Abstrakt
Posadowienie obiektów mostowych i dróg realizowane jest bardzo często w trudnych warunkach geotechnicznych. Trasy autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic miast prowadzi się przez obszary gdzie występują grunty uwarstwione o bardzo zróżnicowanej wytrzymałości i odkształcalności. Projektowanie obiektów inżynierskich i dróg w takich warunkach wymaga zastosowania specjalistycznych technologii i nowoczesnych metod obliczeniowych. Takie wymagania nieodłącznie związane są z wykonaniem badań podłoża na najwyższym poziomie z parametrami geotechnicznymi skorelowanymi z metodą obliczeń stosowaną w projektowaniu posadowienia. Grunty, które tradycyjnie określono jako „nienośne i nie nadające się do bezpośredniego posadowienia” wymagają specjalnej oceny i określenia miarodajnych parametrów wytrzymałościowych i odkształceniowych. Technicznie uzasadnione i ekonomiczne projektowanie powinno być związane generalnie z poprawą naturalnych warunków występujących w podłożu gruntowym i wykorzystaniem czynników, które mogą poprawić przekazywanie obciążeń na wszystkie warstwy podłoża gruntowego. Jednym z takich czynników, nie zawsze właściwie docenionym, jest wpływ czasu na nośność fundamentów głębokich. W referacie przedstawiono przykłady wpływu czasu na nośność pali, co bezpośrednio związane jest z ich liczbą i długością zastosowaną w posadowieniu podpór i ekonomiczną stroną zastosowanych rozwiązań.
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Mosty
strony 20 - 22,
ISSN: 1896-7663 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2013
- Opis bibliograficzny:
- Gwizdała K., Więcławski P.: Racjonalne projektowanie podpór wiaduktu drogowego// Mosty. -., nr. 1 (2013), s.20-22
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 128 razy