Katedra Przedsiębiorczości - Jednostki Administracyjne - MOST Wiedzy

Wyszukiwarka

Katedra Przedsiębiorczości

Filtry

wszystkich: 149

  • Kategoria
  • Rok
  • Opcje

wyczyść Filtry wybranego katalogu niedostępne

Katalog Publikacji

Rok 2002
Rok 2003
Rok 2004
  • Anonimowość w komunikacji internetowej.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Artykuł porusza problem anonimowości w Internecie, a szczegóolnie jej wpływ na komunikacje interpersonalną prowadzoną za pomoca sieci internetowej. Wskazane i przedyskutowane zostały zarówno pozytywne jak i negatywne konsekwencje poczucia anonimowości przez uzytkowników, zarówno w obszarze interpersonalnym jak i społecznym.

  • Czynniki wzrostu małych firm w świetle badań empirycznych.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Tekst prezentuje anlizę wybranych czynników wzrostu związanych z właścicielem-menedżerem i ich wpływ na tenże wzrost. Analiza powyższa została oparta na badaniach empirycznych przeprowadzonych w regionie gdańskim w 1992 i 1999 roku.

  • Determinanty wzrostu małych i średnich przedsiębiorstw.
    Publikacja

    Czynniki wzrostu MSP usystematyzowano w czterech grupach: właściciel-menedżer, przedsiebiorstwo, strategia, otoczenie.Model czynników jest układem dynamicznym, w którym centralnym czynnikiem jest strategia zarządzania firmą a pozostałe determinanty tworzą trzy pary sprzężone ze sobą.

  • Fazy rozwoju przedsiębiorstwa - podejście modelowe.
    Publikacja

    Omowiono wybrane teorie faz rozwoju przedsiebiorstwa. Szczególna uwagę poświęcono ewolucji kompetencji właściciela-menedżera w poszczególnych etapach rozwoju firmy. Dokonano oceny podobieństw i różnic miedzy modelami oraz ich uwarunkowania w badaniach małych i średnich firm.

  • Internet jako źródło informacji w opinii uzytkowników.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Artykuł przedstawia wyniki badań dotyczących sposobu wykorzystywania Internetu przez użytkowników - studentów . W badaniu zwrócono uwagę zarówno na ilościowe jak i jakościowe parametry wykorzystywania Sieci, a także na dokonywaną przez badanych, ocenę jakości pozyskiwanych w ten sposób informacji w porównaniu do innych źródeł.

  • Jak wygrać z mobbingiem?
    Publikacja

    - Rok 2004

    Niniejszą publikację poświęcono problematyce mobbingu. Oprócz teoretycznego opisu zjawiska mobingu książka zawiera także wiele praktycznych porad i wskazówek sugerujących rozwiązanie problemu.

  • Komputerowe archiwizowanie przebiegu pracy grupowej.
    Publikacja

    Przedstawiono metodę rejestracji i archiwizacji przebiegu przedsięwzięcia realizowanego poprzez grupę osób. Projektowanie systemu komputerowego oparto na modelu pracy zespołowej WPW (wkład-procesy-wynik), który dobrze opisuje czynniki warunkujące efektywność grupy oraz uwzględnia wieloaspektową obserwację uzyskiwanych rezultatów. w pracy zaprezentowano zarówno zakres rejestrowanych przez system danych jak i sposób ich archiwizowania.

  • Mobbing ze strony współpracowników.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Przesladowcą(mobberem),oprócz podmiotu zatrudniającego,moze być również inny pracownik.Jest to sytuacja,w której pojawiają sie różne relacje interpersonalne, z którch najważniejszą dotyczą:pracodawcy-mobbera,pracodawcy-mobbingowanego,mobbera-mobbingowanego.W opracowaniu opisano instytucje prawne utrudniajace lub wręcz uniemożliwiające rozwój mobbingu.Szczególną uwagę zwrócono na opisanie instytucji rozwiazania umowy o pracę(zarówno...

