Literature Review on Conceptualisation of Online Consumer Engagement - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Literature Review on Conceptualisation of Online Consumer Engagement

Abstrakt

The purpose of the current study is to develop a literature review on “online consumer engagement” (OCE). Articles from 2006 to 2016 published in the marketing journals and other related journals have been reviewed to summarise the OCE concept. Although there is not an agreed definition and conceptualisation of OCE, this study classified the concept as either behavioural or psychological within the dimensions of cognitive, emotional, and behavioural type. The objects of OCE also were grouped as engagement with a brand, online brand community, and multiple engagement objects to address the importance of interactive nature of “customer engagement” (CE), which allows customers to engage with multiple objects at the same time. Finally, this study provides the most updated review on the OCE concept in the context of online engagement.

Autorzy (3)

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 82 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Copyright (2017 Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur)

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
Opublikowano w:
Handel Wewnętrzny strony 353 - 362,
ISSN: 0438-5403
Język:
angielski
Rok wydania:
2017
Opis bibliograficzny:
Unal G., Schivinski B., Brzozowska-Woś M.: Literature Review on Conceptualisation of Online Consumer Engagement// Handel Wewnętrzny. -., iss. 6 (371) (2017), s.353-362
Bibliografia: test
  1. Baldus B., Voorhees C., Calantone, R. (2015), Online brand community engagement: Scale develop- ment and validation, "Journal of Business Research", No. 68(5). otwiera się w nowej karcie
  2. Bijmolt T., Leeflang P., Block F., Eisenbeiss M., Hardie B., Lemmens A., Saffert, P. (2010), Analytics for customer engagement, "Journal of Service Research", No. 13(3). otwiera się w nowej karcie
  3. Bowden J. (2009), Customer engagement: A Framework for Assessing Customer-Brand Relation- ships: The Case of the Restaurant Industry, "Journal of Hospitality Marketing & Management", No. 18(6). otwiera się w nowej karcie
  4. Brodie R., Hollebeek L., Juric B., Ilic A. (2011), Customer engagement: Conceptual Domain, Fun- damental Propositions, and Implications for Research, "Journal of Service Research", No. 14(3). otwiera się w nowej karcie
  5. Brodie R., Ilic A., Juric B., Hollebeek L. (2013), Consumer engagement in a virtual brand commu- nity: An exploratory analysis. "Journal of Business Research", No. 66(1). otwiera się w nowej karcie
  6. Calder B., Isaac M., Malthouse E. (2015), How to Capture Consumer Experiences: A Context-Specific Approach to Measuring Engagement, "Journal of Advertising Research", No. 56(1).
  7. Calder B., Malthouse E., Schaedel U. (2009), An Experimental Study of the Relationship between Online Engagement and Advertising Effectiveness, "Journal of Interactive Marketing", No. 23(4). otwiera się w nowej karcie
  8. Chan T., Zheng X., Cheung C., Lee M., Lee Z. (2014), Antecedents and consequences of customer engage- ment in online brand communities, "Journal of Marketing Analytics", No. 2(2). otwiera się w nowej karcie
  9. De Vries N.J., Carlson J. (2014), Examining the drivers and brand performance implications of cus- tomer engagement with brands in the social media environment, "Journal of Brand Management", No. 21(6).
  10. Dessart L., Veloutsou C., Morgan-Thomas A. (2016), Capturing consumer engagement: duality, dimen- sionality and measurement, "Journal of Marketing Management", No. 32(5-6). otwiera się w nowej karcie
  11. Fernandes T., Remelhe P. (2016), How to engage customers in co-creation: customers' motivations for collaborative innovation, "Journal of Strategic Marketing", No. 24(3-4). otwiera się w nowej karcie
  12. Gambetti R., Graffigna G. (2010), The concept of engagement: a systematic analysis of the ongoing marketing debate, "International Journal of Market Research", No. 52(6). otwiera się w nowej karcie
  13. Gummerus J., Liljander V., Weman E., Pihlström M. (2012), Consumer engagement in a Facebook brand community, "Management Research Review", No. 35(9). otwiera się w nowej karcie
  14. Hammedi W., Kandampully J., Zhang T., Bouquiaux L. (2015), Online customer engagement: Creat- ing social environments through brand community constellations, "Journal of Service Manage- ment", No. 26(5). otwiera się w nowej karcie
  15. Higgins E., Scholer A. (2009), Engaging the consumer: The science and art of the value creation process, "Journal of Consumer Psychology", No. 19(2). otwiera się w nowej karcie
  16. Hollebeek L. (2011a), Demystifying customer brand engagement: Exploring the loyalty nexus, "Jour- nal of Marketing Management", No. 27(7-8). otwiera się w nowej karcie
  17. Hollebeek L. (2011b), Exploring customer brand engagement: definition and themes, "Journal of Strategic Marketing", No. 19(7). otwiera się w nowej karcie
  18. Hollebeek L., Conduit J., Brodie R. (2016), Strategic drivers, anticipated and unanticipated outcomes of consumer engagement, "Journal of Marketing Management", No. 32(5-6). otwiera się w nowej karcie
  19. Hollebeek L., Glynn M. Brodie R. (2014), Consumer Brand Engagement in Social Media: Concep- tualization, Scale Development and Validation, "Journal of Interactive Marketing", No. 28(2). otwiera się w nowej karcie
  20. Kabadayi S., Price K. (2014), Consumer-brand engagement on Facebook: liking and commenting behaviors, "Journal of Research in Interactive Marketing", No. 8(3). otwiera się w nowej karcie
