Publikacje
Filtry
wszystkich: 170
Katalog Publikacji
-
Podstawy projektowania interfejsów użytkownika
PublikacjaDobry interfejs użytkownika to podstawa sukcesu każdej aplikacji! Poznaj różne sposoby komunikowania się użytkownika z komputerem. Dowiedz się, co w kwestii interfejsu użytkownika oferują współczesne urządzenia i programy Naucz się projektować efektowne i proste w obsłudze interfejsy użytkownika. Interfejs użytkownika to wizytówka każdej aplikacji komputerowej i strony WWW, a także brama zapewniająca dostęp do ich funkcji. Nawet...
-
Współczesne wyzwania bezpieczeństwa narodowego – Zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni, rzeczywistość wirtualna
PublikacjaPrzedmiotem niniejszej monografii są zgodnie z tytułem: zarządzanie kryzysowe, wojna informacyjna w cyberprzestrzeni i rzeczywistość wirtualna. Monografia ma charakter interdyscyplinarny i została poświęcona wybranym aspektom bezpieczeństwa narodowego. Jej celem jest ukazanie współczesnych wyzwań, które obecnie stawia bezpieczeństwu narodowemu dynamicznie zmieniający się świat. Szczególnie ważnym czynnikiem umożliwiającym zapewnienie...
-
Urban Prototyping in CAVE Cooperation Between the Academy of Fine Arts in Gdansk and the Gdansk University of Technology
PublikacjaThe paper describes results of cooperation between the Passive Architecture Laboratory at the Academy of Fine Arts in Gdańsk and the Immersive 3D Visualization Lab at the Gdańsk University of Technology. The authors as the design supervisors (respectively for a team of architects and a team of IT specialists) present advantages and disadvantages of urban design with use of virtual reality.
-
Using Different Information Channels for Affect-Aware Video Games - A Case Study
PublikacjaThis paper presents the problem of creating affect-aware video games that use different information channels, such as image, video, physiological signals, input devices, and player’s behaviour, for emotion recognition. Presented case studies of three affect-aware games show certain conditions and limitations for using specific signals to recognize emotions and lead to interesting conclusions.
-
Programowanie strukturalne
PublikacjaCelem niniejszej książki jest przedstawienie wybranych metod programowania strukturalnego, tzn. takich, które prowadzą do poprawnej struktury, poprawy jakości oprogramowania oraz zwiększenia efektywności programistów. Może ona służyć jako podręcznik akademicki wykorzystywany na podstawowych kursach inżynierii oprogramowania. Zainteresuje również wszystkich tych, którzy zajmują się programowaniem amatorskim i chcą poszerzyć swoją...
-
Zastosowanie algorytmu MSA (Multiple Similar Areas) do wyznaczania map głębi w wielowidokowych systemach widzenia komputerowego
PublikacjaArtykuł podejmuje temat pozyskiwania map głębi (ang. depth map) na podstawie zdjęć z wielu kamer w wyniku widzenia stereoskopowego. Mapa głębi zawierająca odległości od obiektów będących w zasięgu widzenia kamer pozyskana może zostać na podstawie zdjęć z co najmniej dwóch kamer pełniących funkcję kamery stereoskopowej. W mapach głębi pozyskanych w ten sposób występują jednak błędy. Artykuł dotyczy metod redukcji błędów dzięki zwiększeniu...
-
A new library for construction of automata
PublikacjaWe present a new library of functions that construct minimal, acyclic, deterministic, finite-state automata in the same format as the author's fsa package, and also accepted by the author's fadd library of functions that use finite-state automata as dictionaries in natural language processing.
-
Evaluation of affective intervention process in development of affect-aware educational video games
PublikacjaIn this paper initial experiences are presented on implementing specific methodology of affective intervention design (AFFINT) for development of affect-aware educational video games. In the described experiment, 10 student teams are to develop affect-aware educational video games using AFFINT to formalize the whole process. Although all projects are still in progress, first observations and conclusions may already be presented.
