Zasady efektuacji w działaniach początkujących przedsiębiorców - Publikacja - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Zasady efektuacji w działaniach początkujących przedsiębiorców

Abstrakt

Artykuł dotyczy efektuacyjnego, dynamicznego modelu przedsiębiorczości stanowiącego odpowiedź na wymagania zmiennego, niepewnego otoczenia biznesowego, w którym funkcjonują współcześni przedsiębiorcy. We wcześniejszych badaniach, obejmujących stosowanie pięciu zasad efektuacji w prowadzeniu firm, różni autorzy odnosili się głównie do dojrzałych przedsiębiorców, charakteryzujących się doświadczeniem w zakładaniu i prowadzeniu własnego biznesu. Niniejszy artykuł podejmuje natomiast wyzwanie identyfikacji zasad efektuacji w działalności początkujących przedsiębiorców, czyli osób, które są na etapie preprzedsiębiorczości lub zaledwie od kilku miesięcy zarządzają własną firmą. Zaprezentowano przegląd literatury, której autorzy omawiają kolejne zasady efektuacji i uzasadniają stosowanie modelu efektuacyjnego przez początkujących przedsiębiorców. Celem zrealizowanych badań ilościowych była ocena indeksu efektuacyjności (IE) w ich aktywności. Dodatkowo przeanalizowano zależności pomiędzy stosowaniem zasad efektuacji a efektywnością przedsięwzięć, mierzoną na poziomie osiąganych wyników (finansowych i pozafinansowych) oraz satysfakcji przedsiębiorców. Badania potwierdziły odwoływanie się do reguł efektuacji w badanej grupie oraz wskazały na ich znaczenie dla satysfakcji. Posłużyły też do opracowania rekomendacji dotyczących promocji modelu efektuacji w procesie edukacji przedsiębiorczej oraz wykorzystania jej zasad w motywowaniu przedsiębiorców na trudnym etapie inkubacji własnej firmy.

Cytowania

  • 0

    CrossRef

  • 0

    Web of Science

  • 0

    Scopus

Cytuj jako

Pełna treść

pobierz publikację
pobrano 32 razy
Wersja publikacji
Accepted albo Published Version
Licencja
Creative Commons: CC-BY-NC-ND otwiera się w nowej karcie

Słowa kluczowe

Informacje szczegółowe

Kategoria:
Publikacja w czasopiśmie
Typ:
artykuły w czasopismach
Opublikowano w:
e-mentor strony 47 - 54,
ISSN: 1731-6758
Język:
polski
Rok wydania:
2021
Opis bibliograficzny:
Krawczyk-Bryłka B., Stankiewicz K., Tomczak M., Ziemiański P.: Zasady efektuacji w działaniach początkujących przedsiębiorców// e-mentor -,iss. 1(88) (2021), s.47-54
DOI:
Cyfrowy identyfikator dokumentu elektronicznego (otwiera się w nowej karcie) 10.15219/em88.1502
Źródła finansowania:
Weryfikacja:
Politechnika Gdańska

wyświetlono 35 razy

Publikacje, które mogą cię zainteresować

Meta Tagi