Abstract
''Pogoria'' - żaglowiec szkolny uczestniczyła w trakcie ''TALL SHIP RACE 2009'' w rejsie na trasie Gdynia-St.Petesburg. W dniu 7 lipca 2009 roku w trakcie bezpośredniej rywalizacji z płynącą obok siostrzaną - nieco młodszą - ''Kaliakrą'' (jacht płynął lewym halsem, kursem 055, przy wietrze ESE o sile 6B), podczas nadmiernego wyostrzenia do wietru, nastąpiło złamanie fokmasztu, a w konsekwencji - pozostałych dwóch masztów. W artykule przedstawiono hipotezę dotyczącą przyczyn wypadku, a następnie podjęto próbę jej udowodnienia. Wykazano, że główną przyczyną utraty wytrzymałości konstrukcji masztów była głęboka, lokalna korozja o bardzo specyficznej lokalizacji, zainicjowana błędem konstrukcyjno-technologicznym w projekcie masztów.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Conference activity
- Type:
- publikacja w wydawnictwie zbiorowym recenzowanym (także w materiałach konferencyjnych)
- Title of issue:
- VII Ogólnopolska Konferencja : Problemy Naukowo-Techniczne w Wyczynowym Sporcie Żeglarskim strony 59 - 66
- Language:
- Polish
- Publication year:
- 2010
- Bibliographic description:
- Kozak J.: Analiza awarii masztów na STS Pogoria// VII Ogólnopolska Konferencja : Problemy Naukowo-Techniczne w Wyczynowym Sporcie Żeglarskim/ ed. red. nauk. Z. Dąbrowski, W. W. Skórski, J. Maryniak. Warszawa: PW, 2010, s.59-66
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 128 times
Recommended for you
Characteristics of the (Mn-N-O-P) type layers created on the cast aluminium alloys
- W. Serbiński,
- T. Wierzchoń,
- B. Rajchel