and novel ideation are those areas where people still outperform computers today. In Poland, a decline in demand for tertiary education has been observed during the recent years notwithstanding good returns to investment in education that are the highest among the OECD countries. The question is, what should the role of tertiary education be in the automatized world? How to develop or educate those skills in which people excel computers given mass education? The purpose of this article is to highlight demand for future skills in regard to actual technological changes and to present chosen macroeconomic data that characterizes the situation of tertiary education with a focus on Poland. Finally, a suggestion for further research is presented.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Przedsiębiorczość i Zarządzanie
nr XVIII,
strony 33 - 42,
ISSN: 1733-2486 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2017
- Opis bibliograficzny:
- Kutrzeba F.: Future Skills and Education in a Computerized World// Przedsiębiorczość i Zarządzanie. -Vol. XVIII., nr. 10/II (2017), s.33-42
- Bibliografia: test
-
- Barber M., Donnelly K., Rizvi S. (2013), An Avalanche is Coming. Higher education and the revolu- tion ahead, Institute for Public Policy Research. otwiera się w nowej karcie
- Behar A. (2016), The endogenous skill bias of technical change and wage inequality in developing countries, Taylor & Francis [online], http://dx.doi.org/10.1080/09638199.2016.1193887, access date: 02.06.2017. otwiera się w nowej karcie
- Block J., Sandner P. (2009), Necessity and Opportunity Entrepreneurs and Their Duration in Self-employment: Evidence from German Micro Data, "J Ind Compet Trade", Vol. 9, No. 117, DOI:10.1007/s10842-007-0029-3. otwiera się w nowej karcie
- Brynjolfsson E., McAfee A. (2014), The Second Machine Age, W.W. Norton & Company.
- Budría S., Moro-Egido A. (2014), Overqualification, skill mismatches and wages in private sector employment in Europe, Vol. 20, No, 3, pp. 457-483, DOI: 10.3846/20294913.2014.883341. otwiera się w nowej karcie
- Buczak A. (2016), Czy nauka obroni się sama...? Czyli współczesny marketing w szkolnictwie, "Prace naukowe WSZiP", No. 37(1), ISSN 2450-3878.
- Communication from the commission -Europe 2020 [online], http://ec.europa.eu/eu2020/pdf/ COMPLET%20EN%20BARROSO%20%20%20007%20-%20Europe%202020%20-%20EN%20 version.pdf, access date: 31.5.2017. otwiera się w nowej karcie
- Davidsson P., Honig B. (2003), The role of social and human capital among nascent entrepreneurs. "Journal of Business Venturing", Vol. 18, Iss. 3, pp. 301-331. otwiera się w nowej karcie
- Duszczyk M., Matuszczyk K. (2015), A one-way ticket? Migration in Europe from the perspective of CEE countries, Central and Eastern Europe Development Institute, Warsaw.
- Golding C. (2011), Educating for critical thinking: thought encouraging questions in a commu- nity of inquiry, "Higher Education Research & Development", Vol. 30, No. 3, pp. 357-370, DOI: 10.1080/07294360.2010.499144. otwiera się w nowej karcie
- Gould M., Howson A. (2015), Piaget's Stages of Cognitive Development, "Research Starters: Soci- ology" [online]. otwiera się w nowej karcie
- Jaimovich N., Siu N.H. (2012), The Trend is the Cycle: Job Polarization and Jobless Recoveries, No. w 18334, National Bureau of Economic Research. otwiera się w nowej karcie
- Kiersztyn A. (2011), Racjonalne inwestycje czy złudne nadzieje: Nadwyżka wykształcenia na pol- skim rynku pracy, "Polityka Społeczna", No. 1.
- Kocór M. (2015), Niedopasowanie Kompetencyjne, Polski Rynek Pracy -wyzwania i kierunek dzia- łań, wg Badania Kapitału Ludzkiego w Polsce, 2010-2015, PARP, Warszawa-Kraków.
- Kuhn D. (1999), A developmental model of critical thinking. "Educational Researcher", Vol. 28(2), pp. 16-25, 46. otwiera się w nowej karcie
- Maguire P., Pitceathly C. (2002), Key communication skills and how to acquire them, BMJ, pp. 325-697. otwiera się w nowej karcie
- Manyika J., Chui M., Miremadi M., Bughin J., George K., Willmott P., Dewhurst M. (2017), Harnessing automation for a future that works, McKinsey Global Institute -Report. otwiera się w nowej karcie
- Nonaka I., Toyoma R. (2003), The knowledge-creating theory revisited: knowledge creation as a synthesizing process, "Knowledge Management Research & Practice", Vol. 1, pp. 2-10. otwiera się w nowej karcie
- Pacharopoulos G., Patrinos H. A. (2004), Returns to Investment in Education: A Further Update, "Education Economics", Vol. 12, No. 2, August. otwiera się w nowej karcie
- Pacharopoulos G., Patrinos H.A. (2010), Returns to investment in education: a further update, otwiera się w nowej karcie
- Francis & Taylor [online], http://dx.doi.org.taylor-francis.han.bg.pg.edu.pl/10.1080/0964529042 000239140, access date: 30.05.2017. otwiera się w nowej karcie
- Parviainen P., Federley M., Grenman K., Seisto A. (2017), Competences and employment in digital transformation, Publications of the Government´s analysis, assessment and research activities, Vol. 24. otwiera się w nowej karcie
- Perry W.G. (1970), Forms of intellectual and ethical development in the college years, Holt, Rinehart & Winston, New York.
- Piaget J. (1929), The child's conception of the world, Harcourt, Brace Jovanovich, New York. otwiera się w nowej karcie
- Piaget J. (1965), The moral judgment of the child, The Free Press, New York.
- Sojkin B., Bartkowiak P., Skuza A. (2012), Determinants of higher education choices and student satisfaction: the case of Poland, "High Educ", Vol. 63, p. 565. DOI:10.1007/s10734-011-9459-2. otwiera się w nowej karcie
- Stiglitz J. (2004), Information and the Change in the Paradigm in Economics, Part 2, "The American Economist", Vol. 48, No. 1 (Spring), Sage Publications Inc, pp. 17-49. otwiera się w nowej karcie
- Sulkowski L., Zawadzki M. (2016), Corporate university: a critical approach, University of Social Sciences Publishing House, ISSN 1733-2486, Vol. XVII, Iss. 1, Part 2, pp. 111-130. otwiera się w nowej karcie
- Temple J. (2002), Growth effects of education and social capital in the OECD countries, "Historical Social Research", Vol. 27, No. 4, pp. 5-46. otwiera się w nowej karcie
- Violante G. (2008), Skill-biased technical change, The New Palgrave Dictionary of Economics, Second Edition. otwiera się w nowej karcie
- Wenger E., McDermot R., Snyder W. (2002), A Guide to Managing Knowledge -Communities of Practice, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 112 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
The future of the logistician education in Poland and Ukraine: comparative analysis of the student’s opinion
- N. Rizun,
- I. Pawłyszyn,
- R. Halina