Abstrakt
Jedną z podstawowych danych niezbędnych do planowania elementów systemu transportowego jest informacja o liczbie podróży odbywanych na analizowanym obszarze. Dane te uzyskiwane są najczęściej za pomocą symulacyjnych modeli transportowych. Jednym z istotnych elementów i pierwszym etapem najczęściej stosowanego, klasycznego modelu czterostopniowego jest modelowanie liczby podróży generowanych i absorbowanych, podczas którego to etapu uzależnia się liczbę podróży mieszkańców od charakterystyk demograficznych, społeczno-ekonomicznych, obszarowych, transportowych analizowanego obszaru. W klasycznym podejściu do modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych w rejonach transportowych buduje się modele regresyjne dla poszczególnych motywacji podróży w oparciu o podstawowe zmienne, tj. liczbę mieszkańców, liczbę miejsc pracy oraz liczbę miejsc w szkołach. Celem referatu jest przedstawienie podejścia do modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych zastosowanego przy budowie Transportowego modelu symulacyjnego dla miasta Gdańska. W zastosowanych modelach uwzględniono wpływ dodatkowych zmiennych demograficznych, społeczno-ekonomicznych oraz zmiennych charakteryzujących rejony transportowe, pozwalających na uwzględnienie różnic w zagospodarowaniu przestrzennym tych rejonów.
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne
strony 159 - 171,
ISSN: 1231-9155 - Rok wydania:
- 2012
- Opis bibliograficzny:
- Romanowska A., Jamroz K., Budziszewski T.: Problemy modelowania liczby podróży generowanych i absorbowanych na przykładzie Gdańska// Zeszyty Naukowo-Techniczne Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji w Krakowie. Seria: Materiały Konferencyjne. -., nr. 1(97) (2012), s.159-171
- Bibliografia: test
-
- Birr K., Maciasz K., Romanowska A., Zawisza M., Metodyka budowy prognostycznego modelu transportowego na przyk adzie Miasta Gda ska. Praca dyplomowa magisterska. Politechnika Gda ska. Gda sk, 2012. otwiera się w nowej karcie
- Biuro Rozwoju Gda ska: Badania Kompleksowe dla Gda ska. Gda sk. 2009. otwiera się w nowej karcie
- Jamroz K., Kustra W., Budziszewski T., Birr K., Maciasz K., Romanow- ska A., Zawisza M., Transportowy Model Symulacyjny Miasta Gda ska.
- Biuro Rozwoju Gda ska, Fundacja Rozwoju In ynierii L dowej. Gda sk, 2012. otwiera się w nowej karcie
- Hensher, D.A., Button K.J., Handbook of Transport Modelling. First edition. Handbooks in Transport, Vol. 1. PERGAMON. Amsterdam, 2000. otwiera się w nowej karcie
- Chatterjee A., Venigalla M.M., Travel Demand Forecasting for Urban Transportation Planning.
- Bovy P.H.L., Bliemer M.C.J., Nes R.v., Transportation Modelling. Delft University of Technology, Faculty of Civil Engineering and Geosciences, Transport & Planning Section. Delft, 2006.
- Kot S.M., Jakubowski J., Soko owski A., Statystyka. Wydanie drugie, po- prawione. Difin. Warszawa, 2009.
- Soko owski A., Przyk ady prognozy ekonomicznej.
- Supernak J., Modele powstawania miejskiego ruchu osobowego. Biblio- teka Drogownictwa. Wydawnictwa Komunikacji i czno ci. Warszawa, 1980.
- PBS: Kompleksowe badania ruchu na terenie Miasta Gda ska 2009. Ra- port V -opracowanie wyników. Sopot -Warszawa, 2009. otwiera się w nowej karcie
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 96 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
Wybrane problemy modelowania podróży transportem zbiorowym na przykładzie Gdańska
- K. Birr,
- M. Zawisza,
- T. Budziszewski
- + 1 autorów
Wybrane problemy modelowania rozkładu przestrzennego i czasu podrózy na przykładzie Gdańska
- M. Zawisza,
- K. Maciasz,
- T. Budziszewski
- + 2 autorów