Abstrakt
Zarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym zostało przedstawione jako wielokryterialny problem optymalizacyjny, do rozwiązania którego został użyty model ogólny (job-shop) szeregowania zadań. W artykule przedstawiono sposób zastosowania trzech algorytmów metaheurystycznych: algorytmu genetycznego (Genetic Algorithm), algorytmu roju (Particle Swarm Optimization) i algorytmu mrówkowego (Ant Colony Optimization) do znalezienia optymalnego uszeregowania pociągów w przypadku zaistnienia zakłóceń ruchu. Optymalne uszeregowanie odpowiada ciągowi optymalnych decyzji z punktu widzenia zapewnienia biegu pociągów najbardziej zgodnego z pierwotnym rozkładem jazdy i przeciwdziałania propagacji opóźnień.
Autor (1)
Cytuj jako
Pełna treść
pełna treść publikacji nie jest dostępna w portalu
Słowa kluczowe
Informacje szczegółowe
- Kategoria:
- Publikacja w czasopiśmie
- Typ:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Język:
- polski
- Rok wydania:
- 2012
- Opis bibliograficzny:
- Palikowska K.: Zarządzanie opóźnieniami w ruchu kolejowym// Drogi.. -., nr. nr 11 (2012), s.53-61
- Weryfikacja:
- Politechnika Gdańska
wyświetlono 102 razy