Abstrakt
elem każdego ćwiczenia w laboratorium studenckim jest zmierzenie pewnych wielkości, a następnie ob- liczenie na podstawie tych wyników pomiarów wartości wielkości badanej. Rezulta- tem końcowym badań jest nie tylko otrzymany wynik liczbowy. Nie mniej ważne jest dokonanie oceny dokład- ności pomiaru oraz opraco- wanie wniosków końcowych. Warto zadać sobie pytanie: czy to, co zostało zmierzone, ma sens i co z tego wynika? Aby wnioski były wiarygod- ne, należy przeprowadzić analizę niepewności i błę- dów pomiaru. Wielkość nie- pewności pomiaru pozwala na ocenę rezultatu naszych badań. Niepewność względ- na pomiaru mieszcząca się w granicach od 0,1% do 10% jest typowa dla doświadczeń w laboratoriach studenckich. Niepewność rzędu kilkudzie- sięciu procent zmusza do za- stanowienia, czy można ten pomiar wykonać dokładniej (inne przyrządy?, inna me- toda?, może warto odrzucić któryś z pomiarów, jeśli wy- raźnie odbiega od pozosta- łych?). Wartość niepewności mniejsza niż 0,1% też jest nie- pokojąca, ponieważ taki i lep- szy poziom dokładności moż- na uzyskać w najlepszych laboratoriach naukowych. Dlatego jeśli wartość nie- pewności względnej pomiaru jest mniejsza niż 0,1%, warto zweryfikować prawidłowość obliczeń.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
LAB Laboratoria, Aparatura, Badania
nr 5,
strony 26 - 35,
ISSN: 1427-5619 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2014
- Opis bibliograficzny:
- Bochentyn B., Kusz B.: Metodyka wykonywania pomiarów oraz ocena niepewności i błędów pomiaru// LAB Laboratoria, Aparatura, Badania. -Vol. 5., (2014), s.26-35
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 247 razy