Katedra Transportu Szynowego i Mostów
Strona domowa
https://mostwiedzy.pl/wilis/ktsim otwiera się w nowej karcieJednostki powiązane:
Obszary badawcze
Zespół
Marcin Abramski
dr hab. inż.Anna Banaś
dr inż.Mikołaj Binczyk
mgr inż.Marian Cichocki
dr inż.Zbigniew Cywiński
prof. dr hab. inż.Przemysław Kalitowski
dr inż.Maciej Malinowski
mgr inż.Tomasz Romaszkiewicz
dr inż.Roman Rutkowski
inż.Arkadiusz Sitarski
dr inż.Marek Szafrański
dr inż.Kazimierz Wysiatycki
prof. dr hab. inż.Opis
Działalność naukowa Zespołu Transportu Szynowego, kierowanego bezpośrednio przez prof. dr hab. inż. Eligiusza Mieloszyka, związana jest z diagnostyką nawierzchni szynowych, przepustowością infrastruktury kolejowej, zarządzaniem ryzykiem w transporcie oraz pomiarami satelitarnymi. Prace naukowe Zespołu Mostów dotyczą teorii projektowania, budowy i utrzymania obiektów mostowych oraz konstrukcji inżynierskich. Zespół realizuje prace bazujące na modelowaniu numerycznym i badaniach eksperymentalnych szczegółowych zagadnień konstrukcyjnych i całych obiektów mostowych. Głównym celem naszej działalności jest aplikowanie wiedzy teoretycznej do konkretnych problemów budowlanych.
W strukturze Katedry działa wydzielone akredytowane Laboratorium Badań Terenowych, kierowane bezpośrednio przez mgr inż. Macieja Malinowskiego. Zakres działalności akredytowanego Laboratorium Badań Terenowych KTSiM PG (AB 1614) obejmuje badania in situ obiektów mostowych pod próbnymi obciążeniami w zakresie przemieszczeń, odkształceń i przyspieszeń i innych parametrów związanych ze specyfiką pracy statycznej i dynamicznej konstrukcji.
Oferta zespołu transportu szynowego
- Opracowywanie planów eksploatacyjnych dla linii
kolejowych, stacji i bocznic, ruchu kolejowego na szlakach i stacjach. - Pomiary i badania nierówności w torach, układów
geometrycznych torów i rozjazdów, stanu elementów konstrukcji nawierzchni i infrastruktury, trwałości i żywotności nawierzchni itp. - Różnego rodzaju prace studialne i ekspertyzy.
- Projektowanie układów torowych, modernizacji układów
torowych stacji i technologii ich pracy, procesów technologicznych robót utrzymaniowych i napraw nawierzchni szynowych itp. - Inwentaryzacja infrastruktury oraz modelowanie
pracy jej elementów.
Uwaga. Oferta dotyczy wszelkiego rodzaju transportu szynowego (kolejowy, tramwajowy itp.).
Oferta zespołu mostów
- Badania eksperymentalne i monitoring.
- Kompleksowe obliczenia konstrukcji.
- Ekspertyzy, orzeczenia naukowo-techniczne
dotyczące aktualnego stanu, żywotności, nośności oraz warunków dalszej eksploatacji. - Projektowanie i weryfikacje doświadczalne
wybranych elementów konstrukcyjnych. - Nadzory naukowe, doradztwo techniczne,
konsulting techniczny w zakresie budownictwa lądowego, sprawdzanie i weryfikacja dokumentacji technicznych. - Pomiary dynamiczne, ocena szkodliwości drgań
na obiekty i ludzi. - Diagnostyka konstrukcji prowadzona w oparciu
o akredytowane laboratorium.
Tematyka badawcza
Oferta badawcza
- Diagnostyka obiektów mostowych i konstrukcji inżynierskich
- Metodyka badań numerycznych i eksperymentalnych obiektów mostowych
- Nowe technologie w budownictwie mostowym
- Projektowanie nowych oraz wzmacnianie i modernizacja istniejących obiektów mostowych
- Niekonwencjonalne metody zespolenia płyty betonowej i środnika stalowego w ustrojach belkowych
- Konstrukcje betonowe zbrojone materiałami kompozytowymi
- Słupy zespolone z rur stalowych wypełnianych betonem
- Wpływ nierówności nawierzchni obiektów drogowych na wartość dynamicznego oddziaływania ciężkich pojazdów
- stateczność toru bezstykowego,
- określanie wartości sił podłużnych w szynach toru bezstykowego,
- technologie robót w torze bezstykowym,
- systemy utrzymania nawierzchni kolejowej,
- organizacja procesów technologicznych robót nawierzchniowych,
- technologie napraw głównych nawierzchni,
- technologie bezdźwigowych metod wymiany rozjazdów,
- diagnostyka toru kolejowego,
- metody komputerowe w diagnostyce i utrzymaniu toru kolejowego,
- faliste zużycie szyn,
- boczne zużywanie się szyn w łukach i efektywność zastosowania smarownic,
- naprężenia własne w szynach kolejowych,
- trwałość eksploatacyjna szyn kolejowych,
- urządzenia diagnostyczne do oceny parametrów geometryczno-konstrukcyjnych rozjazdów oraz trwałości eksploatacyjnej iglic i krzyżownic,
- trwałość eksploatacyjna szyn i rozjazdów kolejowych zregenerowanych metodą napawania i szlifowania,
- podatność modernizacyjna linii kolejowych,
- kształtowanie optymalnych układów geometrycznych dróg kolejowych,
- krzywe przejściowe z nieliniowymi rampami przechyłkowymi,
- opracowanie podstaw wdrożeniowych stabilizacji osi torów na PKP,
- dwuwymiarowa regulacja osi toru kolejowego z uwzględnieniem jego sztywności,
- graniczne prędkości jazdy na łukach linii kolejowych,
- modelowanie układów geometrycznych toru (z zastosowaniem równań różniczkowych i metody
- zintegrowany cykliczny rozkład jazdy pociągów,
- organizacja kolejowych przewozów pasażerskich w skali regionów,
- ocena oferty przewoźników publicznych.
Oferta Usługowa
- projekty i realizacja obciążeń próbnych,
- badania eksperymentalne i monitoring,
- kompleksowe obliczenia konstrukcji,
- ekspertyzy, orzeczenia naukowo-techniczne dotyczące aktualnego stanu, żywotności, nośności oraz warunków dalszej eksploatacji,
- projektowanie i weryfikacje doświadczalna wybranych elementów konstrukcyjnych,
- pomiary dynamiczne, ocena szkodliwości drgań na obiekty i ludzi,
- diagnostyka konstrukcji,
- projekty remontów, napraw, modernizacji, projekty nowych obiektów mostowych i konstrukcji inżynierskich,
- nadzory naukowe i techniczne realizowanych inwestycji budowlanych,
- doradztwo techniczne, konsulting techniczny w zakresie budownictwa lądowego, sprawdzanie i weryfikacja dokumentacji technicznych.
- Oferta Zespołu Transportu Szynowego:
- Pomiary i badania:
- Prace studialne:
- Ekspertyzy:
- Projektowanie:
- Inne:
Weryfikacja
wyświetlono 2842 razy