Abstrakt
Artykuł dotyczy tematyki doskonalenia jakości, które może być realizowane w przedsiębiorstwie za pomocą koncepcji ciągłego doskonalenia Kaizen. Główny cel artykułu koncentruje się na analizie praktycznego zastosowania koncepcji Kaizen w celu eliminacji marnotrawstwa i ciągłego doskonalenia obszarów działalności przedsiębiorstwa. Rozdział został podzielony na dwie części: teoretyczną i poznawczą. W pierwszej, teoretycznej części, autorzy opisali filozofię lean z jej kluczową częścią – koncepcją ciągłego doskonalenia Kaizen, będących znakami do doskonalenia przedsiębiorstwa. Poznawcza część artykułu dotyczy przedstawienia praktycznego zastosowania zasad koncepcji Kaizen w wybranym przedsiębiorstwie branży motoryzacyjnej. Jest to międzynarodowe przedsiębiorstwo z zakładem produkcyjnym w Polsce, w Bielsku-Białej. Przedsiębiorstwo to specjalizuje się w odlewach aluminiowych części silników, jak: cylindry, bloki silnika oraz części skrzyń biegów, dla światowych producentów samochodów. Jako metodę badawczą, autorzy zastosowali metodę analizy przypadku (case study) oraz sformułowali obszary badawcze, tj.: cechy zespołu Kaizen, zasady zespołu Kaizen, plan działań Kaizen oraz narzędzia stosowane w ramach tych działań. Działania Kaizen w analizowanym przedsiębiorstwie mają charakter tzw. „tygodnia z Kaizen” i są realizowane przez zespół pracowników, wyłączonych na ten czas ze swoich codziennych obowiązków. Efektem ich pracy są propozycje usprawnień w analizowanych obszarach. Działania Kaizen obejmują także tzw. czas „after Kaizen”, kiedy dane rozwiązanie wymaga dłuższego czasu implementacji. Zgodnie z filozofią Kaizen wszystkie działania podejmowane w przedsiębiorstwie mają charakter ciągły
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce - teoria i praktyka
strony 89 - 101,
ISSN: 2084-6495 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2016
- Opis bibliograficzny:
- Jakubiec M., Brodnicka E.: Kaizen concept in the process of a quality improvement in the company// Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce - teoria i praktyka. -., nr. 1 (2016), s.89-101
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 178 razy