Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Dz.U.2023 po. 1798 opracowanie Marcin Niedopytalski - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Dz.U.2023 po. 1798 opracowanie Marcin Niedopytalski

Abstrakt

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w świetle Rozporządzenia Dz.U. 2023 poz. 1798 – analiza i perspektywy
Autor: Marcin Niedopytalski

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest jednym z kluczowych elementów wspierania uczniów w polskim systemie edukacji. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r., w brzmieniu ustalonym jednolitym tekstem opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 2023 roku (poz. 1798), określa zasady organizacji i udzielania tej pomocy w przedszkolach, szkołach i placówkach edukacyjnych. Dokument ten, mający na celu wspieranie rozwoju dzieci i młodzieży, uwzględnia potrzeby wynikające z dynamicznie zmieniających się wyzwań społecznych i edukacyjnych.

Cel i zakres pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Rozporządzenie definiuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną jako działania mające na celu rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych oraz edukacyjnych uczniów, a także wspieranie ich potencjału. Kluczowym celem jest stworzenie warunków do aktywnego uczestnictwa dzieci i młodzieży w życiu przedszkola, szkoły oraz środowiska społecznego.

Pomoc ta adresowana jest do uczniów, rodziców oraz nauczycieli, a jej zakres obejmuje:

  1. Rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych.
  2. Rozwijanie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców.
  3. Dostosowywanie metod nauczania do indywidualnych możliwości uczniów.

Przyczyny udzielania pomocy

Rozporządzenie szczegółowo opisuje sytuacje, które mogą wskazywać na potrzebę wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Są to między innymi:

  • Niepełnosprawność, w tym ruchowa, intelektualna czy sensoryczna.
  • Zaburzenia zachowania i emocji, takie jak lęki, depresja czy agresja.
  • Specyficzne trudności w uczeniu się (np. dysleksja).
  • Problemy adaptacyjne, w tym wynikające z różnic kulturowych.
  • Choroby przewlekłe ograniczające funkcjonowanie ucznia.
  • Sytuacje kryzysowe, takie jak trauma, przemoc czy rozwód rodziców.

Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana w wielu formach, zależnych od potrzeb ucznia. Rozporządzenie wyróżnia:

  1. Zajęcia rozwijające uzdolnienia – dla uczniów wybitnie zdolnych, organizowane w małych grupach (do 8 osób).
  2. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne – dla uczniów z zaburzeniami rozwojowymi, prowadzone w grupach do 5 osób.
  3. Zindywidualizowana ścieżka kształcenia – dla uczniów, którzy z powodu stanu zdrowia nie mogą realizować pełnego programu w grupie.
  4. Porady i konsultacje – dla rodziców i nauczycieli w celu zwiększenia skuteczności wsparcia.
  5. Klasy terapeutyczne – przeznaczone dla uczniów wymagających intensywnej pomocy, liczące maksymalnie 15 osób.

Organizacja i odpowiedzialność

Zgodnie z rozporządzeniem, za organizację pomocy odpowiada dyrektor placówki edukacyjnej. W realizację wsparcia zaangażowani są nauczyciele, specjaliści (psycholodzy, pedagodzy, logopedzi) oraz rodzice. Pomoc jest udzielana we współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, instytucjami doskonalenia nauczycieli, a także organizacjami pozarządowymi.

Proces organizacji pomocy obejmuje:

  1. Rozpoznanie potrzeb ucznia przez nauczycieli i specjalistów.
  2. Przygotowanie indywidualnego planu działań wspierających.
  3. Systematyczną ocenę efektywności podejmowanych działań.

Wczesne rozpoznawanie potrzeb

Wczesna interwencja jest kluczowa dla skuteczności pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nauczyciele i specjaliści mają obowiązek prowadzenia obserwacji pedagogicznej, której celem jest identyfikacja trudności uczniów na wczesnym etapie. W przypadku stwierdzenia potrzeby wsparcia, podejmowane są działania mające na celu poprawę funkcjonowania ucznia w środowisku edukacyjnym.

Rola rodziców w procesie pomocy

Rozporządzenie podkreśla znaczenie współpracy rodziców ze szkołą w procesie udzielania pomocy. Rodzice są informowani o wszystkich działaniach podejmowanych w celu wsparcia ich dziecka, a także aktywnie uczestniczą w planowaniu i realizacji tych działań. Konsultacje i warsztaty organizowane przez szkołę mają na celu rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców, co jest kluczowe dla efektywności pomocy.

Wybrane wyzwania i perspektywy rozwoju

Choć rozporządzenie Dz.U. 2023 poz. 1798 zapewnia kompleksowe ramy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, system ten stoi przed wieloma wyzwaniami:

  1. Niedobór specjalistów: Wiele szkół zmaga się z brakiem psychologów i pedagogów, co ogranicza dostępność wsparcia.
  2. Zróżnicowanie potrzeb uczniów: Współczesne problemy, takie jak uzależnienia cyfrowe czy trudności adaptacyjne uczniów migrantów, wymagają nowych form pomocy.
  3. Integracja technologii: Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, takich jak aplikacje terapeutyczne czy platformy e-learningowe, może zwiększyć efektywność wsparcia.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, określona w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej, stanowi fundament wsparcia uczniów w polskim systemie edukacji. Dostosowanie form pomocy do indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży, współpraca z rodzicami oraz wczesne rozpoznanie trudności są kluczowe dla skuteczności tego systemu. Mimo wielu wyzwań, działania podejmowane na mocy rozporządzenia mają istotne znaczenie dla budowania inkluzyjnego i wspierającego środowiska edukacyjnego.Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

Autor (1)

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 4 razy
Wersja publikacji
Submitted Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

wyświetlono 11 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi