Place attachment, place identity and aesthetic appraisal of urban landscape - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Place attachment, place identity and aesthetic appraisal of urban landscape

Abstrakt

As the aesthetic of the Polish cities became a topic of wider discussions, it is important to detect the potential
role of human-place relations. Two studies (N = 185 & N = 196) were conducted to explore the relationship between
place attachment, place identity and appraisal of urban landscape. Satisfaction with urban aesthetic was predicted by two
dimensions of place attachment (place inherited and place discovered), local identity (on the trend level) and national-conservative
identity. Place discovered and European identity were also predictors of visual pollution sensitivity. Place
discovered is considered as more active type of attachment that permits both a positive bias concerning the aesthetics of
one’s city, and a stronger criticism of the elements that can potentially violate the place’s landscape.

Cytowania

  • 1 7

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 1 7

    Scopus

Autor (1)

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 636 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
Publikacja w czasopiśmie
Opublikowano w:
Polish Psychological Bulletin nr 46, wydanie 4, strony 573 - 578,
ISSN: 1641-7844
Rok wydania:
2015
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.1515/ppb-2015-0063
Bibliografia: test
  1. Devine-Wright, P., & Howes, Y. (2010). Disruption to place attachment and the protection of restorative environments: A wind energy case study. Journal of Environmental Psychology, 30(3), 271-280. http:// dx.doi.org/10.1016/j.jenvp.2010.01.008 otwiera się w nowej karcie
  2. Felonneau M.L. (2004). Love and Loathing of the City: Urbanophilia and Urbanophobia, Topological Identity and Perceived Incivilities. Journal of Environmental Psychology, 24, 43-52. otwiera się w nowej karcie
  3. Fornara, F. (2011). Are 'attractive' built places as restorative and emotion- ally positive as natural places in the urban environment?. In M. Bo- naiuto, M. Bonnes, A. Nenci, G. Carrus (Eds.), Urban diversities- Environmental and social issues (pp. 159-169). Cambridge, MA, US: Hogrefe Publishing.
  4. Francis, J., Wood, L.J., Knuiman, M., & Giles-Corti, B. (2012). Qual- ity or quantity? Exploring the relationship between Public Open Space attributes and mental health in Perth, Western Australia. So- cial Science & Medicine, 74(10), 1570-1577. doi:10.1016/j.socs- cimed.2012.01.032 otwiera się w nowej karcie
  5. Galindo, M., & Rodriguez, J. (2000). Environmental aesthetics and psy- chological wellbeing: Relationships between preference judge- ments for urban landscapes and other relevant affective responses. Psychology In Spain, 4(1), 13-27.
  6. Gąsior-Niemiec A., Glasze G., Putz R., Sinz D. (2007). Grodzenie miasta: casus Warszawy. Studia Regionalne i Lokalne, 4, 5-30. otwiera się w nowej karcie
  7. Hernandez, B., Hidalgo, M.C., Salazar-Laplace, M.E., Hess, S. (2007). Place attachment and place identity in natives and non-natives. Journal of Environmental Psychology, 27, 310-319. otwiera się w nowej karcie
  8. Hogg, M.A. & Abrams, D. (1988). Social Identifi cations. London: Rout- ledge.
  9. Hummon, D.M. (1992). Community attachment. Local sentiment and sense of place. In: I. Altman, S.. otwiera się w nowej karcie
  10. M. Low (eds.), Place attachment (p. 253-277). New York-London: Plenum Press. otwiera się w nowej karcie
  11. Jorgensen, B., Stedman, R. (2001). Sense of place as an attitude: Lake- shore owners' attitudes toward their properties. Journal of Environ- mental Psychology, 21, 233-248. otwiera się w nowej karcie
  12. Kyle, G., Graefe, A., & Manning, R. (2005). Testingt he dimensionality of place attachment in recreational settings. Environment and Behav- ior, 37, 153-177. otwiera się w nowej karcie
  13. Kyle, G., Graefe, A., Manning, R., & Bacon, J. (2004). Effects of place attachment on users' perceptions of social and environmental con- ditions in a natural setting. Journal of Environmental Psychology, 24, 213-225. otwiera się w nowej karcie
  14. Lewicka, M. (2012). Psychologia miejsca. Warszawa: Schoplar.
  15. Lewicka, M.(2013). Place inherited or place discovered? Agency and communion in people-place bonding. Estudios de Psicologia, 34, 261-274. otwiera się w nowej karcie
  16. Marcouyeux, A., & Fleury-Bahi, G. (2011). Place-Identity in a School Setting: Effects of the Place Image. Environment & Behavior, 43(3), 344-362. doi:10.1177/0013916509352964 otwiera się w nowej karcie
  17. Nasar, J.L. (1994). Urban design aesthetics: The evaluative qualities of building exteriors. Environment And Behavior, 26(3), 377-401. doi:10.1177/001391659402600305 otwiera się w nowej karcie
  18. Pelham, B.W., Mirenberg, M.C., & Jones, J.T. (2002). Why Susie sells seashells by the seashore: Implicit egotism and major life decisions. Journal Of Personality And Social Psychology, 82(4), 469-487. doi: 10.1037/0022-3514.82.4.469 otwiera się w nowej karcie
  19. Proshansky, H.M. (1978). The city and self-identity. Environment and Be- havior, 10, 147-169. otwiera się w nowej karcie
  20. Proshansky, H.M., Fabian, A.K. and Kaminoff, R. (1983). Place-identity: Physical world socialization of the self. Journal of Environemntal Psychology, 3, 57-83. otwiera się w nowej karcie
  21. Raymond, C.M., Brown, G., & Weber, D. (2010). The measurement of place attachment: Personal, community and environmental connec- tions. Journal of Environmental Psychology, 30, 422-434. otwiera się w nowej karcie
  22. Springer, F. (2013). Wanna z kolumnadą. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
  23. Sugiyama, T., Paquet, C., Howard, N.J., Coffee, N.T., Taylor, A.W., Ad- ams, R. J., & Daniel, M. (2014). Public open spaces and walking for recreation: Moderation by attributes of pedestrian environments. Preventive Medicine, 6225-29. doi: 10.1016/j.ypmed.2014.01.030 otwiera się w nowej karcie
  24. Twigger-Ross, C.L. & Uzzell, D.L. (1996). Place and Identity Processes. Journal of Environmental Psychology, 16, 205-220. doi: 10.1006/ jevp.1996.0017 otwiera się w nowej karcie
  25. Yilmaz, D., Sagsoz, A. (2011). In the Context of Visual Pollution: Effects to Trabzon City Center Silhoutte. Asian Social Science, 7, 98-109. otwiera się w nowej karcie
  26. Vorkinn M., & Riese, H. (2001). Environmental concern in a local con- text: the signifi cance of place attachment. Environment & Behavior, 33(2), 249-263. otwiera się w nowej karcie
  27. Wojtczuk, M. (2014). Stolica miastem billboardów. "Nic nie zrobimy, takie prawo". Gazeta Wyborcza. Retrieved from: http://www.gaze- ta.pl/0,0.html
Weryfikacja:
Brak weryfikacji

wyświetlono 183 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi