Model transformacji organizacji informatycznej - Publication - Bridge of Knowledge

Search

Model transformacji organizacji informatycznej

Abstract

W obecnych realiach przedsiębiorstw zmienia się rola informatyki. Tradycyjnie pojmowany dział informatyki był dostawcą technologii i systemów informatycznych. Tak pojmowana organizacja informatyczna dostarczała swojemu macierzystemu przedsiębiorstwu komponentów technologicznych: np. infrastruktury informatycznej: sieci lokalnych, łączy do sieci Internet, systemów klasy ERP (systemy zarządzania przedsiębiorstwem, ang. Enterprise Resource Planning), CRM (systemy zarządzania relacją z klientem, ang. Customer Relationship Management), czy też dedykowanych systemów informatycznych. Zauważono jednak, że w ostatnich latach zmienia się rynek i zmieniają się potrzeby przedsiębiorstw odnośnie informatyki. Okazuje się, że coraz większa dynamika zmian na rynku oraz coraz większe nasycenie funkcjonowania tych przedsiębiorstw środkami informatyki sugeruje potrzebę nowego spojrzenia na sposób i cel funkcjonowania organizacji informatyczych. Macierzysta organizacja nie domaga się już technologii. Oczekuje wsparcia swojego biznesu usługami informatycznymi.Jest to zasadnicza zmiana perspektywy, której organizacja informatyczna musi wyjść naprzeciw. Wymaga to jednak gruntownej przebudowy organizacji informatycznej: od struktur, poprzez procesy biznesowe, usługi, zarządzanie systemami i technologiami, budowę kompetencji, aż po zmianę kultury pracy. Nowy model organizacji nazywa się informatyczną organizacją usługową lub informatyczną organizacją wsparcia. Taka zmiana podejścia w funkcjonowaniu organizacji informatycznej jest warunkiem koniecznym zapewnienia właściwej odpowiedzi na potrzeby macierzystego przedsiębiorstwa. Zmiana ta (transformacja organizacji informatycznej) ma jednak charakter stopniowy i złożony. Powstaje pytanie: czy można proces zmian w organizacji informatycznych w jakiś sposób wesprzeć, aby odbywał się płynniej, prościej, szybciej? W literaturze, w zasadzie poza pozycją, występuje w tym obszarze luka. Brakuje sprawdzonych przepisów, a co więcej - brakuje nawet rozpoczętych programów badawczych. Nieliczne publikacje mają charakter popularny, a nie naukowy. Brakuje rzetelnie zarysowanych doświadczeń przedsiębiorstw, podsumowań, nie mówiąc o formalnych modelach wspierających transformację organizacji.Niniejsza praca powstała, aby wypełnić tę lukę. Wydaje się możliwe; że przy użyciu odpowiednich środków informatycznych można te zmiany wesprzeć w sposób racjonalny i naukowy. Celem pracy jest opracowanie, weryfikacja i adaptacja modelu przekształcenia organizacji informatycznej (działu informatyki lub firmy informatycznej działającej w modelu outsourcingu) z organizacji istniejącej/tradycyjnej - zorientowanej na technologie i systemy - w organizację usługową - zorientowaną na wspieranie procesów biznesowych poprzez dostarczanie rozwiązań oraz świadczenie usług. Bazując na powyższych uwarunkowaniach określono hipotezy tej pracy:Współczesna organizacja jest w dużym stopniu zależna od funkcjonowania swoich aplikacji i infrastruktury informatycznejOrganizacja IT zorientowana na usługi jest lepiej dopasowana do organizacji biznesowej niż organizacja tradycyjna, zorientowana na technologięZdolność świadczenia usług informatycznych można ocenić w ramach modeli dojrzałościZestaw działań koniecznych do zmiany organizacji tradycyjnej w organizację zorientowaną na projekty i usługi może być wspierany modelem zmian nazywanych w pracy modelem transformacji Stosowanie owego modelu pozwoli organizacji informatycznej szybciej i przy użyciu mniejszych nakładów finansowych przejść taką transformację Zastosowanie procedur modelowania rozmytego w budowie proponowanego w pracy modelu, sprawia, że staje się on odpowiedni do wykorzystania w realiach biznesowych tych organizacji.Środowiskiem pracy jest organizacja wsparcia GE Money Bank SA oraz trzech reprezentantów grup informatycznych organizacji wsparcia w Polsce, natomiast kontekstem biznesowym pracy jest fuzja dwu organizacji wsparcia: GE Money Bank i Banku BPH widziana z perspektywy potrzeby transformacji i późniejszej integracji organizacji informatycznych. Pragmatycznym, biznesowym powodem wykonania badań, na których oparto niniejszą pracę, było wsparcie procesów transformacji organizacji wsparcia w połączonym Banku BPH.

Cite as

Full text

full text is not available in portal

Keywords

Details

Category:
Thesis, nostrification
Type:
praca doktorska pracowników zatrudnionych w PG oraz studentów studium doktoranckiego
Language:
Polish
Publication year:
2011
Verified by:
Gdańsk University of Technology

seen 127 times

Recommended for you

Meta Tags