Abstrakt
Głównym problemem podejmowanym w tekście, jest próba badania pracy nauczycieli w dość nietypowym ujęciu, a mianowicie w relacji do świata materialnego, czyli określenie przestrzeni i miejsc istotnych dla nauczycieli w kontekście ich pracy i rozwoju zawodowego. Kluczowymi są kategorie przestrzeni oraz miejsca (zarówno w obszarze szkoły, jak i poza nią) będące punktem odniesienia w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Materiał empiryczny pozyskano metodą jakościową, w oparciu o technikę narracyjnego wywiadu biograficznego. W rezultacie podjętych czynności badawczych powstała mapa „nauczycielskich miejsc znaczących”, stanowiących kontekst a zarazem i jedno ze źródeł specyfiki zawodu nauczyciela.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- Copyright (Wydawnictwo Adam Marszałek 2012)
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Kognitywistyka i Media w Edukacji
strony 78 - 87,
ISSN: 1643-6938 - Rok wydania:
- 2012
- Opis bibliograficzny:
- Tomczak M.: Nauczyciel a przestrzeń - mapa nauczycielskich miejsc znaczących// Kognitywistyka i Media w Edukacji. -., nr. 2 (2012), s.78-87
- Bibliografia: test
-
- wychowawczy oraz rozwój zawodowy nauczycieli. Niech zakończeniem i pod- sumowaniem powyższego tekstu stanie się właśnie swego rodzaju mapa miejsc istotnych i znaczących dla nauczycieli (zarówno w obrębie budynku szkoły, jak i poza nią), stanowiących kontekst ich działań zawodowych, będących dla nich punktem odniesienia. Być może okaże się ona pomocna w lepszym zrozumieniu charakteru pracy i specyfi ki profesji nauczycielskiej, którą badać należy również właśnie w relacji do tychże miejsc. Literatura:
- B. Jałowiecki, Człowiek i przestrzeń [w:] Socjologia. Problemy podstawowe, Z. Krawczyk, W. Morawski (red.), Warszawa 1991.
- B. Jałowiecki, M.S. Szczepański, Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicz- nej, Warszawa 2002.
- Z. Melosik, T. Szkudlarek, Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń, Kraków 1998.
- M. Mendel, Miejsca rodziców w przestrzeni szkoły [w:] Pedagogika miejsca, M. Mendel (red.), Wrocław 2006.
- M. Mendel, Pedagogika miejsca i animacja na miejsca wrażliwa [w:] Pedagogi- ka miejsca, M. Mendel (red.), Wrocław 2006. otwiera się w nowej karcie
- A. Męczkowska, Locus educandi. Wokół problematyki miejsca w refl eksji pe- dagogicznej, [w:] Pedagogika miejsca, M. Mendel (red.), Wrocław 2006.
- A. Nalaskowski, Przestrzenie i miejsca szkoły, Kraków 2002. otwiera się w nowej karcie
- I. Sagan, Ludzie i ich miejsca w geografi i postmodernistycznej [w:] Różnica, toż- samość, edukacja. Szkice z pogranicza, T. Szkudlarek (red.), Kraków 1995.
- T. Szkudlarek, Miejsce, przemieszczenie, tożsamość [w:] Pamięć, miejsce, obec- ność. Współczesne refl eksje nad kulturą i ich implikacje pedagogiczne, J.P. Hudzik, J. Mizińska (red.), Lublin 1997.
- T. Szkudlarek, Parcelacje. Topografi e społeczeństwa wiedzy [w:] Pedagogika miejsca, M. Mendel (red.), Wrocław 2006.
- T. Szkudlarek, Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu, Kraków 2009.
- Y.-F. Tuan, Przestrzeń i miejsce, Warszawa 1987. otwiera się w nowej karcie
- A. Wallis, Socjologia przestrzeni, Warszawa 1990.
- J. Wódz, Zjawisko lokalności jako przedmiot badań socjologicznych [w:] Tożsa- mość kulturowa mieszkańców starych dzielnic miast Górnego Śląska, W. Świątkiewicz, K. Wódz (red.), Wrocław 1991.
- J. Załęcki, Przestrzeń społeczna Gdańska w świadomości jego mieszkańców. Stu- dium socjologiczne, Gdańsk 2003.
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 73 razy