Abstract
Problem zderzeń jest bardzo istotnym czynnikiem w kontekście stateczności oraz bezpieczeństwa konstrukcji budowlanych. Wiele elementów konstrukcji stalowych jest narażonych na tego typu obciążenia. Słupy budynków, które są usytuowane blisko drogi, wewnętrzne słupy w magazynach oraz innych pomieszczeniach przemysłowych, słupy na podziemnych parkingach mogą być narażone na uderzenia poruszających się pojazdów. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie wyników nieliniowej analizy numerycznej zachowania się elementu budynku stalowego (słupa), który został poddany uderzeniu wózka widłowego. W programie MSC Marc 2008, za pomocą Metody Elementów Skończonych (MES), zaimplemento-wano model numeryczny oraz przeprowadzono dwa rodzaje analizy – analizę modalną oraz dyna-miczną. W pierwszym etapie badań wykonano analizę modalną w celu wyznaczenia dominujących częstotliwości drgań własnych budynku oraz odpowiadających im postaci drgań. Następnie przepro-wadzono analizę dynamiczną słupa poddanego obciążeniu uderzeniowemu. W opisie własności mate-riału uwzględniono nieliniowość materiałową oraz wrażliwość materiału na efekt prędkości odkształ-cenia (EPO). Wyniki analizy wskazują na istotny wpływ efektu prędkości odkształcenia na zachowanie się konstrukcji poddanej obciążeniu dynamicznemu.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej. Inżynieria Lądowa i Wodna
no. 2,
pages 67 - 72,
ISSN: 2084-7459 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2013
- Bibliographic description:
- Sołtysik B.: Analiza zachowania się słupa budynku stalowego poddanego uderzeniu wózka widłowego// Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej. Inżynieria Wodna i Lądowa. -Vol. 2., nr. 630 (2013), s.67-72
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 141 times