Abstrakt
Szyby samochodowe w okresie eksploatacji ulegają uszkodzeniom czego wynikiem są kratery i zarysowania. Obecnie, stan powierzchni szyb samochodowych oceniany jest subiektywnie przez pracowników stacji diagnostycznych. Nie istnieją normy określające sposób badania chropowatości powierzchni szyb ani też przepisy, na postawie których można by określać jakość powierzchni eksploatowanej szyby. Zaproponowano metodę oceny stanu powierzchni szyb oraz zrealizowano prototyp przenośnego, optycznego testera chropowatości oszkleń samochodowych. Proponowana metoda pomiarowa umożliwia nieniszczące, badania diagnostyczne, bez konieczności demontażu szyby. Zasada pomiaru oparta jest na modelu szyby jako odcinka światłowodu planarnego, którego tłumienność wzrasta wraz ze wzrostem chropowatości powierzchni szyby. Zastosowanie proponowanej metody pomiaru chropowatości umożliwia obiektywną ocenę stanu powierzchni szyby, a zatem daje szansę wykluczyć sporne sytuacje podczas badania diagnostycznego.
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Aktywność konferencyjna
- Typ:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2005
- Opis bibliograficzny:
- Bogdanowicz R., Wroczyński P., Miloch W.: Optyczny tester chropowatości powierzchni szyb samochodowych // / : , 2005,
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 123 razy