Katedra Algorytmów i Modelowania Systemów - Jednostki Administracyjne - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Katedra Algorytmów i Modelowania Systemów

Filtry

wszystkich: 513

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

Rok 2011
  • Cztery algorytmy które wstrząsnęły światem. Część I: Wprowadzenie
    Publikacja

    - Rok 2011

    Artykuł przeglądowy jest pierwszym fragmentem 3-częściowego szkicu popularnonaukowego poświęconego najważniejszym osiągnięciom w dziedzinie algorytmiki. Wprowadzono w nim w arkana złożoności obliczeniowej i sztuki programowania komputerów.

  • Cztery algorytmy które wstrząsnęły światem. Część II: Od czasu wykładniczego do wielomianowego
    Publikacja

    - Rok 2011

    Drugi odcinek cyklu poświęcono problemowi programowania liniowego, który wywarł ogromny wpływ na życie milionów ludzi oraz badaniu liczb pierwszych, a więc problemowi ściśle związanemu z bezpieczeństwem naszych pieniędzy zdeponowanych w bankach.

  • Cztery algorytmy które wstrząsnęły światem. Część III: Sprzęt czy oprogramowanie
    Publikacja

    - Rok 2011

    W trzecim odcinku cyklu poruszono problem przyjaznego rysowania grafów oraz zaprezentowano algorytmy dla szybkiego mnożenia macierzy, a więc problemu, który pojawia się w każdej nauce inżynieryjnej. Rozważania ogólne zamknięto ilustracją postępu, jaki dokonał się w zakresie sprzętu liczącego i oprogramowania.

  • Ewolucja chemotaksji organizmów jednokomórkowych w dwuwymiarowym środowisku

    Opracowany przez nas model środowiska oparty jest na fizyce dyfuzji płynów i umożliwia symulację dyfuzji morfogenów. Sztuczne organizmy w tym środowisku wykazują chemotaksję: poruszają się reagując na zmianę stężenia substancji chemicznych. Organizm sterowany jest za pomocą sieci genowej kodowanej w liniowym genomie. Organizmy rozmnażają się przez podział. Przeprowadziliśmy szereg doświadczeń pozwalających na obserwację zachowania...

  • GreedyMAX-type Algorithms for the Maximum Independent Set Problem
    Publikacja

    A maximum independent set problem for a simple graph G = (V,E) is to find the largest subset of pairwise nonadjacent vertices. The problem is known to be NP-hard and it is also hard to approximate. Within this article we introduce a non-negative integer valued functionp defined on the vertex set V(G) and called a potential function of agraph G, while P(G) = max{vinV(G)| p(v)} is called a potential of G. For any graph P(G) <= D(G),...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Hat problem on odd cycles

    The topic is the hat problem in which each of n players is randomly fitted with a blue or red hat. Then everybody can try to guess simultaneously his own hat color by looking at the hat colors of the other players. The team wins if at least one player guesses his hat color correctly, and no one guesses his hat color wrong; otherwise the team loses. The aim is to maximize the probability of a win. In this version every player can...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • How to meet when you forget: log-space rendezvous in arbitrary graphs
    Publikacja

    - DISTRIBUTED COMPUTING - Rok 2011

    Two identical (anonymous) mobile agents start from arbitrary nodes in an a priori unknown graph and move synchronously from node to node with the goal of meeting. This rendezvous problem has been thoroughly studied, both for anonymous and for labeled agents, along with another basic task, that of exploring graphs by mobile agents. The rendezvous problem is known to be not easier than graph exploration. A well-known recent result...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Jak szybko gasić pożar, czyli przypadek szeregowania zadań czasowozależnych

    artykuł poświęcony jest planowaniu pracy brygad strażackich walczących z pożarami lasu. model matematyczny, który tutaj zastosowano to szeregowanie zadań uwarunkowanych czasowo. przedyskutowano złożoność problemu w przypadku zastosowania dwóch kryteriów optymalizacji: długości harmonogramu i średniego czasu przepływu. pokazano, że w ogólności nie istnieją uszeregowania idealne, zapewniające minimalizację obu kryteriów jednocześnie

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Labyrynths generators, their properties and practical application in computer games

    this paper presents three basic algorithms for generation of mazes, and many of their modifications and examples showing their practical application in creating random structures that resembles those from the real world. the paper highlights the difference in the labyrinths classes generated by listed algorithms and describes a specific and highly likely to occur shapes that occur in generated mazes. particular attention was paid...

  • Matching Split Distance for Unrooted Binary Phylogenetic Trees

    Rekonstrukcja drzew ewolucji jest jednym z głównych celów w bioinformatyce. Drzewa filogenetyczne reprezentuje historię ewolucji i związki pokrewieństwa między różnymi gatunkami. W pracy proponujemy nową ogólną metodę określania odległości między nieukorzenionymi drzewami filogenetycznymi, szczególnie użyteczną dla dużych zbiorów gatunków. Następnie podajemy szczegółowe własności jednej metryki określonej przy użyciu tej metody...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Million dollar algorithn?
    Publikacja

    - Rok 2011

    Artykuł w sposób popularnonaukowy porusza następujące problemy:- 2300 lat algorytmiki- 7 problemów milenijnych- rodzaje problemów pod kątem złożoności obliczeniowej- planowanie optymalne- banki i grafy- czy P=NP?

  • Modeling and analysis of the effectiveness of the guard systemswith dynamic graphs
    Publikacja

    - Rok 2011

    In the following paper it will be presented a new model for analysis (in polynomial time) of the effectiveness of the guard systems. Therewill be presented its practical applications in problems such as searching for the weakest points of the system, planning guards' paths or cameras deployment, switching image from multiple cameras on several monitors, or interception of the intruder. This model is based on describing the guarded...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Ocena poprawności działania algorytmu proof-number search na strukturze digrafu acyklicznego

    Algorytm proof-number search jest znanym algorytmem służącym do rozwiązywania gier logicznych. Rozwiązanie gry jest jednoznaczne ze znalezieniem optymalnej strategii i pozwala przeprowadzić rozgrywkę w sposób pozwalający na osiągnięcie najlepszego możliwego wyniku. Jedną z największych wad tego algorytmu, naturalnie pracującego na strukturze drzewa, jest wielokrotne rozwijanie identycznych poddrzew gry co prowadzi do nadmiarowego...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • On trees with double domination number equal to total domination number plus one
    Publikacja

    A total dominating set of a graph G is a set D of vertices of G such that every vertex of G has a neighbor in D. A vertex of a graph is said to dominate itself and all of its neighbors. A double dominating set of a graph G is a set D of vertices of G such that every vertex of G is dominated by at least two vertices of D. The total (double, respectively) domination number of a graph G is the minimum cardinality of a total (double,...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • Parity vertex colouring of graphs
    Publikacja

    - Discussiones Mathematicae Graph Theory - Rok 2011

    A parity path in a vertex colouring of a graph is a path along which each colour is used an even number of times. Let Xp(G) be the least number of colours in a proper vertex colouring of G having no parity path. It is proved that for any graph G we have the following tight bounds X(G) <= Xp(G) <=|V(G)|− a(G)+1, where X(G) and a(G) are the chromatic number and the independence number of G, respectively. The bounds are improved for...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Phutball is PSPACE-hard

    W pracy dowodzimy, że gra ''Phutball'' (Philosopher's Football) jest PSPACE-trudna.

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Polyhedral Ramsey Numbers

    Given two polygons or polyhedrons P1 and P2, we can transform these figures to graphs G1 and G2, respectively. The polyhedral Ramsey number Rp(G1,G2) is the smallest integer n such that every graph, which represents polyhedron on n vertices either contains a copy of G1 or its complement contains a copy of G2. Using a computer search together with some theoretical results we have established some polyhedral Ramsey numbers, for example...

  • Polynomial triset metric for unrooted phylogenetic trees

    the following paper presents a polynomial triset metric for unrooted phylogenetic trees (based on weighted bipartite graphs and the method of determining a minimum edge cover) and its basic characteristics. also a list of further directions of research and examples of the wider use of this metric is presented.

  • Preface
    Publikacja

    - Discussiones Mathematicae Graph Theory - Rok 2011

    This special issue of Discussiones Mathematice Graph Theory (DMGT) is dedicated to selected papers presented at the 13th Workshop on Graph Theory: Colourings, Independence and Domination (CID) held on 18-23 September 2009 in Szklarska Poręba, Poland. It continues a series of international workshops: 1993-1997 in Lubiatów, 1998-2001 in Gronów, and 2003-2007 in Karpacz. The meeting was organized by the Faculty of Mathematics, Computer...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Shannon Capacity and Ramsey Numbers
    Publikacja

    - Rok 2011

    Ramsey-type theorems are strongly related to some results from information theory. In this paper we present these relations.

  • Synchronous black hole search in directed graphs
    Publikacja

    - THEORETICAL COMPUTER SCIENCE - Rok 2011

    The paper considers a team of robots which has to explore a graph G, where some nodes can be harmful. Robots are initially located at the so-called home base node. The dangerous nodes are the so-called black hole nodes, and once a robot enters in one of them, it is destroyed. The goal is to find a strategy in order to explore G in such a way that minimum number of robots is wasted. The exploration ends if there is at least one...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • Szeregowanie zadań uwarunkowanych czasowo
    Publikacja

    - Rok 2011

    w pracy przedstawiono wyniki badań nad problemami szeregowania zadań uwarunkowanych czasowo. dla problemu 1|pi=a+bisi|σci przedstawiono nowe heurystyki, przypadek wielomianowy oraz w pełni wielomianowy schemat. wprowadzono koncepcję eliminacji zdominowanych fragmentów harmonogramu, oraz pokazano jak wykorzysta¢ ją do konstrukcji algorytmu dokładnego dla tego problemu, a także jak przy jej pomocy przyspieszy¢ inne algorytmy. następnie...

  • The complexity of node blocking for dags

    Rozważamy następującą grę (pomiędzy dwoma graczami) kombinatoryczną o nazwie ''node blocking''. Dany jest graf skierowany. Każdy wierzchołek może być zajęty przez co najwyżej jeden token. Wyróżniamy dwa kolory tokenów, biały i czarny, każdy gracz może przemieszczać tylko własne tokeny. Gracze wykonują ruchy naprzemiennie. Ruch polega na wyborze dowolnego tokena własnego koloru i przesunięciu go na dowolnego niezajętego przez inny...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

  • The hat problem on a union of disjoint graphs

    The topic is the hat problem in which each of n players is randomly fitted with a blue or red hat. Then everybody can try to guess simultaneously his own hat color by looking at the hat colors of the other players. The team wins if at least one player guesses his hat color correctly, and no one guesses his hat color wrong; otherwise the team loses. The aim is to maximize the probability of winning. In this version every player...

    Pełny tekst do pobrania w portalu

  • The hat problem on cycles on at least nine vertices
    Publikacja

    The topic is the hat problem in which each of n players is randomly fitted with a blue or red hat. Then everybody can try to guess simultaneously his own hat color by looking at the hat colors of the other players. The team wins if at least one player guesses his hat color correctly, and no one guesses his hat color wrong; otherwise the team loses. The aim is to maximize the probability of winning. In this version every player...

    Pełny tekst do pobrania w serwisie zewnętrznym

Rok 2010