Abstrakt
Noise is one of the most important environmental problems related to road traffic. During the last decades, the noise emitted by the engines and powertrains of vehicles was greatly reduced and tires became a clearly dominant noise source. The article describes the concept of low noise poroelastic road surfaces that are composed of mineral and rubber aggregate bound by polyurethane resin. Those surfaces have a porous structure and are much more flexible than standard asphalt or cement concrete pavements due to high content of rubber aggregate and elastic binder. Measurements performed in several European countries indicate that such surfaces decrease tire/road noise between 7 dB and 12 dB with respect to reference surfaces such as dense asphalt concrete or stone matrix asphalt. Furthermore, poroelastic road surfaces ascertain the rolling resistance of car tires, which is comparable to classic pavements. One of the unforeseen properties of the poroelastic road surfaces is their ability to decrease the risks related to car fires with fuel spills. The article presents the road and laboratory results of noise, rolling resistance, and fire tests performed on a few types of poroelastic road surfaces.
Cytowania
-
2 0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
2 3
Scopus
Autorzy (4)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.3390/coatings6020018
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- publikacja w in. zagranicznym czasopiśmie naukowym (tylko język obcy)
- Opublikowano w:
-
Coatings
nr 6,
ISSN: 2079-6412 - Język:
- angielski
- Rok wydania:
- 2016
- Opis bibliograficzny:
- Ejsmont J., Goubert L., Ronowski G., Świeczko-Żurek B.. Ultra Low Noise Poroelastic Road Surfaces. Coatings, 2016, Vol. 6, iss. 2, s.18-
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.3390/coatings6020018
- Źródła finansowania:
-
- Publikacja bezkosztowa
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 149 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
Poroelastic Road Surfaces - State of The Art
- B. Świeczko-Żurek,
- L. Goubert,
- J. Ejsmont
- + 1 autorów