Abstrakt
W referacie omówiono wpływ warunków pracy łożysk łopat kierownic turbin wodnych na trwałość stosowanych w nich materiałów bezsmarowych. Wykazano, że trwałość łożyska zależy nie tylko od jego odporności na zużycie ale także od warunków pracy, szczególnie od drogi tarcia jaką pokonuje w trakcie eksploatacji. Zużywanie łożysk czopów łopat kierownicy zachodzi podczas ruchów związanych z uruchamianiem i zatrzymywaniem maszyny, ruchów sterujących poziomem mocy oraz w wyniku drgań maszyny wywołanymi zjawiskami przepływowymi. Wyniki przeprowadzonych pomiarów wykazują, że głównym składnikiem całkowitej drogi tarcia w łożyskach kierownicy jest droga tarcia wywołana drganiami. W celu poprawnego określenia drogi tarcia należy wziąć pod uwagę właściwości sprężystości postaciowej materiału łożyskowego. Okazuje się bowiem, że sumaryczne przemieszczenie względne, obliczone na podstawie pomiarów względnych przemieszczeń czopa i panwi węzła łożyskowego, jest znacząco wyższe od rzeczywistej drogi tarcia wynikającej z rzeczywistych mikroprzemieszczeń względnych czopa w panwi łożyskowej.
Autorzy (3)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Opublikowano w:
-
TRIBOLOGIA
nr 33,
strony 143 - 156,
ISSN: 0208-7774 - Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2002
- Opis bibliograficzny:
- Dąbrowski L., Gawarkiewicz R., Wasilczuk M.: Wyznaczanie drogi tarcia w łożyskach łopat kierowniczych turbin wodnych// TRIBOLOGIA. -Vol. 33., nr. 1(181) (2002), s.143-156
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 138 razy