Metodyka testowania paliw żeglugowych w rzeczywistych warunkach pracy silnika o zapłonie samoczynnym.
Abstrakt
W monografii zestawiono opracowane metody diagnozowania silnika o zapłonie samoczynnym dużej mocy, które umożliwiają dokonanie kompleksowej oceny jakości użytkowej zastosowanego paliwa zasilającego pod względem energetycznym, emisyjnym i strukturalnym (niezawodnościowym). Przybliżono wybrane aspekty organizacyjne i metrologiczne testowania standardowych i modyfikowanych paliw żeglugowych w warunkach laboratoryjnych. Tego typu badania realizowane na modelu fizycznym w małej skali bezpośrednio poprzedzają wdrożenie testowanego paliwa do zasilania pełnowymiarowych silników okrętowych w eksploatacji. W początkowej części opracowania przedstawiono obszerną charakterystykę zaprojektowanej i zbudowanej instalacji zasilania paliwem silnika badawczego, która odwzorowuje adekwatne cechy konstrukcyjne i procesowe (parametryczne) rzeczywistej instalacji okrętowej. Uwzględniono w niej – między innymi – konieczność oczyszczania i podgrzewania paliwa przed jego wprowadzeniem do komory spalania silnika. Zaprezentowano również schemat organizacji badań przy zastosowaniu odpowiednio skonfigurowanej aparatury pomiarowej (diagnostycznej). Kluczowe znaczenie ma rozdział 4 poświęcony metodzie tworzenia rankingu jakości użytkowej paliw żeglugowych, którą opracowano zgodnie z teorią badań operacyjnych. Przyjęta procedura testowania paliwa przewiduje sformułowanie wielokryterialnej oceny jego przydatności eksploatacyjnej na podstawie badań eksperymentalnych procesów energetycznych silnika o zapłonie samoczynnym w ściśle określonych stanach obciążenia – ustalonych i nieustalonych. Badaniu poddaje się również emisyjność chemiczną spalin wylotowych, a także zmiany stanu technicznego przestrzeni roboczej oraz aparatury 164 Streszczenie w języku polskim wtryskowej silnika spowodowane destrukcyjnym oddziaływaniem testowanego paliwa zasilającego. Rozdział 6, będąc integralną częścią monografii, stanowi jednocześnie jej największy walor utylitarny, gdyż w odróżnieniu od wcześniejszych treści, stricte laboratoryjnych, zawiera szczegółowe wskazówki metodyczne odnośnie do realizacji badań energetycznych i emisyjnych silnika okrętowego w eksploatacji, zasilanego jednym z paliw żeglugowych testowanych wcześniej na silniku badawczym w laboratorium. Wyniki systematycznie prowadzonych badań eksploatacyjnych silnika objętego nadzorem diagnostycznym potwierdziły wysoką jakość użytkową zastosowanego paliwa, dobrze prognozując trwałość i niezawodność zasilanych nim silników okrętowych.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- książka - monografia autorska /podręcznik o zasięgu krajowym
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2022
- Opis bibliograficzny:
- Korczewski Z.: Metodyka testowania paliw żeglugowych w rzeczywistych warunkach pracy silnika o zapłonie samoczynnym.. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej: , 2022. ISBN 978-83-7348-861-8
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 93 razy