Growth Orientation and the Profile of Micro-Entrepreneurs From the Pomorskie Province - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Growth Orientation and the Profile of Micro-Entrepreneurs From the Pomorskie Province

Abstrakt

The article begins with the presentation of the concept of Entrepreneurial Orientation. Entrepreneurial Orientation assumes that some enterprises, regardless of size, behave in an entrepreneurial way and are proactive, innovative and willing to take risks. The relationships between Entrepreneurial Orientation and the results of enterprises are also subject to research, although its results are not clear – mainly due to the different measures used. On the other hand, the research on the relationship between EO and the enterprise growth is very rare. This prompted the author to develop a separate measure, Growth Orientation, which could be a predictor of growth of micro-enterprises. This tool was built on the basis of the previous research on the effectiveness and shortcomings of the Entrepreneurial Orientation measure, as well as the specifics of the functioning of micro-enterprises. On the basis of the constructed measure, an analysis of the Growth Orientation of 146 micro-entrepreneurs.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 29 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Problemy Zarządzania nr 16, strony 61 - 74,
ISSN: 1644-9584
Język:
angielski
Rok wydania:
2018
Opis bibliograficzny:
Wasilczuk J.: Growth Orientation and the Profile of Micro-Entrepreneurs From the Pomorskie Province// Problemy Zarządzania. -Vol. 16., nr. 1(73) (2018), s.61-74
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.7172/1644-9584.73.4
Bibliografia: test
  1. Anderson, B.S., Kreiser, P.M., Kuratko, D.F., Hornsby, J.S. and Eshima, Y. (2015). Reconceptualizing entrepreneurial orientation. Strategic Management Journal, 36, 1579-1596, http://dx.doi.org/DOI: 10.1002/smj.2298. otwiera się w nowej karcie
  2. Audretsch, D.B., Coad, A. and Segarra, A. (2014). Firm growth and innovation, Small Business Economics, 43(4), 743-749, http://dx.doi.org/10.1007/s11187-014-9560-x. otwiera się w nowej karcie
  3. Basso, O., Fayolle, A. and Bouchard, V. (2009). Entrepreneurial orientation: The making of a concept. International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 10(4), 313-321, http://dx.doi.org/10.5367/000000009790012327. otwiera się w nowej karcie
  4. Brown, T.E., Davidsson, P. and Wiklund, J. (2001). An operationalization of Stevenson's conceptualization of entrepreneurship as an opportunity based firm behavior. Strategic Managemen Journal, 22(10), 953-970. otwiera się w nowej karcie
  5. Casillas, J.C. and Moreno, A.M. (2010). The relationship between entrepreneurial orien- tation and growth: The moderating role of family involvement. Entrepreneurship and Regional Development, 22(3-4), 265-291, http://dx.doi.org/10.1080/08985621003726135. otwiera się w nowej karcie
  6. Chandler, G. and Hanks, S. (1993). Measuring the performance of emerging busi- nesses: A validation study. Journal of Business Venturing, 8, 391-408, http://dx.doi. org/10.1016/0883-9026(93)90021-V. otwiera się w nowej karcie
  7. Coad, A. and Guenther, C. (2014). Processes of firm growth and diversification: Theory and evidence. Small Business Economics, 43(4), 857-871, http://dx.doi.org/10.1007/ s11187-014-9566-4. otwiera się w nowej karcie
  8. Covin, J.G. and Lumpkin, G.T. (2011). Entrepreneurial orientation theory and research: Reflections on a needed construct. Entrepreneurship Theory And Practice, 35(5), 855 -872, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-6520.2011.00482.x. otwiera się w nowej karcie
  9. Covin, J.G. and Wales, W.J. (2011). The measurement of entrepreneurial orientation. Entrepreneurhsip Theory and Practice, 36(4), 677-702, http://dx.doi.org/10.1111/j.1540- 6520.2010.00432.x. otwiera się w nowej karcie
  10. Covin, J. and Slevin, D. (1989). Strategic management of small firms in hostile and benign environments. Strategic Management Journal, 10(1), 75-87. otwiera się w nowej karcie
  11. Delmar, F., Davidsson, P. and Gartner, W. (2003). Arriving at the high-growth firm. Journal of Business Venturing, 18, 189-217, http://dx.doi.org/10.1016/S0883-9026(02)00080-0. otwiera się w nowej karcie
  12. Dutta, D.K. and Thornhill, S. (2008). The evolution of growth intentions: Toward a cognition-based model. Journal of Business Venturing, 23, 307-322, http://dx.doi. org/10.1016/j.jbusvent.2007.02.003. otwiera się w nowej karcie
  13. Gilbert, B., McDougall, P. and Audretsch, D. (2006). New venture growth: A review and extension. Journal of Management, 32(6), 926-950, http://dx.doi. org/10.1177/0149206306293860. otwiera się w nowej karcie
  14. Ipinnaiye, O., Dineen, D. and Lenihan, H. (2007). Drivers of SME performance: A holistic and multivariate approach. Small Business Economics, 48(4), 883-911, http://dx.doi. org/DOI 10.1007/s11187-016-9819-5. otwiera się w nowej karcie
  15. Kor, Y.Y., Mahoney, J.T. and Michael, S.C. (2007). Resources, capabilities and entrepre- neurial perceptions. Journal of Management Studies, 44(7), 1187-1212, http://dx.doi. org/10.1111/j.1467-6486.2007.00727.x. otwiera się w nowej karcie
  16. Kurczewska, A. (2008). Problemy pomiaru wzrostu ma ych i rednich przedsi biorstw. Conference materials: Ekonomiczne wyzwania XXI wieku, Uniwersytet Szczeci ski, Mi dzyzdroje.