-
Behaviometrics of Digital Games for Children with Autism Spectrum Disorder
PublikacjaTe paper reports current stage of the project Automated Terapy Monitoring for Children with Developmental Disorders of Autism Spectrum (AUTMON), that aims at development of methods and tools to allow for the automatic evaluation of the therapy progress among children with autism. Finding objective measures suitable for evaluating therapy progress would let create a system supporting those who diagnose autism and the therapists...
-
Modelowanie i symulacja ruchu pojazdu zabytkowego podczas hamowania
PublikacjaOpracowano model samochodu zabytkowego z wykorzystaniem metody masa-sprężyna, służącego do symulacji procesu hamowania pojazdu zabytkowego z możliwością pomiaru drogi hamowania. Konfiguracja sieci połączeń między punktami mas elementów zawieszenia oraz opony okazuje się mieć bardzo duży wpływ na zachowanie symulowanego samochodu podczas hamowania. Poprawność symulacji sprawdzono porównując wyniki uzyskane z symulacji oraz z pomiarów...
-
Wyposażenie i zastosowania Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaArtykuł przedstawia Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej powstałe niedawno przy Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej i możliwości jego wykorzystania w różnych dziedzinach ludzkiej aktywności.
-
Applications of Immersive 3D Visualization Lab
PublikacjaThe paper presents Immersive 3D Visualization Lab (at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology in Poland) and its applications prepared after its launch in December 2014. The main device of the lab is a virtual reality cubic cave with six screen-walls, where a person can navigate in virtual space using different controllers. The most sophisticated controller is a freely rotating...
-
Pomiar jakości procesu automatycznego rozpoznawania maszynopisów
PublikacjaAutomatyczne rozpoznawanie maszynopisów jest celem międzynarodowego projektu Memorial. Artykuł ten podejmuje temat pomiaru jakości takiego rozpoznawania. Zidentyfikowano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz omówiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.
-
Projektowanie interfejsu użytkownika dla programów dedykowanych
PublikacjaW referacie omawia się projektowanie interfejsu dla specjalistycznych programów. Przedstawiono koncepcję inteligentnego interfejsu i zasady, które powinien realizować. Zwrócono uwagę na sposób wykorzystywania ekranu i prezentacji informacji.
-
Sequential classification.
PublikacjaOpisano uogólniony algorytm konstrukcji klasyfikatora sekwencyjnego. Uogólnienie polega na tym, że zbiór klas dzielimy na dwie grupy zamiast oddzielania po jednej klasie w każdym kroku uczenia klasyfikatora. Eksperymenty potwierdzały lepsze własności klasyfikatora.
-
Tracing of dynamic objects in distributed interactive simulation systems
PublikacjaDistributed interactive simulation systems require integration of several areas of computer science and applied mathematics to enable each individual simulation object to visualize effectively dynamic states of other objects. Objects are unpredictable,i.e., controlled by their local operators, and are remote, i.e., must rely on some transmission media to visualize dynamic scene from their local perspectives. The paper...
-
Versatile pattern recognition system based on Fisher criterion
PublikacjaZaprezentowano system rozpoznawania obrazów w postaci bitmap. Zaimplementowany algorytm ekstrakcji cech jest uniwersalny i może być używany do różnych obrazów. Cały system bazuje na kryterium Fishera.
-
Weighted sequential classifier
PublikacjaZaproponowano wieloklasowe ważone kryterium Fishera i uzasadniono potrzebę jego wprowadzenia. Na bazie tego kryterium skonstruowano sekwencyjny algorytm uczenia klasyfikatora. Przedstawiono wyniki eksperymentów.
-
Comparison of construction algorithms for minimal, acyclic, deterministicfinite state automata from sets of strings.
PublikacjaArtykuł porównuje różne metody tworzenia minimalnych, acyklicznych, deterministycznych automatów skończonych ze zbiorów słów. Wdrożone i porównane zostały metody przyrostowe, prawie przyrostowe i nieprzyrostowe.
-
Definition gleichartiger Dokumententypen zur Verbesserung der Erkennbarkeit und ihre XML-Beschreibung
PublikacjaPrzedstawiono krokowe podejście do projektowania interaktywnych, elektronicznych dokumentów z ich analogowej postaci. Postać analogowa rozumiana jest jako typowa kartka papieru, natomiast jako interaktywny, elektroniczny dokument rozumiemy dokument zdefiniowany w formacie XML przystępnym do przetwarzania przez dowolną przeglądarkę internetową. Wprowadza się pojęcie - cyklu życia dokumentu cyfrowego - składającego się z faz zawierających...
-
Quality evaluation of computer aided information retrieval from machine typed paper documents
PublikacjaCelem międzynarodowego projektu memorial jest wspomagane komputerowo rozpoznawanie maszynopisów. Referat prezentuje zagadnienie pomiaru jakości takiego procesu. Wskazano w nim potencjalne miejsca pojawiania się błędów oraz przedstawiono i sklasyfikowano odpowiednie miary.
-
Komponenty strony internetowej. Zastosowanie Komputerów w Nauce i Technice
PublikacjaArtykuł dotyczy technologii budowania stron, a także całych serwisów internetowych. Opisano różnorodność komponentów, jakie wchodzą w skład strony internetowej. Poruszono kwestie różnorodności technologicznej komponentów.Aplikacje internetowe podzielono na trzy rodzaje w zależności od typu komponentów, jakie zawierają. Szczegółowo omówiono model dla najprostszego typu stron internetowych i ich komponenty. Pokazano także...
-
Nowoczesne technologie dla systemów zdalnej edukacji. Zastosowanie Komputerów w Nauce i Technice.XIII cykl seminariów zorganizowanych przez PTETiS, Oddział Gdańsk.
PublikacjaInternet w przyszłości może stać się podstawowym źródłem materiałów do nauczania w szkolnictwie. Problemami w tej dziedzinie są sposoby tworzenia i przechowywania danych oraz metody poszukiwania materiałów na ściśle określony temat. Obecnie istnieją międzynarodowe standardy do tworzenia materiałów edukacyjnych, które zostaną opisane w niniejszym artykule. W publikacji zostanie również przedstawiona całościowa koncepcja...
-
Polityka bezpieczeństwa sieci korporacyjnej w reorganizacji procesów gospodarczych i tworzenia zintegrowanych systemów informacyjnych.
PublikacjaW artykule przedstawione zostały techniki zabezpieczeń stosowane przy ochronie systemu informacyjnego. Dokonano analizy najpopularniejszych metod ochrony informacji stosowanych w sieciach korporacyjnych. Celem pracy jest podkreślenie konieczności stosowania przemyślanej koncepcji zabezpieczania informacji w przedsiębiorstwach formułowanej i wdrażanej jako polityka bezpieczeństwa.
-
Computer analysis of multiple-choice examination documents
PublikacjaOpisany system AATE wyposażony jest w edytor testów, za pomocą którego egzaminator przygotowuje test egzaminacyjny. Utworzony test ze swoimi parametrami jest pamiętany w bazie danych i następnie może być wydrukowany. Po przeprowadzeniu egzaminu wypełnione formularze za pomocą skanera z podajnikiem wprowadza się do komputera. W komputerze system analizuje formularze i odczytane odpowiedzi porównuje się z wzorcami przechowywanymi...
-
Finite-state lexical tools
PublikacjaArtykuł przedstawia trzy pakiety oprogramowania zawierające narzędzia poziomu leksykalnego wykorzystujące automaty skończone: dwa zbiory samodzielnych programów i skryptów pomocniczych - jeden używający prostych automatów skończonych, drugi używający automatów Mealy`ego oraz bibliotekę funkcji. Wszystkie przedstawione pakiety posiadają podobne funkcje. Zamiast opisywać poszczególne pakiety, opis skupiony jest na dostarczanych przez...
-
Finite automata for compact representation of tuple dictionaries.
