Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Wykorzystanie sieciowego modelu DEA do pomiaru efektywności wydziałów Politechniki Warszawskiej

Abstrakt

W artykule podjęto temat efektywności publicznych szkół wyższych oraz zaprezentowano wstępne wyniki badania w zakresie efektywności dla 18 wydziałów Politechniki Warszawskiej przeprowadzonego w roku akademickim 2014/2015. W analizie za rezultaty przyjęto: liczbę absolwentów (działalność dydaktyczna), liczbę punktów za publikacje („teoretyczna” działalność naukowa) oraz liczbę projektów realizowanych przez wydziały („praktyczna” działalność naukowa). Po stronie nakładów uwzględniono liczbę nauczycieli akademickich. Do obliczenia efektywności wydziałów wykorzystano nieradialny model sieciowy SBM (network SBM) oraz klasyczny SBM.

Cytowania

Autorzy (2)

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 15 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
Publikacja w czasopiśmie
Opublikowano w:
Edukacja nr 3, wydanie 142, strony 83 - 93,
ISSN: 0239-6858
Rok wydania:
2017
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) https://doi.org/10.24131/3724.170306
Bibliografia: test
  1. Acemoglu, D. i Angrist, J. (2000). How large are the social returns to education? Evidence from com- pulsory schooling laws. NBER Macroeconomics Annual, 15, 9-59. otwiera się w nowej karcie
  2. Agasisti, T. i Pohl, C. (2012). Comparing German and Italian public universities: convergence or divergence in the higher education landscape? Managerial and Decision Economics, 33(2), 71-85. otwiera się w nowej karcie
  3. Banker, R. D., Charnes, A. i Cooper, W. W. (1984). Some models for estimating technical and scale inefficiencies in data envelopment analysis. Man- agement Science, 30, 1078-1092. otwiera się w nowej karcie
  4. Baran, J., Pietrzak, M. i Pietrzak, P. (2015). Efektyw- ność funkcjonowania publicznych szkół wyższych. Optimum. Studia Ekonomiczne,76(4), 169-185. otwiera się w nowej karcie
  5. Begg, D., Fischer, S. i Dornbusch, R. (2003). Mikroekono- mia. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  6. Brzezicki, Ł. i Wolszczak-Derlacz, J. (2015). Ocena efektywności działalności dydaktycznej pub- licznych szkół wyższych w Polsce wraz z analizą czynników ją determinujących. Acta Universitatis Nicolai Copernici, 46(1), 123-139. otwiera się w nowej karcie
  7. Carlton, D. W. i Perloff J. M. (2005). Modern indus- trial organization. Boston: Addison-Wesley.
  8. Charnes, A., Cooper, W. W. i Rhodes, E. (1978). Mea- suring the efficiency of decision making units. Euro- pean Journal of Operational Research, 6(2), 429-444. otwiera się w nowej karcie
  9. Chodakowska, E. (2015). An example of network dea - assessment of operating efficiency of universities. Metody Ilościowe w Badaniach Ekonomicznych, 16(1), 75-84.
  10. Cooper, W. W., Seiford, L. M. i Tone, K. (red.). (2007). Data envelopment analysis. a comprehensive text with models, applications. references and DEA- solver software. New York: Springer. otwiera się w nowej karcie
  11. Ćwiąkała-Małys, A. (2010). Pomiar efektywności procesu kształcenia w publicznym szkolnictwie akademickim. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  12. Färe, R. (1991) Measuring Farrell efficiency for a firm with intermediate inputs. Academia Economic Papers, 19(2), 329-340. otwiera się w nowej karcie
  13. Färe, R. i Grosskopf, S. (1996a) Intertemporal produc- tion frontiers with dynamic DEA. Boston: Kluwer. otwiera się w nowej karcie
  14. Färe, R. i Grosskopf, S. (1996b) Productivity and intermediate products: a frontier approach. Eco- nomics Letters, 50(1), 65-70. otwiera się w nowej karcie
  15. Färe, R. i Grosskopf, S. (2000) Network DEA. Socio- economic Planning Sciences, 34(1), 35-49. otwiera się w nowej karcie
  16. Farrell, M. J. (1957). The measurement of productive efficiency. Journal of the Royal Statistical Society. Series A (General), 120(3), 253-281. otwiera się w nowej karcie
  17. Flegg, A. T., Allen, D. O., Field, K. i Thurlow, T. W. (2004). Measuring the efficiency of British univer- sities: a multi-period data envelopment analysis. Education Economics, 12(3), 231-249. otwiera się w nowej karcie
  18. Główny Urząd Statystyczny (2015). Szkoły wyższe i ich finanse w 2014 roku. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  19. Główny Urząd Statystyczny (2016). Szkoły wyższe i ich finanse w 2015 roku. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.
  20. Kao, C. (2014), Network data envelopment analysis: a review. European Journal of Operational Research, 239(1), 1-16. otwiera się w nowej karcie
  21. Kozuń-Cieślak, G. (2011). Wykorzystanie metody DEA do oceny efektywności w usługach sektora publicznego. Wiadomości Statystyczne, 3, 14-42.
  22. Kozuń-Cieślak, G. (2013). Efektywność -roz- ważania nad istotą i typologią. Studia i prace -Kwartalnik Kolegium Ekonomiczno-Społecznego, 16(4), 13-42. otwiera się w nowej karcie
  23. Kulawik, J. (2010). Efektywność przedsiębiorstw wielkotowarowych w rolnictwie. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, 324(3), 39-67.
  24. Leja, K. (2000). Uniwersytet nie jest enklawą. Pobrano z https://forumakademickie.pl/fa-archi- wum/archiwum/2000/12/08.html
  25. Lochner, L. i Moretti, E. (2004). The effect of edu- cation on crime: evidence from prison inmates, arrests, and self-reports. American Economic Review, 94(1), 155-189. otwiera się w nowej karcie
  26. Mancebon, M-J. i Bandres, E. (1999). Efficiency eval- uation in secondary schools: the key role of model specification and of "ex post" analysis of results. Education Economics, 7(2), 131-152.
  27. McMahon, W. W. (2002). Education and develop- ment. Measuring the social benefits. Oxford: Oxford University Press.
  28. Mongiało, Z., Pasewicz, W. i Świtłyk, M. (2010). Efektywność kształcenia w publicznych uczelniach technicznych w latach 2001-2005. Folia Pomera- nae Universitatis Technologiae Stetinensis. Oecono- mica, 282(60), 85-102.
  29. Morawski, R. Z. (1999). Kryteria efektywności insty- tucji akademickich. W: J. Woźnicki (red.), Model zarządzania publiczną instytucją akademicką. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
  30. Nazarko, J., Komuda, M., Kuźmicz, K., Szubzda, E. i Urban, J. (2008). Metoda DEA w badaniu efektywności instytucji sektora publicznego na przykładzie szkół wyższych. Badania Operacyjne i Decyzje, 4, 89-105.
  31. Paliszkiewicz, J. O. (2010). Scenariusze i strategie roz- woju szkolnictwa wyższego w Polsce i za granicą. Analiza foresightów i dokumentów strategicz- nych. Pobrano z http://www.akademickiemazow- sze2030.pl/Data/File/54.pdf otwiera się w nowej karcie
  32. Pasewicz, W., Słabońska, T. i Świtłyk M. (2009).
  33. Ocena kształcenia w publicznych uczelniach rolni- czych w latach 2001-2005. Zagadnienia Ekonomiki Rolnej, 318(1), 57-72. otwiera się w nowej karcie
  34. Piasecka, A. (2013). Postrzeganie efektywności w szkołach wyższych w warunkach społeczeństwa informacyjnego. Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, 32, 259-269.
  35. Pietrzak, P. (2015). Wykorzystanie metody DEA do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wydziałów nauk przyrodniczych i rolniczych. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 17(5), 205-212. otwiera się w nowej karcie
  36. Pietrzak, M., Pietrzak, P. i Baran, J. (2016). Efficiency assessment of public higher education with the application of data envelopment analysis: the evidence from Poland. Online Journal of Applied Knowledge Management, 4(2), 59-73. otwiera się w nowej karcie
  37. Sprawozdanie Rektora z działalności Politechniki War- szawskiej w okresie: 1.09.2014-31.08.2015. (2015). otwiera się w nowej karcie
  38. Pobrano z https://www.bip.pw.edu.pl/Sprawozda- nia/Sprawozdania-Rektora Szuwarzyński, A. (2006). Metoda DEA pomiaru efektywności działalności dydaktycznej szkół wyż- szych. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 28(2), 78-88. otwiera się w nowej karcie
  39. Szuwarzyński, A. i Julkowski, B. (2014). Wykorzy- stanie wskaźników złożonych i metod niepara- metrycznych do oceny i poprawy efektywności funkcjonowania wyższych uczelni technicznych. Edukacja, 128(3), 54-74. otwiera się w nowej karcie
  40. Szymańska, E. (2010). Efektywność przedsiębiorstw -definiowanie i pomiar. Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G, 97(2), 152-164.
  41. Tone, K. (2001). A slack-based measure of efficiency in data envelopment analysis. European Journal of Operational Research, 130(3), 498-509. otwiera się w nowej karcie
  42. Tone, K. i Tsutsui M. (2009). Network DEA: a slacks- based measure approach. European Journal of Operational Research, 197, 243-252. otwiera się w nowej karcie
  43. Tsutsui, M. i Goto, M. (2009). A multi-division effi- ciency evaluation of U.S. electric power companies using a weighted slacks-based measure. Socio- -Economic Planning Sciences 43(3), 201-208. otwiera się w nowej karcie
  44. Wilkin, J. (2009). Ekonomiczno-finansowe uwa- runkowania rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce. W: Z. Morawski (red.), Polskie szkol- nictwo wyższe: stan, uwarunkowania i perspek- tywy. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  45. Wolszczak-Derlacz, J. i Parteka, A. (2010). Produk- tywność naukowa wyższych szkół publicznych w Polsce -bibliometryczna analiza porównawcza. Pobrano z http://www.ey.com/Publication/vwLU- Assets/Produktywnosc_naukowa.pdf/$FILE/ ATTVYNOZ.pdf Wolszczak-Derlacz, J. (2013). Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożenia publicznych szkół wyż- szych w Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Politech- niki Gdańskiej. otwiera się w nowej karcie
  46. Tekst złożony 20 stycznia 2017 r., zrecenzowany 5 kwietnia 2017 r., przyjęty do druku 24 maja 2017 r. Application of the network DEA method to measure the efficiency of faculties at the Warsaw University of Technology The paper discusses the efficiency of public higher education institutions and presents the results of efficiency research for 18 faculties of the Warsaw University of Technology in the 2014/2015 academic year. The outputs of the model included: the number of graduates (reflecting activity in teaching), the number of publication points (reflecting activity in "theoretical" scientific work) and the number of research projects (reflecting activity in "practical" scientific work). Inputs were measured by the number of academic staff. The analysis was conducted using the non-radial network SBM model and traditional SBM model. The results show that five faculties were efficient using the SBM model. In using the network SBM model, we found that four faculties were efficient in terms of teaching activities and one faculty was efficient in the activities of "theoretical" and "practical" scientific work. Keywords: higher education institutions; efficiency; DEA; network DEA. otwiera się w nowej karcie
Weryfikacja:
Brak weryfikacji

wyświetlono 29 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi