Transfer, Development and Implementation of a common vocational Training to Master in the Baltic Sea Region
Zauważalny brak firm i kadry kierowniczej we wszystkich krajach regionu Morza Bałtyckiego powoduje, że rozwój małych i średnich przedsiębiorstw jest bardzo ograniczony i innowacji jest znacznie mniej, niż powinno i mogłoby być. Zmiany demograficzne będą jeszcze ten trend w przyszłości wzmacniać. Deficyt przedsiębiorców jest szczególnie duży w krajach, gdzie przedsiębiorczości uczy się głównie w szkole lub brakuje możliwości uzupełnienia braków edukacyjnych w tym obszarze na dalszym etapie kariery zawodowej. Problemem potwierdzonym m.in. badaniami przeprowadzonymi na Litwie jest sukcesja. Z wyjątkiem Szwecji, liczba młodych pracowników i specjalistów zmniejszać się będzie do 25% we wszystkich krajach regionu Morza Bałtyckiego do roku 2030.
Wymagania kwalifikacyjne w MSP są wysokie i nadal rosną. W MSP stwierdzono także duże zapotrzebowanie na menedżerów i kadrę kierowniczą, którzy powinni posiadać niezbędne kompetencje w zakresie kwalifikacji zawodowych i technicznych oraz umiejętności zarządzania. W krajach z przewagą szkolnictwa zawodowego szkolenia niezbędni są pracownicy posiadający odpowiednie kwalifikacje pedagogiczne, a by realizować tzw. kształcenie dualne.
Za wzorcowy można uznać system kształcenia dualnego w Niemczech. W państwach RMB edukacja zawodowa jest prowadzona w bardzo zróżnicowanej formie.
W ramach projektu zostanie opracowana koncepcja znormalizowanego szkolenia dla całego RMB. Będzie ona obejmowała cztery części: Teoria w danej dziedzinie; Praktyka w danej dziedzinie; Administracja; Kształcenie zawodowe. Koncepcja zostanie opracowana w oparciu o istniejące dokumenty, programy, materiały dydaktyczne i wymagania egzaminacyjne dla dwóch wybranych zawodów. Szkolenie będzie składać się z modułów. Będzie ono transferowane do wszystkich partnerów projektu i w miarę potrzeby, dopasowywane do specyficznych wymagań krajowych. W badania i ocenę będą zaangażowane instytucje edukacyjne i szkoły wyższe.
Rola Politechniki Gdańskiej w projekcie polegać będzie na:
- rozwinięciu i przetestowaniu szkolenia w oparciu o istniejące rozwiązania niemieckie (opracowanie programu szkolenia na ok. 200-250h)
- uczestnictwie w warsztatach
- pomocy i konsultacji w realizacji zadań związanych z pozostałymi częściami omawianej koncepcji.
Details
- Project's acronym:
- MASTER BSR
- Financial Program Name:
- ERASMUS +
- Organization:
- Kontakt Nationale Agentur Bildung für Europa beim Bundesinstitut für Berufsbildung
- Realisation period:
- 2015-09-01 - 2018-08-31
- Research team leader:
- dr inż. Marzena Grzesiak
- Team members:
-
- trainer dr Beata Krawczyk-Bryłka
- trainer dr hab. inż. Małgorzata Zięba
- team member dr inż. Anita Richert-Kaźmierska
- team member dr hab. Magdalena Olczyk
- Realised in:
- Department of Management
- External institutions
participating in project: -
- Baltic Sea Academy (Germany)
- Project's value:
- 420 460.00 EUR
- Request type:
- International Educational Programs
- Domestic:
- International project
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
Papers associated with that project
Filters
total: 1
Catalog Projects
Year 2018
-
Train the trainer course
PublicationThis chapter presents the concept, evaluation and evaluation results for the train the trainer. This concept of train the trainers is prepared within Workpackage 5 of EU-funded project: MASTER BSR (Erasmus+ Strategic Partnership Programme). Due to the nature of adult learning the content is designed for the use of participatory methods (involved, active). This method uses various techniques of active learning e.g. group work,...
seen 581 times