PublikacjaOpisane zostaje uogólnienie struktury danych - słownika, zwane słownikiem n-tek. Słownik n-tek przedstawia odwzorowanie n-tek łańcuchów znaków na pewne wartości. Motywacją dla powstania tej struktury danych są praktyczne zastosowania w przetwarzaniu języka i mowy, w których obszerne słowniki n-tek używane są do przedstawiania modeli języka. Przedstawiona zostaje technika oszczędnej reprezentacji słowników n-tek. Ta technika...
-
Wsparcie rzeczywistości wirtualnej dla projektów realizowanych w ASP w Gdańsku / Virtual reality support for the projects carried out in the AFA in Gdańsk
PublikacjaLaboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jest unikatowym w skali kraju miejscem, gdzie w grupie kilku osób można wspólnie eksplorować świat iluzji. Na takie doświadczenie pozwalają znajdujące się tam jaskinie rzeczywistości wirtualnej (ang. Cave Automatic Virtual Environment, CAVE) umożliwiające uczestnikom eksperymentu wniknięcie w środowisko zarówno kreowane komputerowo, jak i stanowiące cyfrową kopię realnego...
-
Rozbudowa podsystemu rzeczywistości wirtualnej wspierającego system rekomendacyjny do sprzedaży ofert turystycznych w środowisku e-commerce
PublikacjaRaport ten został napisany przez pracowników Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej skupionych przy Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) oraz przez grupę psychologów związanych z Uniwersytetem SWPS na potrzeby wspólnego wniosku projektowego zainicjowanego przez firmę VirtuAi Sp. z o.o.
-
3D Model Preparing Patterns for Interactive Urban Visualization - Guidelines for Graphic Designers Preparing 3D Models for Virtual Reality Applications
PublikacjaWhile working on architectural visualizations, the software developer often has to work with graphic designers who create models in a different environment what can cause many complications. For this reason, it is very important to have some guidelines which can protect both the developer and the designer from commixing mistakes. The paper presents a list of such guidelines based on the authors’ experience. The reader can treat...
-
Automatyczna konwersja ręcznie tworzonych rysunków technicznych na postać elektroniczną
PublikacjaW pracy przedstawiono ogólne spojrzenie na problem automatycznego przetwarzania dokumentów cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem rysunków technicznych. Podano klasyfikację dokumentów technicznych oraz poszczególne etapy i poziomy ich przetwarzania na postać elektroniczną. Przedstawiono również różne podejścia do problemu konwersji oraz klasyfikację metod wykorzystywanych przy rozpoznawaniu elementów rysunków technicznych. Na...
-
Determining coinsistent states of distributed objects paricipating in a remote method call
PublikacjaPrzedstawiono metodę testowania obiektów w systemie rozprzoszonym z wykorzystaniem replikacji stanu obiektów. W szczególności zaproponowano technikę zegarów haszujących do identyfikacji zdarzeń w systemach zawierających nieznaną a'priori liczbą obiektów oraz E-drzewo do identyfikacji stanu tych obiektów.
-
Erosion of privacy in computer vision systems
PublikacjaW pracy przedstawiono problemy, które mogą wystąpić, gdy technologia komputerowego wzroku zostanie zaimplementowana w urządzeniach wykorzystywanych w codziennym życiu. Przeprowadzono także dyskusję socjologicznych konsekwencji stosowania biometrii, automatycznego śledzenia ruchu i interpretacji obrazu. Omówiono też problemy wynikające z połączenia komputerowego wzroku z możliwościami oferowanymi przez Internet.
-
Podstawy cyfrowego przetwarzania obrazów. Problemy współczesnej nauki. Teoria i zastosowania. Informatyka.
PublikacjaNiniejsza książka prezentuje podstawy cyfrowego przetwarzania obrazów. Składa się z siedmiu rozdziałów, w których omawia się operacje na pikselach obrazu, histogramy, progowanie obrazów, filtry liniowe i nieliniowe, metody szkieletyzacji, wybrane operacje morfologiczne, transformację Houga, wyznaczanie cech geometrycznych obrazu.
-
Application of discriminant analysis to feature extraction.
