Abstract
W artykule podjęto próbę oszacowania efektywności studiów doktoranckich w 58 publicznych szkołach wyższych w latach 2010–2015 za pomocą modelu hybrydowego (łączącego podejście radialne i nieradialne) należącego do nieparametrycznej metody DEA. Dokonano również oceny skuteczności bezpośredniej (od rozpoczęcia studiów do uzyskania stopnia naukowego doktora) i pośredniej (od rozpoczęcia studiów do wszczęcia przewodu doktorskiego) studiów doktoranckich. Zarówno w przypadku pomiaru efektywności, jak i skuteczności zastosowano dwa modele empiryczne różniące się okresem badawczym. W pierwszym modelu empirycznym oszacowano efektywność i skuteczność studiów w nominalnym czasie ich trwania (4 lata), zaś w drugim wydłużono okres badawczy o jeden rok. Wyniki badań wskazały, że tylko cztery uczelnie okazały się efektywnymi w pierwszym modelu i pięć w drugim, natomiast żadna nie była w pełni skuteczna. Prawdopodobnie na większy poziom efektywności wpływa duża konkurencja między uczelniami w największych aglomeracjach miejskich. Natomiast skuteczność studiów doktoranckich jest w pewien sposób skorelowana z grupą, do której należy dana szkoła wyższa (uczelnia techniczna, pedagogiczna itp.). Wydłużenie o rok okresu badawczego wpływa w większym stopniu na poziom skuteczności niż efektywności studiów doktoranckich.
Citations
Authors (2)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Details
- Category:
- Magazine publication
- Type:
- Magazine publication
- Published in:
-
Gospodarka Narodowa
no. 2,
edition 294,
pages 129 - 159,
ISSN: 0867-0005 - Publication year:
- 2018
- Bibliographic description:
- Brzezicki, Ł., Pietrzak, P. (2018). Efficiency and Effectiveness of Doctoral Studies in Public Higher Education in Poland. Gospodarka Narodowa. The Polish Journal of Economics, 294(2), 129-159. https://doi.org/10.33119/GN/100551
- DOI:
- Digital Object Identifier (open in new tab) https://doi.org/10.33119/gn/100551
- Verified by:
- No verification
seen 57 times