Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnorodnymi technikami plastycznymi stosowanymi do prezentacji opracowań studyjnych i projektów w różnych fazach.
Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym w Sali 365 we wtorki
Grupa I. od 11:15 do 13:00
Grupa II. od 13:15 do 15:00
Pracujemy na formacie poziomym A4 papieru rysunkowego o grub. minimum 160g.
Prace graficzne umieszczamy przy prawej krawędzi. Margines wokół arkusza 1cm, a po lewej dodatkowy margines 2cm na wpięcie. Po lewej podpisy i opisy. Czcionka podpisów Arial18 Czcionka opisów Arial12.
Na końcowe zaliczenie kursu należy przedstawić portfolio z pełnym cyklem zadań.
Prace skanować lub fotografować i opatrzyć podpisem. Do fotografii zaleca się używać aplikacji Camscanner, która dobrze radzi sobie z kontrolą białego tła i kontrastem.
Fotografować należy w świetle dziennym.
Rysunki na szarym tle i z brakiem kontrastu nie będą akceptowane.
Harmonogram zajęć
data (wtorek) |
temat |
03.10 |
Wykład, wprowadzenie. |
10.10, 17.10, 24.10 |
1. Obraz miasta - szkice |
31.10 |
2 Interpretacja treści fotografii. 2a: Kontur (tusz, kalka) |
07.11 |
2b: Walor |
14.11 |
2c: Kredki |
21.11 |
2d: Akwarela 1 |
28.11 |
2d: Akwarela 2 |
05.12 |
3. Podstawy kompozycji. Złoty podział, rytm, symetria/asymetria, triada, kontrast. Kreska i walor. |
12.12 |
3b: Kompozycja monochromatyczna. |
19.12 |
3c. Kompozycja kolorystyczna na zadany temat |
09.01 |
3c. Kompozycja kolorystyczna na zadany temat 2 |
16.01 |
4. Portfolio (okładka, layout) |
23.01 |
Prezentacje, dyskusja. Ocena |
Przybory rysunkowe/plastyczne:
- zestaw ołówków 4B, 2B, HB,
- gumka,
- zestaw cienkopisów 0.3, 0.5, 0.8mm,
- zestaw kredek 6 lub 12 kolorów,
- farby akwarelowe 6 lub 12 kolorów, paleta akwarelowa i 2 pojemniki na wodę
- pędzle akwarelowe dwóch wielkości: cienki oraz okrągły 10 lub 12 z ostrym końcem,
- chusteczki papierowe
- water brush
- tempery lub farby plakatowe, pędzel szeroki płaski ok.15mm
- szkicownik podręczny formatu A4,
- kalka przezroczysta formatu A4,
- papier rysunkowy formatu A4, 160, 200g,
- nóż introligatorski
Temat 1. Obraz miasta - szkice
Temat 1. Obraz miasta - szkice
Zadanie polega na sporządzeniu szybkich szkiców grafitem lub cienkopisem na papierze rysunkowym, po 3 na każdy temat.
Tematy do przedstawienia:
1. Architektura / Natura: zieleń w mieście, relacja pomiędzy elementami konstruowanymi i naturalnymi (rzeźba terenu, budowle inżynierskie, zieleń, woda).
2. Architektura w miejskim otoczeniu: budynki, zespoły zabudowy, place, ulice, skrzyżowania, wewnątrz / zewnątrz.
3. Życie w przestrzeni publicznej - ludzie na placach, ulicach, w parkach, przy pomnikach, fontannach, ruch ludzi, pojazdów.
Prace przedstawić w zatytułowanych działach tematycznych i opatrzyć podpisami co przedstawiają.
Oczekiwane efekty końcowe zajęć:
Szkic grafitem lub cienkopisem na papierze pozwalający ocenić możliwości / poziom wstępnego przygotowania studenta.
Szkicowe notatki są materializacją doświadczenia, szkicowanie pogłębia percepcję. Podczas rysowania nawiązana zostaje relacja z miejscem, niejednokrotnie też z jego mieszkańcami, zaciekawionymi tym, co robimy. Taki zapis pamiętamy znacznie lepiej i bardziej wyraziście niż po zrobieniu zdjęcia. Migawka potrzebuje ułamka sekundy, by precyzyjnie zachować całość obrazu – ale bez interpretacji. Tymczasem interpretacja jest konieczna, żeby uruchomić pamięć, powiązać chwilowe przeżycie ze wspomnieniami, koncepcjami, ideami czy wyobrażeniami, jakie nam towarzyszyły. Naszkicowana scena pozostaje w pamięci dłużej, jest pełniejsza i dużo bardziej wielowarstwowa, staje się trwałym elementem doświadczenia. Wykonanie fotografii nie ułatwia wejścia głębiej w temat, przez co niewiele różni się od pobieżnej konsumpcji powierzchownych obrazów. Aparat bowiem wyręcza mózg w procesie poznawania i rozpoznawania otoczenia.
Szkic z założenia powinien być szybki i spontaniczny, dynamiczny. To wymaga decyzji, dokonywania wyboru kadru in situ, a wszystko po to, aby wydobyć to, co najistotniejsze. Aby to osiągnąć, zazwyczaj musimy pominąć rzeczy drugorzędne, uprościć i skrócić naszą prywatną opowieść o miejscu. Szkicując, tylko z pozoru robimy to powierzchownie – w rzeczywistości zaś chwytamy istotę formy, zatrzymujemy nastrój chwili, podkreślamy charakter i koloryt. Takie podejście w odkrywczy sposób otwiera i poszerza nasze widzenie świata.
Specyficzną formą szkicowania jest tzw. blind sketching - bez patrzenia na kartkę papieru, a jedynie na szkicowany obiekt. Daje to nie tylko zabawne nieraz efekty, ale jest po prostu przydatne w sytuacjach, gdy skupienie na wykonywanym rysunku nie jest możliwe.
Rysunek to dziedzina sztuk pięknych, leżąca u podstaw malarstwa, rzeźby, grafiki, architektury i rzemiosła artystycznego; także technika, w której zostało wykonane dzieło sztuki;
rysunki mogą być wykonywane ołówkiem, kredką, a także tuszem, atramentem lub farbą, sangwiną i sepią; najczęstszym podłożem jest papier; rysunki mogą mieć formę linearną lub światłocieniową (lawowanie); rysunek może stanowić fazę wstępną przy opracowywaniu obrazu, rzeźby (szkic, studium), tkaniny, witrażu, malowidła ściennego, mozaiki (karton) lub stanowić projekt architektoniczny, wzór ornamentalny; rysunek może też być samodzielnym dziełem sztuki; rysunek, znany od czasów prahistorycznych, jako autonomiczna dziedzina sztuki występuje od renesansu.
Temat 2: Interpretacja treści fotografii
Wybór tematu plastycznego / fotografia
Zadanie polega na wyszukaniu interesującego tematu do opracowania plastycznego. Tematami mogą być budynek z jego otoczeniem, bądź założenie urbanistyczne. Wybrany temat należy samodzielnie sfotografować, a z fotografii sporządzić kolorową odbitkę bądź wydruk formatu 20x20cm.
Oczekiwane efekty końcowe zajęć:
Umiejętność obserwacji otoczenia i wyboru interesującego widoku dobrze sformatowanego, będącego później tematem opracowań graficznych / plastycznych.
2 a/ Interpretacja treści fotografii (tusz i kalka)
Zadanie polega na rysunkowym odwzorowaniu wykonanej wcześniej fotografii.
Technika – tusz (pisak) na kalce. Format 20x20cm.
Materiały pomocnicze do zajęć:
• Pisak od ok. 0.3 do 0.5mm.
• Kalka kreślarska formatu A4 .
Oczekiwane efekty końcowe zajęć:
Rysunek tuszem na kalce będący bezpośrednim odwzorowaniem fragmentu rzeczywistości zapisanego w postaci barwnej fotografii.
Umiejętność szybkiego odrysowania / przekopiowania zawartości fotografii na kalce oraz interpretacji / redukcji informacji barwnej do achromatycznej.
2 b/ Interpretacja treści fotografii (walor)
Zadanie polega na rysunkowej interpretacji treści wykonanej wcześniej fotografii. Należy zwrócić szczególna uwagę na światłocień.
Technika – ołówek lub pisak na papierze rysunkowym. Format 20x20cm.
Materiały pomocnicze do zajęć:
• Zestaw ołówków 4B do HB, pisak 0,5
• Gumka
• Papier rysunkowy formatu A4
Oczekiwane efekty końcowe zajęć:
Rysunek na papierze będący subiektywną interpretacją fragmentu rzeczywistości zapisanego w postaci barwnej fotografii.
Umiejętność przeniesienia treści barwnej fotografii na czysty arkusz papieru w sposób niebezpośredni oraz interpretacji / redukcji treści barwnej do postaci achromatycznej.
2 c/ Interpretacja treści fotografii (kredki)
Zadanie polega na rysunkowej interpretacji treści wykonanej wcześniej fotografii. Należy zwrócić szczególna uwagę na światłocień stosując ciepłe kolory do płaszczyzn oświetlonych, a chłodne do części w cieniu.
Technika – kredka na papierze. Format 20x20cm.
Materiały pomocnicze do zajęć:
• Zestaw kredek
• Papier rysunkowy formatu A4
Oczekiwane efekty końcowe zajęć:
Kolorowy rysunek na papierze będący subiektywną interpretacją fragmentu rzeczywistości zapisanego w postaci barwnej fotografii.
Umiejętność przeniesienia treści barwnej fotografii na czysty arkusz papieru w sposób niebezpośredni oraz interpretacji treści i przedstawienia jej w ograniczonej gamie kolorów.
2 d/ Interpretacja treści fotografii (akwarela)
Zadanie polega na malarskiej interpretacji treści wykonanej wcześniej fotografii.
Technika – akwarela na papierze akwarelowym. Format 20x20cm.
Materiały pomocnicze do zajęć:
• Zestaw farb akwarelowych
• Pędzel akwarelowy cienki oraz okrągły 10 lub 12 z ostrym końcem
• 2 pojemniki na wodę
• Papier do akwareli formatu 20x20cm
Oczekiwane efekty końcowe zajęć:
Kolorowa akwarela na papierze będący subiektywną interpretacją fragmentu rzeczywistości zapisanego w postaci barwnej fotografii. Należy zwrócić szczególna uwagę na światłocień stosując ciepłe kolory do płaszczyzn oświetlonych, a chłodne do części w cieniu.
Umiejętność przeniesienia treści barwnej fotografii na czysty arkusz papieru w sposób niebezpośredni oraz interpretacji treści i przedstawienia jej w ograniczonej gamie kolorów.
Temat 3: Podstawy kompozycji
Złoty podział, rytm, symetria/asymetria, triada, kontrast. Kreska i walor
Zadanie polega na wykonaniu kompozycji i odręcznym wypełnianiu jej fragmentów w formacie 20x20cm wykreślonej w proporcjach złotego podziału.
3a/ liniami prostymi rysowanymi odręcznie.
3b/ walorem
3c/ kolorem
Technika - grafit, tusz, tempera (farba plakatowa) lub kolorowy papier
Materiały pomocnicze do zajęć:
• Przybory kreślarskie (ołówek, pisak)
• Tempery, pędzel płaski szeroki
• Papier rysunkowy A4.
• Kolorowy papier najlepiej namalowany samodzielnie. Zwrócić szczególną uwagę na równomierne malowanie arkuszy papieru. Aby to osiągnąć malować naprzemiennie w dwóch kierunkach i pozwolić farbie spływać na podkład z gazety.
Oczekiwane efekty końcowe zajęć:
Kompozycja monochromatyczna liniami prostymi rysowanymi odręcznie.
Fragmenty arkusza rysunkowego wypełnione liniami w różnych układach oraz walorem w różnej technice (walor ołówkiem, kreskowanie równoległe oraz kropkowanie tuszem, wypełnienie farbą lub kolorowym papierem).
Kompozycja kolorystyczna na zadany temat: PORY ROKU: wiosna, lato, jesień, zima wg podziału na liście studentów.
Rozwinięcie samodzielnej umiejętności panowania nad przyborem kreślarskim oraz nad prowadzoną linią odręczną i malowania. Ćwiczenie dyscypliny i cierpliwości oraz dokładności w rysowaniu i malowaniu.
Opanowanie wiedzy na temat zasad kompozycji plastycznej na arkuszu. Umiejętność używania środków plastycznych do zakomponowania ilustracji założonego zjawiska abstrakcyjnego.
Temat 4: Portfolio
Projekt graficzny portfolio przedstawiającego wszystkie zadania wykonane w semestrze.
Format A4 poziomo. Ilustracje umieszczone po prawej stronie.
Elementy składowe portfolio:
- okładka z elementem graficznym (np. kompozycja kolorystyczna) oraz następującym tekstem:
Wydział Architektury. Kierunek: Gospodarka przestrzenna. Sem.1 2023/24.
Techniki plastyczne i prezentacyjne. Prof. Jacek Krenz
imię i nazwisko i numer studenta.
- Spis treści
1. Obraz miasta - szkice
2. Interpretacja treści fotografii
2a: Kontur
2b: Walor
2c: Kredki
2d: Akwarela
3. Podstawy kompozycji
3a: Kompozycja liniami prostymi
3b: Kompozycja monochromatyczna
3c: Kompozycja kolorystyczna na zadany temat
- Prezentacje wszystkich zadań z podaniem tematu i opisem.
Arkusze portfolio należy połączyć plastikowym grzbietem wsuwanym.
Zaliczenie
Zaliczenie i ocena przedmiotu nastąpi na podstawie portfolio oraz aktywności na zajęciach.
Literatura
Smith R. Tajemnice warsztatu artysty. Muza S.A, Warszawa 1994
Zell M.: Kurs Rysunku Architektonicznego. ABE Dom Wydawniczy 2008
Teacher
Details
- WWW:
- https://enauczanie.pg.edu.pl/moodle/course/view.php?id=33179 open in new tab
- Start date:
- 02-10-2023
- Access type:
-
By yourself
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 53 times