PublikacjaPierwotnie uzyskiwane wektory cech są wysokowymiarowe. Redukcja wymiarowości jest często osiągana poprzez transformacje przestrzeni cech. Niniejsza praca prezentuje uogólnione kryterium Fishera i jego podstawowe własności, dyskutowana jest także możliwość wyprowadzania i oceny heurystycznych metod ekstrakcji cech. Przedstawiono również nowy sekwencyjny algorytm selekcji cech dyskryminacyjnych.
-
Wykorzystanie technologii cienkiego klienta w systemie informacyjnym GDASKON
PublikacjaReferat ten przedstawia propozycję adaptacji technologii cienkiego klienta do potrzeb systemu GDASKON. Propozycja ta obejmuje dwie platformy: prostszą odpowiadającą telefonom komórkowym oraz bardziej złożoną dotyczącą palmtopów. W przypadku pierwszej z platform założono, iż na wyświetlaczu telefonu komórkowego prezentowana jest jedynie informacja tekstowa, co wymusza odrzucenie generowanej przez system GDASKON informacji graficznej...
-
Digital document life cycle development
PublikacjaPrzedstawiono model DDLC wytwarzania interaktywnych dokumentów cyfrowych z ich pierwowzorów papierowych. Model DDLC opracowany w ramach 5 PR UE IST-2002-33441 MEMORIAL wyróżnia 6 faz i odpowiednie grupy funkcjonalności narzędzi do ich realizacji. Cykl wytwarzanie realizuje politykę całkowitej kontroli jakości, wykorzystującej specjalnie opracowaną metodę Visual GQM.
-
Zdalne monitorowanie stanu obiektów w systemach interaktywnej symulacji rozproszonej.
PublikacjaW artykule omówiony został model zarządzania informacją o stanie obiektów w systemie symulacji rozproszonej czasu rzeczywistego. Przedstawiona została nowa metoda filtracji komunikatów wymienianych przez obiekty symulacji w systemie, tworzącym scenę dynamiczną. Proponowana metoda uwzględnia takie pojęcia jak ''kontekst'' zdarzenia, ''jakość wizualizacji'' po stronie obserwatora, ''zobowiązań'' obiektów dotyczących ich przyszłego...
-
Semi- incremental construction of minimal cyclic finite state automata usingcontinuation classes.
PublikacjaMinimalne automaty skończone są często wybierane do przedstawiania słowników morfologicznych języka naturalnego. Wśród ich zalet znajdują się duża szybkość rozpoznawania i małe wymagania pamięciowe. Tłumaczenie opisów morfologicznych opartych o klasy kontynuacji na minimalne, cykliczne automaty skończone jest tradycyjnie dokonywane w kilku fazach, zawierających tworzenie automatu niedeterministycznego z przejściami etykietowanymi...
-
Projekt IST-2001-33441-MEMORIAL: zestaw narzędziowy do tworzenia dokumentów cyfrowych z zapisów osobowych
PublikacjaKonsorcjum projektu MEMORIAL zakłada osiągnięcie w 2,5 roku czterech podstawowych celów: opracowania nowych metod i narzędzi do przetwarzania i rozpoznawania dokumentów papierowych wypełnianych na maszynie, opracowanie narzędzi do interaktywnej manipulacji i oceny jakości dokumentu cyfrowego w różnych fazach jego cyklu życia, określenie prawnych, społecznych, etycznych i politycznych uwarunkowań tworzenia bibliotek cyfrowych zawierających...
-
Overcoming Phobias: Harnessing the Power of Immersive Virtual Reality Therapy
PublikacjaThe goal of the chapter was to review the different therapeutic techniques used in the treatment of various forms of phobias, with particular emphasis on virtual reality treatment. We define different types of phobias, including social ones. We also describe treatment techniques – adopted from behavioral therapy – which have been developed to aid the treatment of phobias. Particular emphasis has been placed on the flooding, implosive...