  • Mobing w prawie karnym oraz w prawie wykroczeń.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W niektórych przypadkach prześladowniu pracownika będzie towarzyszyć możliwość przypisania prześladowcy odpowiedzialności karnej.Tak będzie w sytuacjach gdy sprawca posłuzy się szczególnie drastycznymi środkami(przemoc,groźba,zniewaga),godząc w dobra tej rangi,co wolność,zdrowie,godność i cześć, czy elementarne prawa pracownicze.Jeżeli prześladowanie przybierze tak ostrego charakteru, iż uznać bedzie trzeba, że wypełnia ono ustawowe...

  • Polityka regionalna w Polsce po roku 1999.
    Publikacja

    W artykule zdefiniowano pojęcie i koncepcje polityki regionalnej oraz zaprezentowano instrumentarium polityki intraregionalnej i interregionalnej. Ponadto, scharakteryzowano istniejący model polityki regionalnej w Polsce, odwołując się do podstawowych w tym zakresie aktów prawnych. Podjęto także wątek polityki regionalnej w Polsce w aspekcie ogólnych zasad polityki regionalnej Unii Europejskiej.

  • Postępowanie przed sądem pracy.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W przypadku wystapienia działań mobbingowych pracownik moze dochodzić swych roszczeń ze stosunku pracy na drodze sądowej.Przed skierowaniem sprawy na drogę sądową pracownik może żądać wszczęcia postępowania pojednawczego przed komisją pojednawczą. W opracowaniu przedstawiono zarys(zasady,cele,główne reguły)postępowania zarówno przed komisją pojednawczą,jak i przed sadem pracy.

  • Rola ośrodków szkolnictwa wyzszego w rozwoju gospodarczym miast o znaczeniu regionalnym w Polsce w latach 1990-2002 .
    Publikacja

  • Rozwiazania szczegółowe-mobbing,naruszenie dóbr osobistych,dyskryminacja ze strony podmiotu zatrudniającego.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Celem opracowania jest ukazanie różnic jakościowych oraz analizy prawnej w przypadku wystąpienia mobbingu,dyskryminacji.Działania przesladowcze(zwłaszcza ze stronypracodawcy)niekoniecznie muszą prowadzić do mobbingu.Niektóre z nich można zaliczyć do dozwolonych działań pracodawcy(nakazanie pracy w godzinach nadliczbowych), inne do zwykłych naruszeń obowiazków wobec pracownika,a jeszcze inne do takich, które umożliwiają rozwiazanie...

  • Searching the growth factors.
    Publikacja

    - Rok 2004

    W części literaturowej przedstawiono dotychczasową wiedzę na temat dotych-czasowych czynników wzrostu małych przedsiębiorstw, tworząc model badawczy. W części literaturowej opisano wyniki badań przeprowadzonych na próbie 28 właścicieli małych firm w regionie Gdańskim w latach 1996 i 2003.

  • Stosunek pracy a leasing pracowniczy(agencje pracy tymczasowej).
    Publikacja

    - Rok 2004

    W obecnie obowiązujacym sytstemie prawa pracodawca ma do wyboru szereg podstaw nawiązania stosunku prawnego w oparciu,o który dochodzi do zatrunienia pracowników.Oczywiście najwazniejsze z punktu widzenia osoby zatrudnionej są regulowane kodeksem pracy.Podmiot zatrudniający coraz częściej jednak dokonuje wyboru innych podstaw i metod zatrudnienia,choć nie zawsze czyni to w sposób prawidłowy.Niewątpliwie wybór podstawy zatrudnienia...

  • Technologie informacyjne a grupowe podejmowanie decyzji.
    Publikacja

    - Rok 2004

    artykuł prezentuje specyfikę i efektywność zespołów wirtualnych, czyli grup zadaniowych realizujących przedsięwzięcia w oparciu o technologię informacyjną. Przedstawione są główne zalety współpracy z wykorzystaniem internetu (wzrost innowacyjności, koncentracja na zadaniu, łatwośc archiwizowania pracy grupowej) oraz jej postawowe zagrożenia (nasilenie mechanizmów myślenia grupowego, spadek wewnątrzgrupowego zaufania i wydłużenie...

  • Wpływ internetu na percepcję wiarygodności informacji.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Dzięki szybkiemu rozwojowi technologicznemu Internet jest powszechnie dostępny i stał się obok prasy, radia i telewizji, nowym medium komunikacji masowej, postrzeganym przez użytkowników jako nowe, atrakcyjne źródło pozyskiwania informacji.Z dotychczasowych, klasycznych badań wynika bezpośrednia zależność między oceną źródła informacji a percepcją jej wiarygodności. Najnowsze badania, dotyczące komunikacji przy użyciu sieci komputerowych,...

  • Wprowadzenie w prawną problematykę mobbingu.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Polska przyjeła na siebie zobowiazania do poszanowania praw,w tym również przed prześladowniem i dyskryminacją(nie tylko w aspekcie prawa międzynarodowego),polski ustawodawca w kolejnej nowelizacji kodeksu pracy(w art.94 oraz 94 kp)obowiązującej od 01 stycznia 2004r.zobowiazał pracodawcę m.in.do przeciwdziałania mobbingowi.

  • Wybór miernika wzrostu a wyniki badań.
    Publikacja

    - Rok 2004

    Artykuł opisuje probemy badawce występujące w trakcie badania wzrostu MSP. Ukazuje na przykładach, różnice w uzyskiwanych wynikach w zależności od wybranych parametrów badawczych

Rok 2005
Rok 2006
  • Analysis of human negotiations for e-business improvements
    Publikacja

    W artykule zaproponowano ogólny model negocjacji oraz oparty na nim uproszczony model jakości negocjacji. Zaproponowany model jakości negocjacji umożliwia zdefiniowanie wielu scenariuszy negocjacji i ich ocenę w kategoriach kompletności, efektywności, wydajności i satysfakcji. Przeanalizowano 150 eksperymentów (f2f i czat) w celu określenia wpływu osobowości negocjatorów i strategii negocjacyjnych na ich rezultat.

  • Determinanty powstawania i rozwoju uniwersyteckich firm typu spin-off w warunkach gospodarki opartej na wiedzy
    Publikacja

    W pracy przedstawiono główne determinanty tworzenia i rozwoju akademickich spin-offów w kontekście rozwoju gospodarki opartej na wiedzy (GOW). Poza krótką charakterystyką GOW zamieszczono zwięzłą analizę czynników kształtujących populację firm odpryskowych i opisano wyznaczniki ich rozwoju na bazie badań przeprowadzonych przez jednego z autorów. Tłem dla przedstawionych wyników uczyniono gospodarkę USA, będącą przykładem dynamicznych...

  • Dylematy pomiaru kapitału ludzkiego

    Obserwując kierunki rozwoju współczesnych organizacji znaleźć można coraz więcej dowodów na poparcie tezy, że kapitał ludzki jest najważniejszym z aktywów organizacji. Pomimo tego pomiar kapitału ludzkiego przysparza wciąż wiele problemów, zarówno natury metodologicznej, jak i praktycznej. Ujęcie kapitału ludzkiego w jeden, ujednolicony, spójny i powszechnie akceptowalny zestaw miar jest niezwykle trudne. W artykule poruszono między...

  • E-learning course "International comparative studies on SMEs"
    Publikacja

    - Rok 2006

    Projekt Leonardo da Vinci "International comparative studies and course development on SMEs" został zainspirowany poprzednim projektem LdV "A European Diploma in SME Management". Bazując na poprzednich doświadczeniach projektowych zaproponowano opracowanie struktur dla opisania narodowych systemów małych i średnich przedsiębiorstw (ang. SME Small Media Enterprises) przy wykorzystaniu dostępnych krajowych danych. Udowodniono, że...

  • Globalizacja, wojna o talenty a zarządzanie zasobami ludzkimi
    Publikacja

    - Rok 2006

    Sukces rynkowy organizacji w warunkach nowej gospodarki zależy coraz częściej od umiejętności przyciągnięcia, utrzymania w firmie, rozwoju i efektywnego wykorzystania pracowników o wysokim potencjale, a więc talentów. Na początku opracowania omówiono wpływ zmian rynkowych na wzrost znaczenia kapitału ludzkiego i tworzenie koncepcji zarządzania talentami. Następnie przedstawiono - z perspektywy międzynarodowej i polskiej - zjawisko...

  • Internet w procesie komunikowania się władz samorządowych ze społecznością lokalną i regionalną
    Publikacja

    Głównym wątkiem opracowania jest metodyka komunikacji stosowana przez władze samorządowe w relacjach ze społecznością lokalną i regionalną. W sposób szczególny skoncentrowano się na identyfikacji możliwości i uwarunkowań rozszerzenia i intensyfikacji tej komunikacji w związku z coraz bardziej powszechnym wykorzystaniem Internetu i e-government.

  • Jak oceniać pracę? : wartość stanowisk i kompetencji
    Publikacja

    - Rok 2006

    Ocena pracy, w tym wartościowanie stanowisk i kompetencji pracowników jest jednym z najważniejszych narzędzi służących zintegrowaniu zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji. Pozwala bowiem na budowanie narzędzi opartych o jednolite kryteria, powiązane jednocześnie z wymaganiami organizacji, wypływającymi z założeń jej strategii i celów długookresowych. Pozwala to na budowanie spójnej strategii personalnej wspieranej przez współzależne...

  • Kapitał intelektualny i innowacyjność w kontekście rozwoju regionalnego

    Wątkiem przewodnim opracowania jest wskazanie możliwości, jakie w rozwoju potencjału innowacyjnego polskich regionów daje partnerstwo i współpraca w ramach Regionalnych Systemów Innowacji oraz wdrażanie Regionalnych Strategii Innowacji.

  • Koszty pracy jako jeden z czynników wpływających na wybór elastycznych form zatrudnienia-uwagi ogólne
    Publikacja

    - Rok 2006

    W pracy wskazano w sposób ogólny czynniki i elementy wpływające na wysokość kosztów pracy. Coraz cześciej rosnące koszty pracy, zarówno koszty osobowe, jak i rzeczowe obciążenia finansowe związane z zorganizowaniem i wyposażeniem stanowisk pracy, ale następnie utrzymaniem pracobiorcy zmuszają pracodawców do szukania oszczędności m. in. poprzez wybór stosownej formy zatrudnienia.

  • Mała i średnia przedsiębiorczość w wymiarze lokalnym
    Publikacja

    - Rok 2006

  • Mikrofirmy w systemach franchisingowych: uwarunkowania rozwoju
    Publikacja

    Artykuł omawia determinanty rozwoju mikrofirm w ramach systemów franchisingowych działających w Polsce. Rozważania prowadzone są na trzech głównych płaszczyznach: makroekonomicznej, mirkoekonomicznej i ogólnospołecznej.

  • Model negocjacji internetowych
    Publikacja

    - Rok 2006

    Artykuł prezentuje wyniki badań dotyczących przebiegu i skuteczności negocjacji prowadzonych za pośredictwem internetu. Przedstawione wnioski, opare o przeprowadzony eksperyment, wskazują na wpływ nowoczesnych technologii na osłabienie znaczenia kontekstu społecznego negocjacji, co skutkuje wysoką rywalizacyjnością stylu rokowań, znacznym przedłużaniem się czasu spotkania oraz obniżeniem się satysfakcji z prowadzonych rozmów.