  17. Levie, J. and Autio, E. (2013). Growth and growth intentions: A meta-analysis of existing evidence (ERC White Papers No. 1). Enterprise Research Centre.
  18. Lumpkin, G. and Dess, G. (1996). Clarifying the entrepreneurial orientation construct and linking it to performance. Academy of Management Review, 21(1), 135-173. otwiera się w nowej karcie
  19. McKelvie, A., Brattström, A. and Wennberg, K. (2017). How young firms achieve growth: Reconciling the roles of growth motivation and innovative activities. Small Business Economics, 49(2), 273-293, http://dx.doi.org/10.1007/s11187-017-9847-9. otwiera się w nowej karcie
  20. DOI 10.7172/1644-9584.73.4 otwiera się w nowej karcie
  21. Miller, D. (1983). The correlates of entrepreneurship in three types of firms. Manage- ment Science, 29(7), 770-791. otwiera się w nowej karcie
  22. Miller, D. (2011). Miller (1983) revisited: A reflection on EO research and some sug- gestions for the future. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(5), 873-894, http:// dx.doi.org/10.1111/j.1540-6520.2011.00457.x. otwiera się w nowej karcie
  23. Moran, P. (1998). Personality characteristics and growth-orientation of the small busi- ness owner-manager. International Small Business Journal, 16(3), 17-36, http://dx.doi. org/10.1177/0266242698163001. otwiera się w nowej karcie
  24. Naldi, L., Nordqvist, M., Sjöberg, K. and Wiklund, J. (2007). Entrepreneurial orientation, risk taking, and performance in family firms. Family business review, 20(1), 33-47, http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-6248.2007.00082.x. otwiera się w nowej karcie
  25. Navaretti, G.B., Castellani, D. and Pieri, F. (2014). Age and firm growth: Evidence from three European countries. Small Business Economics, 43(4), 823-837, http://dx.doi. org/10.1007/s11187-014-9564-6. otwiera się w nowej karcie
  26. Randerson, K. (2016). Entrepreneurial orientation: Do we actually know as much as we think we do? Entrepreneurship and Regional Development, 28(7-8), 580-600, 10.1080/08985626.2016.1221230. otwiera się w nowej karcie
  27. Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G. and Frese, M. (2009). Entrepreneurial orienta- tion and business performance: An assessment of past research and suggestions for the future. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(3), 761-787, http://dx.doi. org/10.1111/j.1540-6520.2009.00308.x. otwiera się w nowej karcie
  28. Stevenson, H.H. and Jarillo, J.C. (1990). A paradigm of entrepreneurship: Entrepreneurial management. Strategic Management Journal, 11, 17-27. otwiera się w nowej karcie
  29. Storey, D.J. (1994). Understanding the small business sector. London: Routledge. otwiera się w nowej karcie
  30. Triguero, A., Córcoles, D. and Cuerva, M.C. (2014). Persistence of innovation and firm's growth: Evidence from a panel of SME and large Spanish manufacturing firms. Small Business Economics, 43(4), 787-804. otwiera się w nowej karcie
  31. Tsai, W., MacMillan, I. and Low, M. (1991). Effects of strategy and environment on cor- porate venture success in industrial markets. Journal of Business Venturing, 6(1), 9-28. otwiera się w nowej karcie
  32. Wales, W.J. (2016). Entrepreneurial orientation: A review and synthesis of promising research directions. International Small Business Journal, 34(1), 3-15, http://dx.doi. org/10.1177/0266242615613840. otwiera się w nowej karcie
  33. Wasilczuk, J.E. (2005). Wzrost ma ych i rednich przedsi biorstw aspekty teoretyczne i badania empiryczne (Seria Monografie nr 56). Gdansk University of Technology.
  34. Wasilczuk, J.E. (2017). Growth orientation of women and men owners of micro firms in Pomeranian region. International Journal of Contemporary Management, 3 (in press). otwiera się w nowej karcie
  35. Wiklund, J. and Shepherd, D. (2005). Entrepreneurial orientation and small business performance: Configurational approach. Journal of Business Venturing, 20(1), 71-91, http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusvent.2004.01.001. otwiera się w nowej karcie
  36. Wolff, J.A., Pett, T.L. and Ring, J.K. (2015). Small firm growth as a function of both learning orientation and entrepreneurial orientation: An empirical analysis. Interna- tional Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 21(5), 709-730, http://dx.doi. org/DOI: 10.1108/IJEBR-12-2014-0221. otwiera się w nowej karcie
  37. Zahra, S.A., Randerson, K. and Fayolle, A. (2013). Part I: The evolution and contribu- tions of corporate entrepreneurship research. M@N@Gement, 16(4), 362-380.
  38. ur, A. (2013). Entrepreneurial orientation and firm performance -Challenges for research and practice. Entrepreneurial Business and Economics Review, 1(2), 7-28. otwiera się w nowej karcie
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 113 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi