Abstrakt
W pracy podjęty został temat złożonych relacji pomiędzy architekturą i muzyką oraz udział muzyki - tytułowej inspiracji - we współczesnej praktyce architektonicznej. Głównym zadaniem pracy było zebranie i usystematyzowanie wiedzy na temat podejmowanych prób udziału muzyki w tworzeniu architektury oraz ukazanie nowych sposobów kształtowania przestrzeni, jakie stwarza wykorzystanie muzyki - jako nauki i sztuki - w dziele architektonicznym, oraz roli, jaką dźwięk może pełnić w materialnej formie architektonicznej. Związki między architekturą a muzyką mają długą tradycję w kulturze europejskiej. Nowe, wypracowane w ostatnich latach relacje wykazują silną i wyraźną tendencję scalającą obie dziedziny. Analiza różnorodnych aspektów wizualizacji muzyki w przestrzeni oraz wykazanie interdyscyplinarnego charakteru architektury w jej nawiązaniach do muzyki pozwoliła w efekcie na dostrzeżenie znamiennego, a dotąd słabo rozpoznanego, nurtu przemian współczesnej architektury. Wspomniane analizy pomocne były w stworzeniu kodu estetycznego, potrzebnego dla interpretacji podobnych zjawisk we współczesnej architekturze. Ujęcie wspomnianej problematyki w nowej perspektywie daje przyczynek do poszukiwań nowatorskich rozwiązań projektowych, takich, na przykład, jak próby tłumaczenia kompozycji muzycznych na formy przestrzenne. Takie pojmowanie problemu może być cenne również dla innych sztuk, które dotykają problematyki wizualizacji muzyki. Istnieje potrzeba omówienia tematyki poruszonej w pracy w związku z brakiem opracowań lub marginalnym traktowaniem jej w polskiej literaturze przedmiotu. Praca obejmuje badania współczesnych zjawisk architektonicznych w kontekście relacji między muzyką i architekturą oraz oddziaływania dźwięku i muzyki na odbiór przestrzeni, jak również na jej kreację. Analiza zjawisk bazuje na związkach między dziedzinami. Badania obejmują wybrane dzieła architektoniczne ostatnich kilkunastu lat na tle historycznym, ze szczególnym wskazaniem tendencji scalania obu dziedzin w integralną wypowiedź twórczą. Wspomniano w ograniczonym zakresie, także realizacje z dziedziny muzyki, pozostające w relacji z architekturą. Analizy przeprowadzono w wybranym zakresie merytorycznym i przestrzennym, w którym zasygnalizowano kontekst urbanistyczny, a szerzej omówiono ujęcie architektoniczne. Badaniom poddano zasady projektowania przestrzeni z udziałem medium dźwiękowego oraz formy i sposoby działania (istnienia) muzyki i dźwięku w architekturze. Ponadto szkicowo przedstawiono aspekty sztuki pozawizualnej jako elementu wspomagającego procesy projektowe w przypadku rehabilitacji przestrzeni oraz stymulacji i wzbogacenia istniejącej architektury o dodatkową - dźwiękową - warstwę. Skrótowo omówiono również współczesne osiągnięcia technologiczne umożliwiające syntezę sztuk oraz aspekt jednoczesności percepcji przestrzeni i dźwięku.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Doktoraty, rozprawy habilitacyjne, nostryfikacje
- Typ:
- praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2007
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 225 razy