Publikacje
Filtry
wszystkich: 476
Katalog Publikacji
Rok 2011
-
Czynniki satysfakcji młodych pracowników z zatrudnienia czasowego
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali wybrane zagadnienia z zakresu zarządzania jakością w kontekście identyfikacji oczekiwań młodych pracowników wobec pracy sezonowej i dorywczej. Autorzy zdefiniowali miejsce i rolę pracownika z punktu widzenia filozofii Kompleksowego Zarządzania Jakością. W celu identyfikacji i charakterystyki determinant wykorzystane zostały dwuetapowe badania empiryczne przeprowadzone przez autorów...
-
Determinanty elementarne rdzenia usługi turystycznej w perspektywie klientów
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty zarządzania jakością w usługach turystycznych. Autorzy na podstawie przeprowadzonych badań dokonali identyfikacji cech charakterystycznych dla usług branży turystycznej wraz z identyfikacją determinant elementarnych. Zostały one przydzielone do obszarów ogólnych oraz poddane szczegółowej charakterystyce ze szczególnym uwzglednieniem rdzenia usługi turystycznej.
-
Doskonalenie jakości w kreowaniu sukcesu usług turystycznych
PublikacjaW publikacji zaprezentowano zmieniające się podejście klientów do usług turystycznych. Autorzy zaprezentowali obszary składowe usługi turystycznej wraz ze zidentyfikowanym poziomem ich ważności dla klientów. Na podstawie badań własnych dokonano także identyfikacji kierunków zmian co do wymogów wobec oferty usługowej przez turystów.
-
Gospodarka cyfrowa a lokalizacja: wpływ ICT na funkcjonowanie klastrów
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie głównych możliwości, związanych z zastosowaniem nowoczesnych ICT w klastrach. Dodatkowo autorzy rozważają potencjalne zagrożenia dla funkcjonowania gron w we współczesnej gospodarce cyfrowej.
-
Identification and classification model of the quality perception determinants and tourist services attributes
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano model identyfikacji oraz klasyfikacji zarówno determinant percepcji jakości jak i cech charakterystycznych dla usług turystycznych. Wykorzystano w tym celu zarówno cechy charakterystyczne dla usług dowolnego rodzaju zaadaptowane na potrzeby usług turystycznych jak i te które są specyficzne wyłącznie dla tej branży.
-
Klaster, inicjatywa klastrowa, powiązanie kooperacyjne - rozróżnienie pojęć
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest przedstawienie i omówienie podstawowych terminów używa-nych w praktyce gospodarczej, związanych z koncepcją klastrów: "inicjatywy klastrowej" i "po-wiązania kooperacyjnego". Terminy powyższe wymagają - zdaniem autorów - ciągłych refleksji ze względu na nierzadkie, niewłaściwe ich stosowanie. Autorzy artykułu odwołują się do powyż-szych pojęć, przedstawiają ich definicje i starają się w precyzyjny,...
-
Klastry i inicjatywy klastrowe w gospodarce
PublikacjaNiniejszy artykuł stanowi naukową refleksję nad doprecyzowaniem podstawowych pojęć z problematyki klasteringu. Autorzy dokonują prze-glądu i próby strukturyzacji najważniejszych podejść teoretycznych doty-czących gron oraz proponują ustalenie granic i warunków poprawnej używalności pojęć "klaster" i "inicjatywa klastrowa". Zdaniem autorów koncepcja klastra wymaga dopracowania teoretycznego, a przede wszyst-kim jednoznacznego określenia...
-
Korzyści funkcjonowania podmiotów w strukturach klastrowych
PublikacjaW niniejszym artykule autorka przedstawiła pozytywne efekty zewnętrzne, uzyskiwane dzięki wspólnej lokalizacji w klastrze, wskazując na aktywne i pasywne oraz popytowe i podażowe korzyści aglomeracji. Autorka skupiła się przede wszystkim na korzyściach związanych z przepływem wiedzy w strukturach klastrowych. Ów proces jest kluczowy dla klastrów, ponieważ stanowi zarazem przyczynę i skutek efektu synergii w klastrach: przepływ...
-
Meandry teorii ograniczeń
PublikacjaW artykule przedstawiono działania, które stanowią podstawę funkcjonowania organizacji zgodnie z filozofią Teorii Ograniczeń. Pozwalają one na osiągniecie podstawowego celu istnienia przedsiębiorstwa, jakim jest zarabianie pieniędzy. Na nich opierają się narzędzia TOC, stosowane w zarządzaniu produkcją, jakimi są metoda werbel-bufor-lina i rachunkowość przerobowa.
