The Shadow of God in the Garden of the Philosopher. The Parc de La Villette in Paris in the Context of Philosophy of Chôra. Part I-V
Abstrakt
The book Shadow of God in the Philosopher's Garden. Parcde La Villette in Paris in the context of the philosophy of chôra presents the philosophical discussions that accompanied the design of the extensive park in the Parisian district of La Villette. The core of the park's theoretical framework were texts by Bernard Tschumi, in which he questioned the traditional ways of creating a work of architecture, postulating instead the application of a long series of negations comparable to the symptoms of a crisis of metaphysics characteristic of contemporary philosophy. It is therefore no coincidence that the publication containing Tschumi's theoretical text on the Park de La Villette also included an essay by Jacques Derrida developing some of the Park designer's concepts. A further stage in the incorporation of philosophy into the design process of the site was a series of discussions between Peter Eisenman and Derrida, which brought the creation of the park into the world of thought, without emphasising the need for their realisation in material reality. The central theme of these discussions was the problem of chôra, taken up by later commentators and used to interpret the park as a work in which the philosophy of the beginning relating to matters of politics, morality and religion is manifested. The park has thus been interpreted as a space for the invention of new principles for the functioning of community and democracy. Thinking about the political future, however, can transcend the horizon of mere expectations. Although philosophical views have always been linked to contemporary problems, and metaphysics has sometimes been intertwined with current politics, it has also been the custom of philosophy to cross horizons and reflect on the total Otherness and Impossibility. Reflections on these shifted the discussion towards the theological and philosophical tradition and contemporary inquiries into faith and religion. The Parc de La Villette then took on new post-secular meanings that allow it to be ascribed the function of a temple of Otherness (L'Autre) and Impossibility (Impossible).
Książka Cień Boga w ogrodzie filozofa. Parc de La Villette w Paryżu w kontekście filozofii chôry przedstawia dyskusje filozoficzne, jakie towarzyszyły projektowaniu rozległego parku w paryskiej dzielnicy La Villette.Zrąb założeń teoretycznych parku stanowiły teksty Bernarda Tschumiego, w których kwestionował on tradycyjne sposoby tworzenia dzieła architektury, postulując w zamian zastosowanie długiego szeregu negacji porównywalnych z objawami kryzysu metafizyki charakterystycznego dla współczesnej filozofii. Nie jest zatem przypadkiem, że w publikacji zawierającej tekst teoretyczny Tschumiego na temat Parku de La Villette znalazł się też esej Jacques’a Derridy rozwijający niektóre z koncepcji projektanta parku. Kolejnym etapem włączania filozofii w proces projektowania założenia był cykl dyskusji Petera Eisenmana z Derridą, które całkowicie przeniosły tworzenie parku w świat myśli, bez akcentowania potrzeby ich realizacji w rzeczywistości materialnej. Głównym tematem tych dyskusji był problem chôry, podjęty przez późniejszych komentatorów i wykorzystany do interpretacji parku jako dzieła, w którym przejawia się filozofia początku odnosząca się do spraw polityki, moralności i religii. Park został zatem zinterpretowany jako przestrzeń inwencji w zakresie tworzenia nowych zasad funkcjonowania wspólnoty i demokracji. Myślenie o przyszłości politycznej może jednak przekraczać horyzont zwykłych oczekiwań. Chociaż poglądy filozoficzne zawsze złączone były z problemami współczesności, a metafizyka niekiedy splatała się z bieżącą polityką, to zarazem do obyczajów filozofii należało także przekraczanie horyzontów i refleksja o całkowitej Inności i Niemożliwości. Rozważania na ich temat przesunęły dyskusję w stronę tradycji teologii apofatycznej i współczesnych dociekań dotyczących wiary i religii. Parc de La Villette zyskał wtedy nowe postsekularne znaczenia, które umożliwiają przypisanie mu funkcji świątyni Inności (L’Autre) i Niemożliwości (Impossible).
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- Publikacja w czasopiśmie
- Opublikowano w:
-
Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego
ISSN: 1896-4133 - Rok wydania:
- 2020
- Weryfikacja:
- Brak weryfikacji
wyświetlono 40 razy