Abstrakt
Eksploatowane do niedawna w Polsce nakładki pantografów kolejowych były wykonywane w postaci styków miedzianych. Na początku 2011 r. przeprowadzono kompleksową zmianę typu nakładek stykowych, stosowanych przez operatorów korzystających z infrastruktury PKP PLK S.A., z miedzianych na metalizowane węglowe. Wraz z wprowadzeniem nakładek węglowych istnieje potrzeba opracowania nowych metod diagnostyki tego istotnego elementu toru zasilania pojazdu. Celem diagnostyki jest wykrycie uszkodzonych i nadmiernie zużytych nakładek stykowych poprzez analizę obrazu 3D, ukierunkowaną na określenie ich wymiarów. Proponowane rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu nowych metod pomiarowych z obrazowaniem trójwymiarowym, które jak dotąd nie było stosowane do diagnostyki technicznej, zwłaszcza obiektów będących w ruchu i pracujących w trudnych warunkach środowiskowych. Układ obrazowania 3D wymaga zastosowania lasera emitującego liniową wiązkę oświetlającą nakładkę, kamery 3D i szybkiego łącza danych do komputera rejestrującego.
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja monograficzna
- Typ:
- rozdział, artykuł w książce - dziele zbiorowym /podręczniku o zasięgu krajowym
- Tytuł wydania:
- W : Elektrotechnika w zastosowaniach trakcyjnych strony 179 - 190
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2014
- Opis bibliograficzny:
- Judek S., Jarzębowicz L., Karwowski K.: Wizyjny system monitoringu stanu nakładek stykowych odbieraków prądu// W : Elektrotechnika w zastosowaniach trakcyjnych/ ed. Adam St. Jagiełło Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, 2014, s.179-190
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 110 razy