Propozycja modernizacji układu napędowego pasażerskiego statku śródlądowego z konwencjonalnego na hybrydowy
Abstrakt
Na przestrzeni ostatnich lat zaobserwowano znaczny wzrost zainteresowania ekologicznymi układami napędowymi rekreacyjnych oraz użytkowych jednostek pływających, wpisującymi się w nurt przyjaznej środowisku, bez emisyjnej, zielonej żeglugi. Problemem jest jednak skonstruowanie bezpiecznej dla pasażerów jednostki pływającej, o możliwie niskim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonym w wysoko sprawny, bez emisyjny układ napędowy. Jeszcze większym problemem jest modernizacja istniejącej jednostki tak aby spełniała oczekiwania armatora przy zazwyczaj ograniczonym budżecie. W artykule przedstawiono główne problemy na jakie natrafili autorzy koncepcji przebudowy układu napędu i zasilania zabytkowego śródlądowego statku pasażerskiego. Zgodnie z życzeniem właściciela jednostki napęd konwencjonalny zastąpiony miałby zostać układem hybrydowym szeregowym opartym o dwa silniki elektryczne i przekładnię sumującą. Na podstawie badań eksperymentalnych przeprowadzonych na rzeczywistym statku wyznaczono zapotrzebowanie na moc napędu w funkcji prędkości oraz obliczono pojemność akumulatorów.
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- Copyright (Napędy i Sterowanie)
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Napędy i Sterowanie
strony 64 - 69,
ISSN: 1507-7764 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2017
- Opis bibliograficzny:
- Litwin W., Leśniewski W., Kowalski J.: Propozycja modernizacji układu napędowego pasażerskiego statku śródlądowego z konwencjonalnego na hybrydowy// Napędy i Sterowanie. -., nr. 5 (2017), s.64-69
- Bibliografia: test
-
- Sattler G.: Fuel cells going on-board. J. "Power Sources" vol. 86, no. 1, pp. 61-67, 2000. otwiera się w nowej karcie
- De-Troya J.J., Álvarez C., Fernández-Garrido C., Carral L.: Analysing the possibilities of using fuel cells in ships. "Int. J. Hydro- gen Energy" vol. 41, no. 4, pp. 2853-2866, 2016. otwiera się w nowej karcie
- Abdel Monem M. et al.: Lithium-ion batteries: Evaluation study of different charging methodologies based on aging process. "Appl. Energy" vol. 152, pp. 143-155, 2015.
- Dedes E.K., Hudson D.A., and Turnock S.R.: Assessing the potential of hybrid energy technology to reduce exhaust emissions from global shipping. "Energy Policy" vol. 40, no. 1, pp. 204-218, 2012. otwiera się w nowej karcie
- Dedes E.K., Hudson D.A., Turnock S.R.: Investigation of Die- sel Hybrid systems for fuel oil reduction in slow speed ocean going ships. "Energy" vol. 114, pp. 444-456, 2016. otwiera się w nowej karcie
- Pugazhvadivu M., Jeyachandran K.: Investigations on the performance and exhaust emissions of a diesel engine using pre- heated waste frying oil as fuel. "Renew. Energy" vol. 30, no. 14, pp. 2189-2202, 2005. otwiera się w nowej karcie
- Salem A.A., Seddiek I.S.: Techno-economic approach to solar energy systems onboard marine vehicles. "Polish Marit. Res. " vol. 23, no. 91, pp. 64-71, 2016. otwiera się w nowej karcie
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 94 razy