"Kolor kwiatów drzewa śala przypomina, że wszystko co rozkwita, niechybnie szczeźnie" - o wpływie nauki buddyjskiej o niestałości wszechrzeczy (mujokan) na estetykę japońską okresów Heian i Kamakura (IX-XIV ww. - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

"Kolor kwiatów drzewa śala przypomina, że wszystko co rozkwita, niechybnie szczeźnie" - o wpływie nauki buddyjskiej o niestałości wszechrzeczy (mujokan) na estetykę japońską okresów Heian i Kamakura (IX-XIV ww.

Abstrakt

Niniejszy artykuł jest próbą analizy sposób wyrażania buddyjskiej koncepcji teologicznej o niestałości tego świata (mujokan) w literaturze i malarstwie japońskim z epoki Heian. Pokazano, za pomocą jak różnorodnych symboli, czy alegorii była owa koncepcja buddyjska parafrazowana na język sztuki. Tym samym w artykule został też ukazany wpływ, jaki omawiane pojęcie teologiczne wywarło na estetykę japońską, szczególnie na przełomie X/XI w.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Autor (1)

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 19 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Inna publikacyjna praca zbiorowa (w tym materiały konferencyjne)
Typ:
Inna publikacyjna praca zbiorowa (w tym materiały konferencyjne)
Tytuł wydania:
Estetyka transkulturowa strony 241 - 250
Rok wydania:
2004
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.6084/m9.figshare.13550459.v1
Weryfikacja:
Brak weryfikacji

wyświetlono 28 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi