Abstrakt
W pracy analizowano wpływ skalowania funkcji przystosowania na jakość rozwiązania problemu planowania ścieżki przejścia obiektu ruchomego metodą ewolucyjną. Opisano metody skalowania funkcji przystosowania, ze szczególnym uwzględnieniem skalowania liniowego i jego wpływu na nacisk selektywny. Przeprowadzone badania wykazały, że zastosowanie skalowania w ewolucyjnej metodzie poszukiwania ścieżek przejść pozwala w fazie eksploracji na utrzymanie różnorodności populacji przez większą liczbę generacji i umożliwia wyjście z optimum lokalnego w procesie poszukiwania rozwiązań. Jako zadanie testowe wybrano problem unikania kolizji na morzu. W modelowanym środowisku występują ograniczenia statyczne (lądy, kanały itp.) oraz obiekty dynamiczne (poruszające się statki).
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Tytuł wydania:
- Postępy automatyki i robotyki. Cz. 1 strony 66 - 78
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2011
- Opis bibliograficzny:
- Śmierzchalski R., Kolendo P., Jaworski B.: Liniowe skalowanie funkcji przystosowania w ewolucyjnej metodzie planowania ścieżek przejść// Postępy automatyki i robotyki. Cz. 1/ ed. pod red. K. Malinowskiego, R. Dindorf. - Politechnika Świętokrzyska. Kielce: Wydaw. Politechniki Świętokrzystkiej, 2011, s.66-78
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 370 razy