-
Tam gdzie fikcja spotyka się z rzeczywistością
PublikacjaNa tyłach budynku A Wydziału Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki (tego z zerami i jedynkami na elewacji) mieści się laboratorium odmienne wyglądem od innych laboratoriów politechnicznych. Zajmuje ono sięgającą czwartego piętra czarną sześcienną kostkę dobudowaną 10 lat temu w bezpośrednim sąsiedztwie audytorium, któremu od dwóch lat patronuje doc. Marianna Sankiewicz, przysiadłszy na ławeczce przed jego wejściem. Wydaje...
-
Virtual reality as a tool for development and simulation. Research projects and experience of the Gdańsk University of Technology
PublikacjaBy supporting the human imagination, virtual reality technology can be applied in almost every human activity. This is evidenced by the cooperation of the Immersive 3D Visualization Lab with specialists representing such different professions from architects and artists, astronomers and chemists, through historians and museologists, criminologists and military educators, mechanical and ship engineers, up to physicians and psychologists....
-
The Usage of the BP-Layers Stereo Matching Algorithm with the EBCA Camera Set
PublikacjaThis paper is concerned with applying a stereo matching algorithm called BP-Layers to a set of many cameras. BP Layers is designed for obtaining disparity maps from stereo cameras. The algorithm takes advantage of convolutional natural networks. This paper presents using this algorithm with a set called Equal Baseline Camera Array. This set consists of up to five cameras with one central camera and other ones aground it. Such a...
-
Innovative Solutions for Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaThe paper presents results of the work concerning the technical specification of Immersive 3D Visualization Laboratory to be opened in late summer 2014 at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology in Poland. The person immersed in VR space will be placed in a transparent sphere with a diameter of over 10 feet, supported on rollers and equipped with a motion tracking system....
-
Wspomaganie leczenia fobii za pomocą zanurzenia w rzeczywistość wirtualną
PublikacjaReferat prezentuje system wspomagający leczenie fobii metodą wygaszania reakcji na bodźce poprzez zanurzenie osiągane z wykorzystaniem urządzeń rzeczywistości wirtualnej, takich jak oddawana właśnie do użytku w powstającym przy Wydziale ETI Politechniki Gdańskiej Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP) jaskinia wirtualna (CAVE) wzbogacona o sferyczny symulator chodu.
-
Otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej
PublikacjaW piątek 5 grudnia 2014 r. odbyło się uroczyste otwarcie Laboratorium Zanurzonej Wizualizacji Przestrzennej (LZWP), zbudowanego i wyposażonego w ramach projektu „Nowoczesne Audytoria Politechniki Gdańskiej”, realizowanego w latach 2009–2014, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
-
Launch of the Immersive 3D Visualization Laboratory
PublikacjaThe paper presents the concept of Immersive 3D Visualization Laboratory, formed at the Faculty of Electronics, Telecommunications and Informatics at Gdańsk University of Technology under the project Gdańsk University of Technology's Modern auditoriums. The basic unit of this laboratory will be cubic CAVE (Cave Automatic Virtual Environment) enriched with spherical walk simulator. This device will allow the user unlimited walking,...
-
Techniki sprzętowej teselacji do wygładzania i uszczegóławiania modeli trójwymiarowych
PublikacjaDirectX 11 oraz OpenGL 4 wprowadziły do potoku renderującego bardzo oczekiwaną teselację. Wraz z upływem czasu coraz więcej silników graficznych zostaje dostosowywanych do wspierania tej technologii, więc nie można pozostawać wobec niej obojętnym. W artykule przedstawiona zostanie koncepcja teselacji od strony teoretycznej oraz praktycznej. Opisany zostanie nowy potok renderujący, a w szczególności dedykowane teselacji programy...
-
The Application of the IODA Document Architecture to Music Data
PublikacjaThis paper is concerned with storing music data with the use of document architecture called Interactive Open Document Architecture (IODA). This architecture makes it possible to create documents which are executable, mobile, interactive and intelligent. Such documents consist of many files that are semantically related to each other. Semantic links are defined in XML files which are a part of a document. IODA documents with music...