Ewolucyjne planowanie bezpiecznych trajektorii statków oparte na zmodyfikowanym diagramie Cockcrofta.
Abstract
Artykuł przedstawia kontynuację badań autora nad planowaniem bezpiecznych trajektorii statków za pomocą algorytmów ewolucyjnych. Prezentowana metoda poszukuje optymalnego zbioru bezpiecznych trajektorii wszystkich statków biorących udział w spotkaniu. Bieżąca wersja metody zakłada ograniczoną widoczność i obowiązywanie Prawidła 19 Międzynarodowych Przepisów o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (MPZZM) zamiast Prawideł 11 – 18. Artykuł skupia się na zapewnieniu zgodności wyników z Prawidłem 19, oraz z jego interpretacją [2]. Zawiera on opis sposobów wykrywania i usuwania naruszeń Prawidła 19 oraz wyniki komputerowych symulacji przeprowadzonych dla wód otwartych oraz ograniczonych. Wyniki potwierdzają skuteczność metody i możliwość zastosowania jej w pokładowym systemie wspomagania decyzji nawigatora. Słowa kluczowe: ograniczona widoczność, algorytmy ewolucyjne, manewry antykolizyjne, diagram Cockcrofta.
Author (1)
Cite as
Full text
full text is not available in portal
Keywords
Details
- Category:
- Articles
- Type:
- artykuły w czasopismach recenzowanych i innych wydawnictwach ciągłych
- Published in:
-
Logistyka
pages 2509 - 2516,
ISSN: 1231-5478 - Language:
- Polish
- Publication year:
- 2014
- Bibliographic description:
- Szłapczyński R.: Ewolucyjne planowanie bezpiecznych trajektorii statków oparte na zmodyfikowanym diagramie Cockcrofta.// Logistyka. -., nr. 4 (2014), s.2509-2516
- Verified by:
- Gdańsk University of Technology
seen 228 times