  21. Kaplan A., Haenlein M. (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, "Business Horizons", No. 53(1). otwiera się w nowej karcie
  22. Kumar V., Aksoy L., Donkers B., Venkatesan R., Wiesel T., Tillmanns S. (2010), Undervalued or Overvalued Customers: Capturing Total Customer Engagement Value, "Journal of Service Research", No. 13(3). otwiera się w nowej karcie
  23. Kumar V., Pansari A. (2016), Competitive Advantage Through Engagement, "Journal of Marketing Research", No. 53(4). otwiera się w nowej karcie
  24. Kuo Y., Feng L. (2013), Relationships among community interaction characteristics, perceived benefits, community commitment, and oppositional brand loyalty in online brand communities, "International Journal of Information Management", No. 33(6). otwiera się w nowej karcie
  25. Lee D., Kim H., Kim J. (2011), The Impact of Online Brand Community Type on Consumer's Commu- nity Engagement Behaviors: Consumer-Created vs. Marketer-Created Online Brand Community in Online Social-Networking Web Sites, "Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking", No. 14(1-2). otwiera się w nowej karcie
  26. Marbach J., Lages C., Nunan D. (2016), Who are you and what do you value? Investigating the role of personality traits and customer-perceived value in online customer engagement, "Journal of Marketing Management", No. 32(5-6). otwiera się w nowej karcie
  27. Maslowska E., Malthouse E., Collinger T. (2016), The customer engagement ecosystem, "Journal of Marketing Management", No. 32(5-6). otwiera się w nowej karcie
  28. Mersey R., Malthouse E., Calder B. (2010), Engagement with Online Media, "Journal of Media Busi- ness Studies", No. 7(2).
  29. Mollen A., Wilson H. (2010), Engagement, telepresence and interactivity in online consumer experience: Reconciling scholastic and managerial perspectives, "Journal of Business Research", No. 63(9-10). otwiera się w nowej karcie
  30. Nguyen L., Conduit J., Lu V., Rao Hill S. (2015), Engagement in online communities: implications for consumer price perceptions, "Journal of Strategic Marketing", No. 24(3-4). otwiera się w nowej karcie
  31. Oviedo-García M., Muñoz-Expósito M., Castellanos-Verdugo M., Sancho-Mejías M. (2014), Metric proposal for customer engagement in Facebook, "Journal of Research in Interactive Marketing", No. 8(4).
  32. Patterson P., Yu T., de Ruyter K. (2006), Understanding customer engagement in services, Advancing theory, maintaining relevance, proceedings of ANZMAC 2006 conference, Brisbane.
  33. Schivinski B., Christodoulides G., Dabrowski D. (2016), Measuring consumer's engagement with brand- related social-media content: Development and validation of a scale that identifies levels of social- media engagement with brands, "Journal of Advertising Research", No. 56(1). otwiera się w nowej karcie
  34. So K., King C., Sparks B., Wang Y. (2016), Enhancing customer relationships with retail service brands, "Journal of Service Management", No. 27(2). otwiera się w nowej karcie
  35. Sprott D., Czellar S., Spangenberg E. (2009), The Importance of a General Measure of Brand Engagement on Market Behavior: Development and Validation of a Scale, "Journal of Marketing Research", No. 46(1). otwiera się w nowej karcie
  36. Stone M. (2014). Building digital skills through training, "Journal of Direct, Data and Digital Market- ing Practice", No. 16(2). otwiera się w nowej karcie
  37. Tsai W., Men L. (2013), Motivations and Antecedents of Consumer Engagement with Brand Pages on Social Networking Sites, "Journal of Interactive Advertising", No. 13(2). otwiera się w nowej karcie
  38. Doorn J., Lemon K., Mittal V., Nass S., Pick D., Pirner P., Verhoef, P. (2010), Consumer Engage- ment Behavior: Theoretical Foundations and Research Directions, "Journal of Service Research", No. 13(3).
  39. Verhoef P., Reinartz W., Krafft M. (2010), Consumer Engagement as a New Perspective in Customer Management, "Journal of Service Research", No. 13(3). otwiera się w nowej karcie
  40. Vivek S., Beatty, S., Morgan R. (2012), Consumer Engagement: Exploring Customer Relationships Beyond Purchase, "The Journal of Marketing Theory and Practice", No. 20(2). otwiera się w nowej karcie
  41. Wirtz J., den Ambtman A., Bloemer J., Horváth C., Ramaseshan B., van de Klundert J., Gurhan Canli Z., Kandampully J. (2013), Managing brands and consumer engagement in online brand communi- ties, "Journal of Service Management", No. 24(3). otwiera się w nowej karcie
  42. Konceptualizacja zaangażowania konsumenta on-line -przegląd literatury otwiera się w nowej karcie
  43. Streszczenie Celem opracowanego przeglądu literatury jest zrozumienie znaczenia pojęcia "zaangażowania on-line konsumenta" (OCE). Analizie poddano artykuły opubli- kowane m.in. w marketingowych czasopismach naukowych w latach 2006-2016. otwiera się w nowej karcie
  44. W badanych tekstach autorzy nie są zgodni co do definicji i konceptualizacji OCE. Na podstawie literatury dokonano podziału tych definicji na dwie grupy -beha- wioralne i psychologiczne. Prócz tego wyodrębniono trzy wymiary OCE -kogni- tywny, emocjonalny i behawioralny. Definicje OCE pogrupowano również według typu. Wyodrębniono zaangażowanie: wobec marki, wobec społeczności on-line związanej z marką oraz wobec wielu obiektów. Z punktu widzenia przyszłych ba- dań, szczególnie istotna jest skłonność do jednoczesnego angażowania się klientów w Internecie względem wielu obiektów. Przedstawiona analiza stanowi najnowszy przegląd koncepcji zaangażowania on-line konsumentów. handel_wew_6-2017.indd 360 2017-11-23 12:53:43
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 138 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi