Autorska propozycja zajęć:
Założenia:
Zajęcia bazują na indywidualnej i samodzielnej pracy studenta, wykorzystują nabytą przez niego wiedzę o terenie oraz jego obserwacje i spostrzeżenia udokumentowane zdjęciami i szkicami rysunkowymi. Sposób poznawania nie ma charakteru systematycznej pracy naukowej. Student pozostaje obserwatorem rejestrującym swoje wrażenia. Efektem jego pracy jest subiektywny zapis obserwacji przestrzennych, społecznych i kulturowych, które w trakcie zajęć poddawane są analizie i ocenie oraz stają się przedmiotem działań projektowych.
Cel kształcenia:
Celem zajęć jest rozumienie specyfiki i wiedza o krajobrazie oraz kształtowanie umiejętności definiowania, rozwiązywania i zapisu zagadnienia projektowego. Celem edukacyjnym programu jest kształtowanie postawy skierowanej ku ideom zrównoważonego rozwoju. Zajęcia mają wieloaspektowy charakter. Służą rozwijaniu praktycznych umiejętności projektowania i planowania w krajobrazie.
Obowiązująca obecnie doktryna zrównoważonego rozwoju oznacza zmianę priorytetu działań w przestrzeni z zachowawczej ochrony obiektów, miejsc i krajobrazów na ochronę przez adaptację i użytkowanie. Konsekwencją takiego ujęcia jest nacisk na skuteczność praktycznych działań projektowych a nie tylko na umiejętność przeprowadzenia klasycznych analiz przestrzennych i krajobrazowych. Wobec tego znaczenia nabiera umiejętność rozpoznawania relacji społecznych, kulturowych i ekonomicznych kształtujących strukturę przestrzenną oraz tkwiących w niej możliwości rozwojowych i adaptacyjnych.
Przebieg projektowania:
Studenci otrzymują informację o temacie i treści wszystkich zadań na początku semestru. Pozwala im to na ewentualne uzupełnienie potrzebnych w trakcie zajęć materiałów oraz na przygotowanie bieżących opracowań. Opracowanie nowego tematu poprzedza omówienie zagadnienia. Na każde zadanie przeznaczona jest w harmonogramie odpowiednia liczba godzin projektowych. Studenci pracują w trakcie zajęć samodzielnie, zgodnie z uzyskanymi wskazówkami. Prace zbierane są wraz z końcem zajęć. Każda praca jest oceniana oddzielnie.
Warunki zaliczenia:
Ocena z ćwiczeń na koniec semestru jest średnią wszystkich otrzymanych ocen. Oceniane będą: jakość merytoryczna treść opracowań i graficzna, trafność wyboru problemu projektowego, trafność rozwiązań projektowych, samodzielność i innowacyjność; terminowość pracy oraz postępy w pracy.
Kolokwium zaliczające wykłady.
Forma realizacji:
Przedmiot realizowany jest w formie pracy własnej studentów na zajęciach. Proces projektowania podzielony jest na etapy wg harmonogramu, w trakcie których studenci wykonują zadania cząstkowe, zgodnie z przyjętą metodą projektowania w kształtowaniu krajobrazu. Opracowania mają charakter indywidualny/grupowy. Efekty pracy studenci przedstawiają na kartkach białego papieru formatu A3 w układzie poziomym, uporządkowane w zestawach odpowiadających poszczególnym zadaniom. Dopuszczalna jest zróżnicowana technika opracowań: rysunek odręczny, fotografia, wizualizacja. Zajęcia prowadzone są w formie: prezentacji, dyskusji, korekty indywidualnej/grupowej.
Prezentacja semestralnych osiągnięć studentów odbywa się na zakończenie semestru w formie wystawy.
Teachers
- dr inż. arch. Krzysztof Szarejko
- mgr inż. arch. Magdalena Elżbieta Szarejko
- mgr inż. arch. Ziemowit Belter
Details
- WWW:
- https://enauczanie.pg.edu.pl/moodle/course/view.php?id=37562 open in new tab
- Start date:
- 23-02-2024
- Access type:
-
By teacher
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 42 times