Gospodarka Przestrzenna, Studia Magisterskie, Kierunek: Urbanistyka
Moduł: Planowanie Rozwoju Miast
Kurs: MK_1/3 "Planowanie Lokalne"
Konspekt zajęć - semestr letni 2023/2024
Prowadzące:
Monika Arczyńska, Joanna Małuj
Cel zajęć
Celem zajęć jest wskazanie praktycznych zasad i narzędzi stosowania tzw. planowania zintegrowanego w ramach rozwoju lokalnego. Integruje ono wspólne działania różnych podmiotów (jednostek samorządu, podmiotów prywatnych, mieszkańców) celem przekształcenia określonej przestrzeni.
Kurs jest poświęcony aspektowi wdrożeniowemu, związanemu ze wskazaniem narzędzi realizacji przyjętych przedsięwzięć planistycznych (wynikających z planów miejscowych, koncepcji) z uwzględnieniem zasad integrowania inwestycji. Uczestnicy kursu będą mogli zapoznać się z:
zależnościami między planowaniem lokalnym w wymiarze przestrzennym: sporządzeniem strategii, studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, gminnych programów rewitalizacji a etapem wdrożeniowym (inwestycyjnym) i eksploatacyjnym oraz mechanizmami ich integrowania;
- korzyściami integrowania inwestycji oraz ryzyk związanych ze zjawiskiem "silosów" w zarządzaniu i jego konsekwencjami;
- wskazaniem etapów realizacji przedsięwzięć - od identyfikacji potrzeb, przez etap planowania do etapów wdrożeniowych i użytkowania;
- typami narzędzi związanych z planowaniem i wdrażaniem przedsięwzięć przestrzennych i inwestycyjnych w rozwoju lokalnym w tym:
- na etapie przygotowania inwestycji: (m.in. rola studiów wykonalności, koncepcji programowo-przestrzennych czy Programów Funkcjonalno-Użytkowych;
- na etapie projektowania (rola dokumentacji projektowych)
- realizacji (przekazanie inwestycji, nadzór, monitoring)
- rolą instytucji i partnerów realizujących przedsięwzięcia i etapami ich zaangażowania na poszczególnych etapach projektu;
- rola budżetowania projektów w planowaniu i realizacji;
- mechanizmami generowania i pozyskiwania projektów;
- rolą współpracy (w tym mechanizmami partnerstwa publiczno-prywatnego);
- znaczeniem ewaluacji planowania przestrzennego.
Formuła zajęć
Proponowane zajęcia będą prowadzone w formie seminariów i ćwiczeń projektowych. Ich celem jest praktyczne przetestowanie przyjętych rozwiązań i pozyskanie ogólnej wiedzy na temat integrowania i realizacji wybranych założeń, związanych z realizacją ustaleń dokumentów planistycznych i strategicznych.
Harmonogram zajęć:
|
Data |
Zajęcia |
1. |
27.02.2024 |
WPROWADZENIE Omówienie treści ćwiczeń, wprowadzenie teoretyczne. Prowadzenie: M. Arczyńska, J. Małuj |
2. |
05.03.2024
|
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE Identyfikacja stron projektu (zasobów), instytucji realizujących projekt. Dobór narzędzi projektowych i ustalenie kolejnych etapów realizacji. Ćwiczenie „rozbiegowe”. Prowadzenie: M. Arczyńska |
3. |
12.03.2024 |
PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE Wprowadzenie, założenia teoretyczne. Prowadzenie: M. Arczyńska |
4. |
19.03.2024 |
Prowadzenie: J. Małuj |
5. |
26.03.2024 |
ĆWICZENIE PROJEKTOWE 1 Jantar – wprowadzenie do tematu, określenie celu projektu. Prowadzenie: M. Arczyńska |
6. |
09.04.2024
|
ĆWICZENIE PROJEKTOWE 1 – cd. Wizja lokalna – Jantar i otoczenie. Prowadzenie: M. Arczyńska |
7. |
16.04.2024 |
ĆWICZENIE PROJEKTOWE 1 Kontynuacja prac nad ćwiczeniem 1. Prowadzenie: M. Arczyńska |
8. |
23.04.2024 |
ĆWICZENIE PROJEKTOWE 1 Konsultacje ćwiczenia. Prowadzenie: M. Arczyńska |
9. |
30.04.2024 |
J. Małuj |
10. |
07.05.2024 |
ĆWICZENIE PROJEKTOWE 1 Prezentacja wyników ćwiczenia 1. Prowadzenie: M. Arczyńska |
11. |
14.05.2024 |
J. Małuj |
12. |
21.05.2024 |
J. Małuj |
13. |
28.05.2024 |
J. Małuj |
14. |
04.06.2024 |
J. Małuj |
15. |
11.06.2024 |
J. Małuj |
Zaliczenie i oddanie projektu:
Zaliczenie polega na zaprezentowaniu wyników ćwiczeń oraz prezentacji nt. wybranego przykładu PPP w postaci krótkiej prezentacji zaproponowanych rozwiązań i złożeniu raportu obejmującego te zagadnienia na koniec semestru.
Teachers
Details
- WWW:
- https://enauczanie.pg.edu.pl/moodle/course/view.php?id=29781 open in new tab
- Start date:
- 27-02-2024
- Access type:
-
By teacher
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 60 times