Jakość i efekty kształcenia, a kolejne etapy procesu Bolońskiego - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Jakość i efekty kształcenia, a kolejne etapy procesu Bolońskiego

Abstrakt

Kraje uczestniczące w procesie bolońskim od lat poszukują fundamentalnych wartości i dobrych praktyk związanych z jakością kształcenia. Zapewnienie jakości w szkolnictwie wyższym nie jest problemem wyłącznie europejskim. Na całym świecie obserwuje się coraz większe zainteresowanie tą tematyką, co jest odzwierciedleniem zarówno gwałtownego rozwoju szkolnictwa wyższego, jak i związanych z nim kosztów jakimi obciążone jest z tego tytułu państwo oraz prywatni inwestorzy. Prowadzony przez Uniwersytet Jiao Tang w Szanghaju ranking uczelni jest obecnie najpopularniejszym miernikiem pozycji na rynku edukacyjnym. Nie uwzględnia on jednak specyfiki europejskich szkół wyższych. W wyniku czego narodził się pomysł stworzenia klasyfikacji (umożliwiającej kilka sposobów kategoryzacji) zawierającej wszystkie szkoły wyższe w Europie. W testach tego systemu znajduje się już kilka polskich uczelni. Zmieni się również system akredytacji. Od podejmowanych teraz decyzji – na poziomie krajowym i lokalnym – zależy, jaką pozycję zajmiemy na rynku edukacyjnym. Pamiętajmy, że wysokiej jakości wykształcenie we współczesnym społeczeństwie determinuje często status społeczny i materialny.

Anita Maria Dąbrowicz-Tlałka. (2010). Jakość i efekty kształcenia, a kolejne etapy procesu Bolońskiego, (6), 24-25.

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach
Opublikowano w:
Pismo PG strony 24 - 25,
ISSN: 1429-4494
Język:
polski
Rok wydania:
2010

wyświetlono 6 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi