Abstrakt
Rozwój materiałów w oceanotechnice otwiera nowe możliwości w budowie jachtów. Artykuł porusza kwestie wplatania nowoczesnych lin typu HMPE (ang. high-modulus polyethylene) w konstrukcje takielunku jachtu, a dokładniej w część olinowania ruchomego. Dzięki specjalnej konstrukcji liny bez oplotu zbudowanej z 12 splotek utworzonej przez ich przeplatanie, możliwe jest konstruowanie drobnych elementów nośnych, takich jak miękkie oczka, zawiesia bezoczkowe i pojedyncze lub miękkie szekle zaledwie w kilka minut. Celem pracy jest sprawdzenie nośności poszczególnych technik plecenia w statycznej próbie rozciągania. Przebadano trzy grupy splotów, porównano ich wyniki pod względem wytrzymałościowym i statystycznym. Po analizie rezultatów wyznaczono najbardziej niezawodne techniki sporządzania węzłów i splotów na linie wyprodukowanej przez firmę Lancelin, model PURE DYNEEMA Racing Braid o średnicy 5 mm,
Cytowania
-
0
CrossRef
-
0
Web of Science
-
0
Scopus
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
- Wersja publikacji
- Accepted albo Published Version
- Licencja
- otwiera się w nowej karcie
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni
strony 63 - 76,
ISSN: 1730-1114 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2018
- Opis bibliograficzny:
- Radoń-Zajączkowska B., Kozak J., Kowalski J.: Wytrzymałość drobnych elementów olinowania ruchomego wykonanych z Dyneemy// Prace Wydziału Nawigacyjnego Akademii Morskiej w Gdyni. -., nr. 33 (2018), s.63-76
- DOI:
- Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.12716/1002.33.06
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 164 razy