Abstrakt
Rozwój technik komputerowych w ostatnich latach, wpłynął na zmiany w sposobie prowadzenia nawigacji na współczesnym statku floty handlowej. Dysponując doświadczeniami związanymi z zatonięciem promu ''Estonia'', pod pokładem którego życie utraciły 852 osoby (95 ciał odnaleziono, 757 uznano za zaginione) oraz innych jednostek morskich, opracowano Konwencję STCW-95 nakładającą na oficerów nawigacyjnych i personel pokładowy, obowiązek przyswajania i odświeżania prawideł morskich na kursach ponawianych w regularnych odstępach czasu. Jednak wprowadzone w 1995 roku przepisy nie wyeliminowały katastrof i wypadków do jakich dochodzi na morzu. Bezpieczeństwo życia na morzu nie zależy tylko od jakości zainstalowanej aparatury, ale jak wskazuje praktyka od wiedzy i umiejętności nawigatorów. Statystyki wypadków do jakich dochodzi na morzu potwierdzają, że czynnik ludzki jest jedną z ich głównych przyczyn. Udział błędów ludzkich będących przyczyną powstania katastrof wynosi około 80%. Mając na uwadze obecny stan wyposażenia mostków nawigacyjnych oraz statystyki wypadków morskich, opracowana została koncepcja hybrydowego ewolucyjno-rozmytego systemu sterowania statkiem o nazwie PFC (Path Finder and Controller for Ship).
Autorzy (2)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Aktywność konferencyjna
- Typ:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Tytuł wydania:
- Materiały konferencyjne. Warsztaty Algorytmów Genetycznych, Wdzydze, 4-5 września, 2003 strony 35 - 37
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2003
- Opis bibliograficzny:
- Łebkowski A., Smierzchalski R.: Wykorzystanie algorytmu ewolucyjnego i logiki rozmytej do kierowania statkiem// Materiały konferencyjne. Warsztaty Algorytmów Genetycznych, Wdzydze, 4-5 września, 2003/ ed. R. Śmierzchalski Gdynia: Akad. Mor. w Gdyni, 2003, s.35-37
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 86 razy
Publikacje, które mogą cię zainteresować
Problem ograniczeń dynamicznych w zadaniu ewolucyjnym unikania kolizji na morzu
- R. Smierzchalski,
- A. Łebkowski