-
Methodology of assessing the effectiveness of changes in the planning and control process
PublikacjaNiniejsze opracowanie poświęcone jest problematyce oceny efektywności zmian procesu planowania i sterowania. Jego celem jest opracowanie modelu i scharakteryzowanie sposobu oceny efektywności zmian tego procesu w odniesieniu do jej elementów składowych, jakimi są korzystność, skuteczność i ekonomiczność.
-
Metodyka oceny poziomu jakości życia w obszarze społecznym na przykładzie województwa pomorskiego
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano podstawowe aspekty metodyki oceny poziomu satysfakcji z jakości życia w obszarze społecznym. Wynikiem dokonanej analizy na podstawie skonstruowanego kwestionariusza ankietowego są oceny stopnia ważnosci oraz poziomu satysfakcji z poszczególnych kryteriów tego obszaru, a także sumaryczna ocena stopnia zadowolenia z jakości życia dla różnych okresów.
-
Możliwości doskonalenia w zarządzaniu jakościowym i środowiskowym w podmiotach gospodarczych
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano problematykę dotyczącą doskonalenia podmiotów gospodarczych w obszarach zwiazanych z zarządzaniem jakością oraz zarządzaniem środowiskowym. Autorzy omówili oba te obszary pod kątem zarówno potrzeby doskonalenia, jak i czynników, które tę potrzebę generują. Dokonano również analiz dotyczących obu tych aspektów w obszarach wejścia do procesu, działań operacyjnych, jak i wyjścia.
-
Możliwości wykorzystania modeli doskonałości w systemach zarządzania jakością wyższych uczelni
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono koncepcję modelu rozwojowego systemu zarządzania jakością dla wyższych uczelni, uwzględniającego specyficzne uwarunkowania występujące w tych organizacjach i ich otoczeniu społeczno-prawnym. Szczególną uwagę zwrócono na możliwości wykorzystania samooceny w oparciu o model CAF, jako narzędzia wspiera-jącego usystematyzowane doskonalenie projakościowego systemu zarządzania w szkole wyższej.
-
Orientacja procesowa w normatywnych systemach zarządzania jako czynnik wspierający zarządzanie wiedzą
PublikacjaCelem niniejszego opracowania jest określenie możliwości wykorzystania mechanizmów normatywnych systemów zarządzania wykorzystujących podejście procesowe do zarządzania wiedzą. Na bazie charakterystyki głównych nurtów procesowego zarządzania organizacjami przedstawiono relacje pomiędzy podejściem procesowym reprezentowanym w modelach normatywnych systemów zarządzania a zarządzaniem wiedzą. Szczególną uwagę zwrócono na specyficzne,...
-
Pozwól płynąć swojemu produktowi
PublikacjaAutor: Joanna Czerska Autorki i współautorki rozdziałów: Anna Sarbiewska:15.2 OEE dla maszynMarzena Leszczyk-Kabacińska:18. 5S i wizualizacja pracy w gnieździe19. Standaryzacja pracy w gnieździe22. Program ciągłego doskonalenia Recenzja naukowa:Prof. zw. ds. hab. Bogdan Nogalski, Uniwerystet Gdański, 27.02.2010 --- Jeśli poszukujesz...
-
Quality Assurance of Educational Processes as the Foundation of the Quality Management System in Gdansk University of Technology
PublikacjaThe paper presents a model of quality management system (QMS) developed by the author in Gdansk University of Technology (GUT). The core of the model is internal quality assurance system of educational processes based on the ENQA guidelines. Next described in the paper steps of GUT QMS development are the implementation of one of the normative QMS models (e.g. ISO 9001, ISO/IEC 17025) in selected organizational units of GUT and...
-
Quality Assurance of Educational Processes as the Foundation of the Quality Management System in Gdansk University of Technology
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono rozwojowy model systemu zarządzania jakością w dużej uczelni technicznej. Punktem wyjścia dla tego projektowania tego modelu jest wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia oparty na wytycznych ENQA a kluczowym czynnikiem wspierającym systemowo prowadzone zarządzanie wiedzą oraz samoocena.
-
Rola inicjatyw klastrowych w kreowaniu wizerunku regionu
PublikacjaCelem niniejszego artykułu jest omówienie roli inicjatyw klastrowych w marketingu terytorialnym. Inicjatywy klastrowe, poprzez podejmowane działania na rzecz rozwoju regionu i funkcjonujących tam klastrów przedsiębiorstw stają się ważnym partnerem władz publicznych w działaniach ukierunkowanych na promocję i kreowanie pozytywnego wizerunku danej jednostki terytorialnej. Autorka na wybranych przykładach wskazuje na silne powiązania...
-
Rola normatywnych systemów zarządzania we wprowadzaniu innowacji organizacyjnych w sektorze MŚP
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono rozważania dotyczące znaczenia i specyfiki działalności innowacyjnej w małych i średnich przedsiębiorstwach. Na podstawie wyników badań krajowych i zagranicznych określono charakterystyczne cechy tej grupy organizacji w odniesieniu do wprowadzania innowacji procesowej i organizacyjnej.Szczególną uwagę zwrócono na współzależności między działalnością innowacyjną a zarządzaniem wiedzą w normatywnych systemach...
-
Rozwój inicjatyw klastrowych na Dolnym Śląsku
PublikacjaCelem niniejszej publikacji jest analiza uwarunkowań rozwoju klastrów w województwie dolnośląskim. Autorka analizuje region Dolnego Śląska, wskazując sektory przemysłu i usług, stanowiące istotne koncentracje branżowe o największym potencjale "gronotwórczym" oraz identyfikuje powstałe w regionie inicjatywy klastrowe. Ponadto autorka przedstawia strategiczne programy realizowane na Dolnym Śląsku, istotne z punktu widzenia rozwoju...
-
Standaryzacja procesów w inicjatywach klastrowych na przykładzie branży sanatoryjno-uzdrowiskowej
PublikacjaAutorzy na przykładzie branży sanatoryjno-uzdrowiskowej omawiają kwestie związane ze standaryzacją procesów w obrębie inicjatywy klastrowej. Inicjatywy klastrowe są naturalną formą współpracy w całej branży turystycznej, gdzie o sukcesie produktu finalnego współdecyduje wiele podmiotów. Wypracowanie wspólnych standardów dla poszczególnych grup instytucji zaangażowanych w inicjatywie przełożyłoby się na wyższą jakość oferowanych...
-
System zapewnienia jakości kształcenia jako kluczowy element strategii projakościowej w Politechnice Gdańskiej
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono zarys koncepcji modelu projakościowego zarządzania uczelnią. Jako konkretny przykład rozwiązań zaprezentowano strukturę wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia opartego na zaleceniach ENQA, jaką stworzono na Wydziale Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Szczególną uwagę zwrócono na praktyczne uwarunkowania zawiązane z wprowadzaniem elementów tego systemu, których świadomość w polskim...
-
Systemy innowacyjne w gospodarce
PublikacjaW rozdziale została przedstawiona koncepcja systemu innowacji. Autorka prezentuje definicje narodowego i regionalnego systemu innowacji oraz opisuje główne podsystemy oraz formy interakcji występujące w obrębie regionalnych systemów innowacyjnych.
-
The categorization of the tourist services quality perception determinants in hierarchical conception
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano kategoryzację determinant percepcji jakości usług turystycznych. Omówione zostały główne grupy oraz determinanty elementarne z wykorzystaniem ujęcia modeli hierarchicznych.
-
The Effectiveness of Operations Implementing Changes
PublikacjaW niniejszym rozdziale zdefiniowano pojęcie efektywności zmian organizacyjnych. Scharakteryzowano również składowe elementy efektywności, jakimi są skuteczność, korzystność i ekonomiczność. Pokazano również miejsce oceny efektywności zmian w procesie realizacji przekształceń. Przedstawiono również model oceny efektywności zmian procesu planowania i sterowania umożliwiający ocenę skuteczności, korzystności i ekonomiczności zmian.
-
Uwarunkowania aplikacyjne wybranych strategii projakościowych w szkolnictwie wyższym
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono koncepcję ewolucyjnego modelu systemu zarządzania jakością dla wyższych uczelni, uwzględniającego specyficzne uwarunkowania występujące w tych organizacjach. Szczególną uwagę zwrócono na rolę wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia, jako podstawy projakościowego systemu zarządzania w szkole wyższej. Omówiono też rolę normatywnych systemów zarządzania w zarządzaniu wiedzą w szkołach wyższych...
-
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia - konieczność i szansa
PublikacjaW artykule przedstawiono charakterystykę ramowego modelu systemu zapewnienia jakości kształcenia jako bazy do wprowadzania bardziej zaawansowanych mechanizmów projakościowych w wyższych uczelniach technicznych.
-
Wpływ zmian w otoczeniu i wewnątrz podmiotów gospodarczych na wielopoziomowy harmonogram MRP
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano wpływ zmian na wielopoziomowe harmonogramy MRP. Autorzy omówili podstawowe aspekty koncepcji typu ''push'' wraz z budową wielopoziomowych harmonogramów MRP. Dokonali identyfikacji i klasyfikacji czynników stymulujących zmiany, występujące zarówno w otoczeniu firmy, jak i wewnątrz niej. Na tej podstawie zaprezentowano wpływ tych zmieniających się warunków na konstrukcję wielopoziomowych harmonogramów...
-
Zmiana procesu planowania i sterowania jako determinanta sukcesu organizacji
PublikacjaW artykule wskazano cele zmian procesu planowania i sterowania oraz kluczowe czynniki, które decydują o poziomie ich realizacji. Pełnione przez proces planowania i sterowania zadania, w zakresie koordynowania procesów związanych z produkowaniem wyrobów, z potrzebami i możliwościami dostawców oraz klientów powodują, że przy określaniu celów tego procesu należy wziąć pod uwagę atrybuty organizacji i łańcucha dostaw. Pozwala to nadać...
Rok 2010
-
Ciągłe doskonalenie systemów produkcji żywności opartych na koncepcji ''pull''
PublikacjaW niniejszej publikacji przedstawiono kluczowe aspekty ciągłego doskonalenia systemów produkcji żywności opartej na koncepcji ''pull''. Autorzy zaprezentowali możliwość wykorzystania cyklu PDCA w doskonaleniu systemów opartych na kartach Kanban. Jako grupa podmiotów gospodarczych zostały wybrane placówki żywienia zbiorowego.
-
Determinanty socjologiczne w ocenie jakości życia
PublikacjaW niniejszym rozdziale autorzy przedstawili kluczowe aspekty wpływajace na ocenę jakości życia w obszarze socjologicznym. Zaprezentowano miejsce tego obszaru w klasycznych modelach oceny jakości życia, a także sklasyfikowano kluczowe kryteria obszaru, będące podstawą przeprowadzonych badań. Wynikiem dokonanej analizy jest uszczegółowienie determinant elementarnych obszaru socjologicznego w ocenie jakości życia
-
Doskonalenie funkcjonowania firm produkcyjnych z wykorzystaniem połączonego modelu planowania potrzeb materiałowych i heijunki
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali koncepcję połączenia planowania potrzeb materiałowych z harmonogramem heijunka. Przybliżono kluczowe założenia MRP oraz zasady budowy planu produkcji z wykorzystaniem heijunka box. Zaprezentowana przez autorów koncepcja wiąże się z realizacją algorytmu postępowania obejmującego siedem podstawowych kroków. Tego typu połączenie pozwoli na wzrost efektywności realizowanych działań przez...
-
Evaluation of change in planning and control process
PublikacjaSpecyfikacja kryteriów i obszarów system pomiaru i oceny zmiany procesu planowania i sterowania oraz przypisanie kluczowych wskaźników poszczególnym obszarom stanowi podstawowy cel rozdziału. Wybrane wskaźniki umożliwiają ocenę cząstkowych efektów zmian w procesie planowania i sterowania. Dokonanie kompleksowej oceny wymaga budowy modelu oceny efektywności zmian w procesie planowania i sterowania. Jego ogólne założenia zostały...
-
Finansowanie rozwoju klastrów o znaczeniu regionalnym w Regionalnych Programach Operacyjnych
PublikacjaNiniejszy artykuł stanowi kontynuację przeglądu programów unijnych uruchomionych w nowym okresie programowania, tj w latach 2007-2013, ukierunkowanych na wspieranie klastrów i inicjatyw klastrowych. Autorka skupia się na programach realizowanych na poziomie regionalnym, przewidzianych w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych, za których wdrożenie w każdym województwie odpowiadają władze samorządowe, pełniące funkcję Instytucji...
-
Identyfikacja oczekiwań pracowników jako element zarządzania jakością w zwiększaniu konkurencyjności podmiotów gospodarczych
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali kluczowe aspekty związane z identyfikacją głównych grup determinant elementarnych w obszarze pracy i zatrudnienia. Na podstawie przeprowadzonych badań wśród respondentów z województwa pomorskiego zidentyfikowano dwanaście podstawowych grup czynników wpływających na satysfakcję pracowników z wykonywanej pracy. Obszary wraz z determinantami elementarnymi mogą stanowić źródło wiedzy dla...
-
Informatyczne wspomaganie systemów zarządzania jakością z uwzględnieniem potrzeb sektora MŚP
PublikacjaW opracowaniu zarysowano trendy rozwojowe dotyczące systemów informatycznych wspomagających zarządzanie jakością w małych i średnich przedsiębiorstwach. Szczególny nacisk połozono na wsparcie metodyki statystycznego nadzorowania procesów oraz ich modelowania.
-
Jakość, bezpieczeństwo, ekologia w sektorze rolno-spożywczym. Kierunki rozwoju
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące cyklicznej konferencji na temat jakości organizowanej przez zespół prof. Małgorzaty Wiśniewskiej z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego.
-
Jakość żywności w łańcuchu wartości usług turystycznych
PublikacjaW niniejszej publikacji przedstawiono analizę obszarów pozwalających na identyfikację czynników oceny jakości wyżywienia w łańcuchu wartości usług turystycznych. Autorzy dokonali analizy specyfiki usługi, wraz z charakterystyką składowych występujących w modelach jakości usług. Na podstawie czterech kluczowych składników dokonali identyfikacji najistotniejszych czynników mogących mieć wpływ na ocene jakości wyżywienia a tym samym...
-
Kryteria i mierniki systemu oceny zmian procesu planowania i sterowania
PublikacjaW rozdziale scharakteryzowano kryteria i metody oceny organizacji i całego łańcucha dostaw. Zidentyfikowano również wymagania stawiane systemowi oceny zmian procesu planowania i sterowania oraz podstawowe zasady jego funkcjonowania uwzględniając regułę kształtowania procesów w łańcuchu dostaw ukierunkowanego na zintegrowane zarządzanie. Dla każdego z przyjętych obszarów systemu oceny zmiany procesu planowania i sterowania (procesowego,...
-
Kryteria wyboru dostawców w doskonaleniu jakości relacji na przykładzie branży spożywczej województwa pomorskiego
PublikacjaW niniejszej publikacji autorzy zaprezentowali kluczowe aspekty zarządzania relacjami pomiędzy firmą przetwórstwa rolno-spożywczego a jej dostawcą, z uwzględnieniem gałęzi branży występujących na przykładzie województwa pomorskiego. Dokonano również identyfikacji obszarów budowania i doskonalenia jakości omawianych relacji ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów wyboru dostawców.
-
Model integracji koncepcji Lean Management i Six Sigma w sektorze MŚP
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono propozycję metodyki wprowadzania i wykorzystania elementów koncepcji Lean Six Sigma w sektorze MŚP. Metodyka została poddana weryfikacji w średniej wielkości francuskiej firmie produkcyjnej. Wnioski płynace z tej weryfikacji przyczyniły się do udoskonalenia proponowanych rozwiązań
-
Obszary doskonalenia jakości obsługi pacjentów na przykładzie gabinetów lekarzy rodzinnych
PublikacjaW niniejszym rozdziale zaprezentowano możliwość identyfikacji kluczowych obszarów mających wpływ na doskonalenie jakości obsługi pacjentów, na przykładzie najczestszej specjalizacji występującej w publicznej opiece zdrowotnej, jaką są lekarze rodzinni. W rozdziale zaprezentowano charakterystyke obszarów z uwzglednieniem różnych podejść. Tego typu analizy wraz z uwzględnieniem pacującego w przychodni personelu pozwoliły na jednoczesną...
-
Projektowanie, nadzorowanie i doskonalenie systemu jakości według normy PN-EN ISO 9001:2009 w oparciu o podejście procesowe z uwzględnieniem specyfiki sektora MŚP
PublikacjaPrzedstawiona w niniejszym opracowaniu metodyka jest przydatna tym organizacjom, które pragną samodzielnie zaprojektować swój system zarządzania jakością (SZJ) i uzyskać dzięki temu systemowi coś więcej niż tylko certyfikat. Dlatego też zawarte w niej moduły mogą pełnić wielorakie funkcje:- stanowić kompleksowy system doradczy umożliwiający odpowiednie przygotowanie pracowników do samodzielnego zaprojektowania odpowiednich elementów...
-
Przegląd programów wsparcia dla klastrów w ramach cluster-based policy ue
PublikacjaProblematyka współpracy w strukturach klastrowych znajduje coraz większe rzesze zwolenników - z jednej strony klastry są przedmiotem rozważań teoretycznych, podejmowanych przez naukowców reprezentujących różne podejścia i nurty badawcze, z drugiej strony fenomen klastrów został doceniony przez decydentów politycznych, którzy coraz częściej decydują się na wspieranie rozwoju klastrów w ramach inicjatyw klastrowych. Polityka wspierania...
-
Rola władz samorządowych w kształtowaniu regionalnej polityki opartej na klastrach
PublikacjaArtykuł poświęcony jest omówieniu roli władz samorządowych w kształtowaniu polityki opartej o klastry. Wspieranie klastrów uznawane jest obecnie za jedno z priorytetowych działań służących zwiększeniu innowacyjności na poziomie europejskim, co znajduje swoje odzwierciedlenie w działaniach władz publicznych każdego szczebla: od supernarodowego (UE), aż po regionalny i lokalny. Dla rozwoju klastra, bazującego na uwarunkowaniach regionalnych...
-
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia jako podstawa realizacji strategii projakościowej szkół wyższych na przykładzie Wydziału Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
PublikacjaW opracowaniu przedstawiono przykład struktury wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia opartego na zaleceniach ENQA, jaką stworzono na Wydziale Zarządzania i Ekonomii PG adaptując stosowane tu dobre praktyki i metody. Szczególną uwagę zwrócono na praktyczne uwarunkowania związane z wprowadzaniem elementów tego systemu, których świadomość w polskim szkolnictwie wyższym jest ciągle bardzo niewielka.
-
Wykorzystanie algorytmu rozwiązania ''problemu komiwojażera'' w zwiększaniu efektywności działań pielęgniarek środowiskowych
PublikacjaW niniejszej publikacji przedstawiono kluczowe aspekty związane z adaptacją rozwiązania problemu komiwojażera na przykładzie działań pielęgniarek środowiskowych. Autorzy zaprezentowali wybrane determinanty systemu opieki zdrowotnej w Polsce, wpływające na pracę pielęgniarek, a także problem badawczy, związany z poszukiwaniem metod zwiększających efektywność ich działań, poprzez wybór drogi przemierzanej w ciągu dnia, celem redukcji...
-
Wzrost konkurencyjności zakładów opieki zdrowotnej poprzez orientację na klienta
PublikacjaW niniejszej publikacji przedstawiono podstawowe aspekty orientacji na klienta w zakładach opieki zdrowotnej jako sposobu na podniesienie ich konkurencyjności. Autor zaprezentował kluczowe różnice pomiędzy placówkami zorientowanymi na pacjenta a placówkami o orientacji administracyjnej. Przedstawiono również procesy związane z tego typu podejsciem, wraz z charakterystyką głównych obszarów orientacji na klienta w zakładach opieki...
-
Źródła finansowania innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach high-tech
PublikacjaCelem artykułu jest przegląd i omówienie zewnętrznych źródeł finansowania innowacji w sektorze MŚP oraz zaprezentowanie wyników badań przeprowadzonych wśród przedsiębiorstw high-tech na temat dostępności i wykorzystania powyższych źródeł w działalności innowacyjnej. Przeprowadzone badania wykazały, iż pomimo coraz szerszej oferty usług finansowych, wśród analizowanych przedsiębiorstw nadal najbardziej popularną formą finansowania...
-
Żywność wysokiej jakości-perspektywa klienta
PublikacjaW niniejszej publikacji przedstawiono podstawowe perspektywy postrzegania jakości żywności. Zaprezentowane zostały dwa kluczowe obszary wiążące się z postrzeganiem jakości żywności przez klientów: obszar związany z samym produktem spożywczym, a także obszar bezpośrednio związany z klientem i jego decyzjami zwiazanymi z zakupem żywności. Identyfikacja poszczególnych obszarów pozwoliła w dalszej konsekwencji na określenie kluczowych...