Abstrakt
Tekst jest próbą ujęcia relacji między postpamięcią (lub inaczej ujmując - „pamięcią zastępczą”) a sztuką, przy czym szczególny akcent położono na sztuki wizualne. Dokonano analizy dzieł artystów młodszego pokolenia, podejmujących temat pamięci o Szoa (między innymi Libera, Bałka, Żmijewski, do pewnego stopnia Betlejewski), traktując je jako formy manifestacji postpamięci. Wychodząc z założenia, że analiza zjawisk artystycznych nie jest możliwa bez odniesienia do kontekstu społecznego, w którym powstaje sztuka, i jej społecznej odpowiedzialności, skonfrontowano prace artystów, którzy pamięć o Zagładzie uczynili przedmiotem działań artystycznych, z materialnymi śladami pamięci (w tym: Jedwabne, Kolno, Jeleniewo) tworzącymi społeczny kontekst sztuki, jej odbioru i debaty o niej.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Politeja. Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego
nr 12,
strony 105 - 122,
ISSN: 1733-6716 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2015
- Opis bibliograficzny:
- Kabrońska J.: „Jeśli my zapomnimy, kto będzie pamiętał?". Dzieło sztuki jako manifestacja postpamięci// Politeja. Pismo Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego. -Vol. 12., iss. 3(35) (2015), s.105-122
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 298 razy